Toen Take Two Interactive in 1998 een nieuwe Game Divisie besloot te stichten (Rockstar Games), besloten zij meteen te werken aan een nieuw soort game. DMA Design werd samen met uitgever Rockstar op het concept Grand Theft Auto gezet. Op 2 Juli 1998 was het dan ook zo ver. De simpele doch erg interessante racegame kwam uit: GTA. Maar GTA was meer dan een racegame, je kon ook uitstappen en nieuwe auto's stelen of bij de maffia missies gaan uitvoeren. Dit maakte van de game een waar succes en sindsdien kent bijna iedereen (niet-gamer of die-hard) het begrip GTA. De graphics waren simpel van boven af gezien maar volgens velen maakte dit het juist leuk. Deel 2 ging daarom ook verder waar deel 1 begon en kleine toevoegingen zoals meerdere gangs en de keuze uit overdag of s'nachts maakten ook deze game weer erg leuk.

Maar de stap die we al bij deel 2 verwachten, wordt dan nu eindelijk bij deel 3 gemaakt. Grand Theft Auto komt helemaal in het 3D en gaat dus met zijn tijd mee. Maar door deze grote stap ontstaan er nog meer elementen die voor een hele goede en vernieuwende game zorgen. In ieder geval zijn we erg benieuwd naar wat GTA3 kan doen in de wereld waar mooie graphics en eentonige gameplay steeds meer de boventoon voert.

Bij het opstarten worden we meteen voorzien van een filmachtige intro waarin directors en editors worden voorgesteld. Een rustig muziekje doet de rest. Wanneer je een nieuwe game opstart wordt duidelijk gemaakt dat jij, de hoofdpersoon, wordt verraden door een vriendin en je dus wordt opgepakt door de politie. Na een uitbraak vind je jezelf terug op een snelweg samen met 8ball. Jij moet rijden en krijgt de instructie om naar Luigi's stripclub te rijden. Je kunt meteen kiezen om een missie te doen of gewoon een beetje te cruisen door Liberty city. De missies zijn allemaal voorzien van mooie cutscenes en een soort zwarte humor. Je begint als een simpel chauffeurtje die een hoertje moet wegbrengen maar later zal je in contact komen met serieuzere maffiabazen en zal je belangrijkere klusjes moeten uitvoeren. In het totaal zijn er zo'n 80 missies. De belangrijkste missies worden ingeleid door maffiabazen die je op een vast punt in de stad (Portland in het begin) kunt bezoeken. Wanneer je de missies in Portland van Luigi, Joey, Toni en Salvatore hebt afgerond kun je naar Staunton Island toe. Je kunt dit via de ondergrondse, de brug (auto) of via een boot bereiken. Op Staunton Island staan de volgende maffiosi klaar voor je en kun je later zelfs naar Shoreside Vale. Elk eiland kent zijn eigen missies, een eigen sfeer en natuurlijk ook andere gewoonten van de mensen die rondlopen.

Met het geld dat je verdiend in missies is het mogelijk om wapens te kopen. Ga je voor de honkbalknuppel of liever voor een rocketlauncher? Of vermoord je de mensen door over ze heen te rijden met een grote truck? Grand Theft Auto 3 geeft je volledige vrijheid.