Gyruss (XBLA) | Gamer.nl

Vorige week werden we getrakteerd op maar liefst twee Xbox LiveArcade-titels: Gyru en 3D Ultra Minigolf. De laatste game leek mijeigenlijk wel leuk, maar hoofdredacteur Erwin B. merkte op dat "ook de minderleuke games een review moeten krijgen!". Zodoende kreeg ik detwijfelachtige eer om Gyru maar eens uit te proberen. Zoals je op de screenshots kunt zien is Gyru een typische shoot'em up waarin je als een ruimteschipje andere vliegtuigjes moetschieten, in ruil voor punten en/of een (jup, slechts één) weapon upgrade. In 1983was dit nog leuk (al blonk de game toen al niet uit in genialiteit),maar anno 2007 zijn we natuurlijk wel beter gewend. Of gewoon verwend.Niet dat het spelidee slecht is, maar de Konami-overzetting laatflink te wensen over. De graphics zien er alvast niet bijzonder veelbeter uit, van een 'enhanced'-versie kun je ook niet echt spreken. Hetverschil met het origineel en de remake is dus enorm klein. Hetzelfdegeldt voor het geluid, al pa en de ouderwetse geluidseffecten welbeter bij wat je op het scherm te zien krijgt.

Met de gameplay is het al niet veel beter gesteld. Het spelidee iszoals gezegd vanouds en exact hetzelfde als jaren geleden; op zichniets mis mee. Iets wat wel ernstig roet in het eten gooit, is debesturing. Ik weet niet wat ze bij Konami allemaal hebben geflikt, maarhet besturen van je vliegtuigje voelt behoorlijk lomp en stroef aan.Telkens als je een rondje om de vijanden wilt vliegen, blijf je hakenin één van de vier windrichtingen. Superirritant. Het ontwijken van debolletjes die de vijandelijke vliegtuigjes schieten wordt hierdoor erook nog ineens tien keer moeilijker door. Je wilt wel ontwijken, maarhet gáát vaak gewoon niet en dat is érg frustrerend te noemen.

Terugschieten kan uiteraard wel, maar bij gebrek aan een auto-fireoptie zul je dus continu op de A-knop moeten rammen, wat het geheelénorm vermoeiend maakt. Het is dan ook niet vreemd om te zien dat menigspeler na een paar keer proberen al gelijk afhaakt. Dat ik vervolgensook niemand kon vinden om online een paar potjes Gyru in co-op tespelen, verbaasde mij dan ook totaal niet. De achievements ombijvoorbeeld 200.000 punten te scoren of vijftig(!) online potjes tewinnen, kan ik dus mooi op mijn buik schrijven (ach, wat jammer nou...). Niet dat het veel uitmaakt, Gyru is een spel waar je eigenlijk geen tijd en Microsoft-puntjes aan moet verspillen.