Halo: Spartan Strike | Gamer.nl

Halo: Spartan Strike | Gamer.nl

Microsoft doet er alles aan om Halo zoveel mogelijk in de schijnwerpers te laten staan. Boeken, series, remakes en spin-off’s moeten het merk in leven houden tot het volgende grote deel in de winkels ligt. Een van die extra games was Halo: Spartan Assault, gemaakt in samenwerking met het Nederlandse Vanguard Games. Daar is nu het vervolg van uit: Spartan Strike.

Vervolg of uitbreiding?

Spartan A ault is een topdown twin stick shooter in het Halo-universum en daar is eigenlijk alles mee gezegd. Het voelt als Halo door de personages, wapens, vijanden en omgevingen. Maar als game stelt het niet zo gek veel voor, de prima besturing daargelaten. Het leunt te veel op de Halo-naam zonder op zichzelf intere ant te zijn. Je rent door de levels en schiet de vijanden neer, maar wordt daarbij nooit verrast. Er is niets speciaals.

Nu de basis klaar ligt, had er met Spartan Strike wel iets moois gemaakt kunnen worden, maar helaas voelt de game meer als een uitbreiding dan een vervolg. Het is meer van hetzelfde. Het zijn een stapel nieuwe levels met nieuwe vijanden en wapens uit Halo 4. Natuurlijk zijn er wel andere kleine verbeteringen, zoals in de besturing, maar we hadden op meer gehoopt.

Nog steeds geen multiplayer

De nieuwe wapens en vijanden zijn wel goed ingevoerd. Omdat ammunitie snel op is, wi el je vaak van wapens en dat zorgt ervoor dat je op verschillende manieren de vijanden benadert. Hoewel de Promethean-wapens vooral op lasers gebaseerde versies van bekend wapentuig zijn, geeft het net een ander gevoel en dat is fijn voor de afwi eling. Uiteraard staat nog steeds Halo’s heilige triniteit centraal: schieten, mêlee en granaten. Een nieuw type granaat, waardoor vijanden even stil blijven staan, is ook een prima toevoeging.

Maar waarom er nog steeds geen multiplayer is toegevoegd, is een raadsel. Het is een topdown shooter die schreeuwt om met twee spelers in coöp gespeeld te worden. Gooi wat meer vijanden in de levels en zet er twee Spartans tegenover. Het probleem kan niet zijn dat de game dan te makkelijk wordt, want de moeilijkheidsgraad gaat nu al in een rap tempo omhoog. Zo zijn er ‘skulls’ te activeren voor extra handicaps en extra submi ies geven je nog meer te doen. Door de moeilijkheidsgraad kan het wel vervelend zijn dat de mi ies geen checkpoints hebben. Hoewel de levels niet heel lang zijn, omdat het hapklaar moet zijn voor mobile, kan een lastige scène er toch er voor zorgen dat je een saai stuk opnieuw en opnieuw moet spelen.

Is het dan voor de Halo fan?

Wat Halo: Spartan Strike te bieden heeft, is alles wat we kennen uit de Halo-games. Ook de muziek klinkt weer als Halo, ook al klopt het niet helemaal met de scène die we spelen. Als we op een plein golven aan vijanden moeten afweren, verwachten we geen droevige pianomuziek. Is het bewust om een contrast neer te zetten of een foutje? Hoe dan ook, het klopt niet.

Waar Spartan Strike vooral in teleurstelt, is dat het geen authentieke Halo-ervaring biedt

Maar waar Spartan Strike vooral in teleurstelt, is dat het geen authentieke Halo-ervaring biedt. Neem bijvoorbeeld de Ghost, een voertuig waarmee je over de grond zweeft en vijanden neerknalt. Elke Halo-speler weet dat je naast het schieten een hoop kills kunt maken door met de Ghost te boosten. Maar helaas, dat kan niet. Ook maakt de game geen onderdeel uit van het officiële verhaal. Alles is een training imulatie. Dat geeft de makers vrijheid om situaties te creëren met vijanden uit de hele Halo-geschiedenis, maar geeft nog minder gewicht aan het geheel.

Mobile

Met Spartan A ault probeerde Microsoft hun eigen platformen te promoten, namelijk Windows 8 en Windows Phone. Dat was niet zo’n succes, dus later is het spel ook op consoles en Steam uitgebracht. Spartan Strike is er nu voor Windows (via Steam), Windows Phone en iOS. De nadruk ligt dus op mobile, maar de fijnste ervaring is gewoon op de pc met een controller.

Het voordeel van de nadruk op mobile is dat er daar minder concurrentie is voor een console-achtige ervaring. Daar zullen spelers wellicht ook minder kritisch zijn over de kwaliteit. Toch neemt dat niet weg dat Spartan Strike geen goede game is. Zelfs de voice-over die je in het veld opdrachten geeft klinkt alsof ze wel wat beters te doen heeft. En eigenlijk heb je dat als speler ook.

Halo: Spartan Strike is gespeeld op de pc.