Bijna twee maanden nadat Half-Life 2: The Orange Box op de PC en de Xbox 360 is uitgekomen, kunnen PlayStation 3-bezitters dit totaalpakket op hun console aanschaffen. De versie op de PlayStation 3 is inhoudelijk gezien volledig hetzelfde als op de andere twee platformen. Maar zoals vaker bij ports, en met name naar de PS3, is het even uitkijken of alles wel net zo soepel speelt als op de andere platformen. De relatie tussen Valve-baas Gabe Newell en de PlayStation 3 zal waarschijnlijk nooit een vruchtbare worden. Al meteen toen Sony's nieuwste console het levenslicht zag, noemde hij het apparaat een ramp en verzocht hij de Japanse spelcomputerbakker om er maar meteen mee te kappen en opnieuw te beginnen. Kort geleden herhaalde hij dat oordeel. En passant wist hij ook nog even te melden dat de port van The Orange Box naar de PlayStation 3 troep is. Valve heeft de PlayStation 3-versie dan ook niet zelf in elkaar geknutseld, dat heeft Electronic Arts gedaan. Een uitgever en ontwikkelaar die door de gigantische gamesproductie toch al enige ervaring moet hebben met Sony's nieuwste console. Toen we de PlayStation 3-versie van The Orange Box ontvingen, trilden we dan ook van angst. Hoe onspeelbaar is deze game? Is dit wederom een zeldzaam voorbeeld van een port van een gigantisch goed spel dat op een ander platform enorm tegenvalt, zoals de consoleport van Mafia en de PC-port van Resident Evil 4 dat ook deden? Zullen de gamers die geen geschikte PC of een Xbox 360 hebben hun Sixaxis-controller in woede weggooien terwijl ze Gordon Freeman in een diashow over het scherm zien waggelen? Alle voortekenen waren inktzwart. De game werd uitgesteld, Gabe Newell zelf brandde deze conversie af en ook de previews én reviews op internationale sites spraken over een duidelijke verslechtering ten opzichte van de andere twee versies. Dé twee genoemde minpunten die de ervaring verziekten, zouden de laadtijden en de framerate zijn. Hier en daar werd zelfs al van 'onspeelbaar' gesproken. De enige manier om hier achter te komen, is om zelf het spel aan de tand te voelen. Dat is wat we deden en we kwamen tot een andere conclusie dan misschien verwacht mag worden. The Orange Box biedt vijf games voor de prijs van één. Ten eerste is daar Half-Life 2, de legendarische first-person shooter die in 2004 op de PC uitkwam en meteen een van de beste schietspellen ooit werd. Niet alleen de briljante gravity gun, maar ook de verhaalvertelling, het grafische aspect en de afwisselende, nooit inzakkende gameplay zorgden ervoor dat Half-Life 2 een game-ervaring was om nooit te vergeten. De twee uitbreidingen voor Half-Life 2, Epsiode One en Episode Two, voegen menig uurtje gameplezier toe en weten, op een enkele uitzondering na, het torenhoge niveau van Half-Life 2 vast te houden. Verder is er het zeer innovatieve Portal, een first-person platformgame die draait om de 'Portal Gun', waarmee je ingangen en uitgangen kunt creëren waardoor je je een weg baant door de levels. Het concept is enorm innovatief en zeer slim bedacht. Last but not least is er Team Fortress 2, een cartoonesk multiplayer spelletje waarin twee teams het tegen elkaar opnemen en waarbij elke speler een verschillende klasse kan aannemen, waardoor een slimme samenwerking tussen de uiteenlopende typen spelers ontstaat. Wat The Orange Box allemaal te bieden heeft, kun je lezen in onze uitgebreide review van de PC- en de Xbox 360-versie. Dat is niet anders op de PlayStation 3. Maar de grote vraag is natuurlijk of deze port de overzetting zonder kleerscheuren overleefd heeft. Over het algemeen speelt de game zeer lekker op de PlayStation 3. De besturing is net zo responsief als bijvoorbeeld Resistance, waardoor je met de controller eigenlijk geen problemen hebt. Bovendien kun je alle knoppen helemaal naar je eigen voorkeur instellen. Het enige besturingsprobleempje komt kijken bij het rijden met voertuigen, waarbij je de stick gebruikt om zowel gas te geven (naar voren bewegen) als te sturen. Dat is slechts één ding en daar kun je redelijk aan wennen. Verder voelt de game qua besturing net zo goed aan als console-geoptimaliseerde shooters: niets dan lof dus op dit vlak. Over het algemeen is de framerate op de PlayStation 3 gewoon goed. Op enkele stukken zul je misschien wel merken dat het aantal beeldjes per seconde wat naar beneden gaat, maar het is zeker niet structureel zo bij intense vuurgevechten. In een bepaald gevecht met veel vijanden, de nodige teammaten en geschiet over en weer, daalde de framerate niet. In een andere scène in een open ruimte met lichtinval van de zon, waarbij geen vuurgevecht plaatsvond, was er wel een kleine verlaging in de framerate te merken. Maar 'onspeelbaar' of 'diashow' zijn volkomen misplaatste en overdreven termen. Sowieso zul je 99% van de tijd een vloeiende speelervaring hebben en zal het waarschijnlijk niet voorkomen dat je significant gehinderd wordt. Ook het grootste en meest open gevecht van Episode Two, waarover de meeste kritiek te lezen was wat betreft framerate, is prima te spelen. De framerate zal af en toe onder de 30 beelden per seconden vallen en als je hier gevoelig voor bent, zul je er last van hebben. Het is dan ook duidelijk dat de andere versies van The Orange Box superieur zijn aan de PlayStation 3-versie. Maar brakke rotzooi, dat is deze port zeker niet. De laadtijden in The Orange Box op de PlayStation 3 zijn merkbaar langer dan in de andere versies, maar niet in zo'n mate dat je je er erg aan gaat irriteren. Alleen wanneer je vaak na elkaar doodgaat, dan kan de telkens terugkerende oranje laadbalk vervelend worden. Maar ook voor de laadtijden geldt: het maakt de port zeker niet onspeelbaar of stomvervelend. En online doet Team Fortress 2 prima zijn werk en tijdens het reviewen werd geen enkele keer lag geconstateerd. The Orange Box op de PlayStation 3 is minder goed dan zijn broertjes op de PC en de Xbox 360 vanwege zeldzame framerate probleempjes en langere laadtijden. Maar het is simpelweg onzin om The Orange Box in het rijtje van slechte PlayStation 3-ports te plaatsen. Want ook op Sony's platform is dit een geweldig pakket van pure toppers dat je als gameliefhebber gespeeld moet hebben. Kun je dit niet op de PC of de Xbox 360, neem dan zonder aarzelen de PS3-versie.