Guitar Hero | Gamer.nl

Ontwikkelaar Harmonix stond, met spellen als Frequency en Amplitude, al jaren bekend om zijn uitstekende muziekgames. Guitar Hero is echter een kla e apart, want deze game speel je niet met je gewone Playstation 2-controller, maar met plastic gitaar die je in je controllerpoort kunt pluggen. Je zit dus niet op de bank ritmisch op wat knopjes te drukken, maar je staat heerlijk te rocken voor je televisie. Met Guitar Hero waan je je even een rockster.

Als de felgekleurde knoppen op het uiteinde van de gitaar niet aanwezig waren geweest, dan was de controller van Guitar Hero van op een afstandje makkelijk te verwarren met een echte elektrische gitaar. De snaren ontbreken weliswaar, maar deze zijn vervangen door een Strum Bar, een soort van schakelaar die zich op het midden van de gitaar bevindt. De verschillende akkoorden sla je aan met de Fret Buttons, vijf in getal. Tenslotte is er ook nog een hendel, de Whammy Bar, die gebruikt kan worden om een speciale effecten aan je akkoorden te gegeven.

Met dit geweldige stuk speelgoed begin je aan je gitaarheldcarrière. Je zult een dertigtal befaamde gitaarnummers moeten spelen om ultieme roem te vergaren. Op het beeld schuiven de noten voorbij die je moet spelen. De kleuren en de positie geven aan, welke Fret Button je ingedrukt moet houden. Wanneer ze vervolgens de lijn onder in beeld pa eren, dien je de Strum Bar in te drukken om het akkoord te laten klinken. Langere noten speel je door de Fret Buttons ingedrukt te houden nadat je langs de Strum Bar geragd hebt.

Lagere noten mag je gewoon ingedrukt houden wanneer je een hoge noot speelt, net als bij een echte gitaar dus. Vooral wanneer je om en om afwi elt tu en hoge en lage noten, hoef je maar één vinger op en neer te bewegen, in plaats van dat je beiden steeds afwi elt. Een ander handigheidje is dat je voor noten die elkaar snel opvolgen, niet opnieuw de Strum Bar hoeft in te drukken. Je moet dan wel de Fret Buttons geleidelijk in elkaar overnemen, wat enige oefening vergt. Voor akkoorden dien je twee Fret Buttons tegelijk in te drukken, en geen enkele van de andere knopjes.

Om het spel wat extra dimensie te geven, zijn er speciale noten toegevoegd die zijn te herkennen aan een ster. Wanneer je deze speelt vult langzaam een metertje onder in beeld. Eenmaal gevuld kun je de power unleashen door je gitaar recht overeind te houden. De controller weet dus in welke positie je hem vast houdt! Noten leveren nu dubbel zoveel punten op en je kunt je iets meer fouten permitteren. Dit is vooral handig om door moeilijkere stukjes in de nummers te komen. En hoewel het niet persé hoeft, geeft het een geweldig gevoel wanneer je gedurende deze speciale mode je gitaar recht overeind blijft houden.

Guitar Hero kent vier verschillende moeilijkheidsgraden. Op het gemakkelijkste niveau heb je maar drie Fret Buttons nodig, wat zelfs bij de minst muzikale mensen niet voor problemen zou moeten zorgen. Op het gemiddelde niveau heb je vier Fret Buttons nodig, wat al wat meer oefening vergt omdat je de vierde knop met je pink moet bedienen, of door je hand steeds heen en weer te schuiven. Op de hoogste twee niveau’s zijn alle knoppen van de partij. Dit is één knop meer dan het aantal bruikbare vingertjes aan je hand, waardoor je dus genoodzaakt bent om de knoppen blindelings te kunnen vinden. Vooral op de Expert-moeilijkheidsgraad wordt het pittig, omdat haast alle noten door akkoorden zijn vervangen. Zelfs volleerde gitaarspelers zullen dan in het stof moeten bijten!

De soundtrack van Guitar Hero is werkelijk ijzersterk. Je kunt je uitleven op nummers van Queen, Incubus, Franz Ferdinand, Ozzy Osbourne, ZZ Top, Queens of the Stoneage, Sum 41, Motorhead en Deep Purple. Het zijn stuk voor stuk liedjes die erg bijzondere gitaardeuntjes hebben en er niet louter in zitten omdat de artiest of het nummer nu zo populair is (zoals in Singstar bijvoorbeeld vaak het geval is). Alle nummers worden overigens niet gespeeld door de echte artiest, maar zijn voor het spel opnieuw ingezonden. Mocht je uitgekeken zijn op de dertig nummers van bekende artiesten, dan zijn er ook nog een aantal bonustracks in het spel van mindere goden, maar waar toch zeker een aantal lekkere songs bij zitten!

Guitar Hero is één van de beste muziekgames tot op heden. De controller voegt meer toe dan je op het eerste gezicht zou denken. Verschillende speleigenschappen waren zonder de analogie met de gitaar compleet onbegrijpelijk geweest. Dat je je gitaar even op moet tillen om de speciale mode te activeren is een briljante vondst die nog wat meer levendigheid aan het spel toevoegt. Zoals al eerder gezegd: met Guitar Hero voel je je even een rockster! Voor de echte rockers is er trouwens ook een multiplayermode, waarvoor twee controllers nodig zijn. Hiervoor zal je diep in de buidel moeten tasten, want één exemplaar van Guitar Hero kost al bijna 80 euro! En dat is dan ook het enige minpuntje aan dit verder uitstekende product.

Guitar Hero ligt momenteel in de winkels, maar uitgever RedOctane kan maar moeilijk voldoen aan de vraag. Het kan dus voorkomen dat je in je lokale gameshop geen exemplaar meer aan zult treffen.