Grow Up | Gamer.nl

Grow Up | Gamer.nl

Ubisoft kwam vorig jaar onverwachts uit de hoek met het aandoenlijk leuke spelletje href="http://gamer.nl/artikelen/review/grow-home-groene-vingers/">Grow Home</a>. In de game moest het robotje B.U.D. een enorme plant laten groeien om deze vervolgens te beklimmen. Alleen zo kon hij zijn ruimteschip M.O.M. bereiken en verdere avonturen beleven. B.U.D. is nu terug in het vervolg Grow Up en brengt een zandbak vol plezier met zich mee.</p>

Het nieuwe avontuur van B.U.D. start verkeerd, want M.O.M. wordt geraakt door meteorieten en valt in lo e stukjes richting een klein planeetje. Ook het robotje wordt door de lucht geslingerd en belandt in dezelfde onbekende wereld. Hier moet hij de stukjes M.O.M. bij elkaar zoeken om het schip weer in elkaar te zetten. Daarbij gebruikt hij zowel zijn omgeving als zijn nieuwe functies.

Grow Up

Klimmen en klauteren

In de basis is Grow Up nog wel hetzelfde. Klimmen is nog erg belangrijk en dit doet B.U.D. stukje voor stukje, door letterlijk zijn beide handen om de beurt te gebruiken. In Grow Home draaide echter alles om een enkele plant, waardoor de game een fijne focus had. Grow Up gooit het over een andere boeg, want er zijn meerdere planten en ook andere manieren om hoger te komen dan ooit.

Zo krijg je nu volledige controle over de flora van de planeet. Als je een nieuwe kleine plant tegenkomt, dan kun je deze scannen. Vervolgens kun je deze planten overal laten groeien. Dit doe je niet om de wereld mooier te maken, maar om jezelf te helpen. Elke plant heeft namelijk een eigen functie. Zo zijn er planten die je steeds verder de lucht in slingeren, waardoor je constant nieuwe plekken kunt bereiken en daardoor de wereld op nieuwe manieren benadert.

Grow Up

Combineer dit met het feit dat je nu onbeperkt kunt zweven - in tegenstelling tot de bloemetjes uit Grow Home - je een toffe paraglider krijgt en je jetpack ook nog goed werkt, en je hebt een berg aan bewegingsvrijheid om te doen wat je wilt. In Grow Home moest je nog erg je best doen om na het vallen je weg weer terug te vinden, maar door deze nieuwe middelen is er in Grow Up altijd een manier om weer vlot verder te gaan waar je was.

Pure zandbak

Met deze vrijheid is de planeet in Grow Up een pure zandbak waar je in mag spelen. Je kunt werken aan je hoofddoel, maar je ook richten op de collectibles om jezelf te upgraden, of op het voltooien van de talloze challenges. In deze nieuwe uitdagingen moet je binnen een bepaalde tijd door een serie aan poortjes vliegen. Het stelt niet veel voor, maar het is een extraatje om wat meer te doen te hebben in de wereld.

Als je Grow Home echter niets vond, dan ga je ook geen plezier met Grow Up beleven. De besturing blijft enorm onhandig, hoewel dat grotendeels een designkeuze is. Het is namelijk bijzonder charmant om door de wereld te struikelen als een onhandig robotje. Het blijft daarnaast een game die ook duidelijk gemaakt is voor een jonge doelgroep, hoewel er geen Nederlandse taaloptie is en de game nog steeds bijzonder seksueel aanvoelt. De fallusplant die je moet laten groeien en uiteindelijk tot extase moet brengen, de uitsteeksels waarmee je een vruchtbare bron moet penetreren en de bloemen die je de lucht in ejaculeren? Maar dat kan ook aan ons liggen.

Grow Up

De game heeft wel duidelijk moeite met de grotere schaal van Grow Up, want de framerate neemt regelmatig een duik en dat stoort. Daarnaast is het moeilijk niet gecharmeerd te zijn van deze game, met een leuke wereld vol vrolijke beestjes, de personages die elkaar in alles aanmoedigen en het pure plezier van het reizen naar je doel.

Grow up is voor 9,99 euro te koop voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de PlayStation 4-versie.