Golf: Tee it Up (XLBA) | Gamer.nl

Originaliteit in videogames geniet over het algemeen behoorlijk wat aanzien. Niet alleen creëert het een unieke ervaring, ook voegt het meer dan eens ongeziene spelelementen toe. Ik was dan ook erg verheugd toen ik vernam dat er een spel over golven op komst was. Vanaf dat moment maakten natuurzenders en de Grote Bosatlas overuren, alleen maar om het spel in volle glorie te kunnen ervaren. Het was dan ook een behoorlijke domper dat het een spelfoutje betrof en het om een golfspelletje bleek te gaan.

In Golf: Tee it Up is het logischerwijs de bedoeling om een balletje met zo weinig mogelijk slagen in een minuscuul holletje te krijgen. Ontwikkelaar Housemarque, onder andere verantwoordelijk voor het fenomenale schietspel Super Stardust HD, heeft voor een arcadeachtige benadering van de sport gekozen. Vanzelfsprekend, want het spel wordt uitgebracht als Xbox Live Arcade-game en draait volledig om een leuke beleving zonder al te veel poespas. Golflegende Tiger Woods laat zijn golfstokken ditmaal in de kast staan.

Het is vrijwel onmogelijk om Golf: Tee it Up niet in één adem te noemen met Everybody's Golf. Beide spellen draaien volledig om golfen op kleurrijke greens met net iets te kolderieke personages. Wanneer je deze twee titels met elkaar gaat vergelijken, delft Tee it Up uiteindelijk het onderspit. Door de stereotype gezichtjes en kledingsuitrustingen ontbreekt het de personages aan persoonlijkheid. Ook zijn de verschillende spelelementen wat minder uitgebreid. Wanneer je het geheel echter in perspectief plaatst, dan neem je deze verschillen al gauw voor lief. Het prijsverschil tu en beide spellen is namelijk immens.

Bovendien staat Tee it Up garant voor een behoorlijk aantal plezierige uurtjes. Niet alleen kun je in je eentje een kort potje spelen, ook is het mogelijk aan grootse wedstrijden deelnemen en  online te patsen met je golfvaardigheden. Vooral de laatstgenoemde modus steekt erg degelijk in elkaar. Je hoeft niet op elkaars slagen te wachten, waardoor de potjes lekker snel verlopen. Ook is het zeer eenvoudig om zelf een wedstrijdje op te zetten. Het verloopt erg soepel en de uitslagen worden netjes bijgehouden.

Helaas zijn er slechts twee gebieden beschikbaar, elk met achttien holes. Dit is behoorlijk karig, zeker omdat beide omgevingen nauwelijks van elkaar verschillen. Gelukkig neemt dit niet weg dat de opzet van de gebieden weet te overtuigen en een wezenlijke bijdrage leveren aan de spelervaring. Sterker nog, de pittoreske setting dikt het cartooneske stijltje alleen maar aan. Kraakheldere meertjes, vrolijk rondhuppelende konijntjes en zomerse palmbomen; het prachtige Zuid-Limburg is er niks bij (en Sander heeft weer een Iris Cheque verdiend bij de plaatselijke VVV – red).

Ook speltechnisch steekt Golf: Tee it Up prima in elkaar. De besturing is intuïtief en de slagen vereisen behoorlijk wat nuance. Ook de gebruikelijke aspecten, zoals weersinvloeden en een overdosis aan verschillende golfclubs, zijn van de partij. De moeilijkheidsgraad is bovendien verra end goed uitgebalanceerd. Je opponenten bieden behoorlijk wat uitdaging en spelen alsof hun leven ervan afhangt, maar maken allesbehalve onmenselijke slagen. Dat het zelfs voorkomt dat de beoogde winnaar ook in staat is een belabberde actie te maken, toont aan dat het met de balans wel snor zit.

Hoewel de personages ietwat identiteitloos blijven, weet Golf: Tee it Up zich toch te onderscheiden van andere golfspellen. Dit komt vooral doordat je na de daadwerkelijke slag het balletje nog enkele seconden een zetje in de juiste richting kunt geven. Dit aspect lijkt het spel behoorlijk eenvoudig te maken, maar het tegendeel is waar. Er wordt zelfs een extra strategische dimensie aan het geheel toegevoegd. Je tegenstanders kunnen hier namelijk ook gebruik van maken. Ook is het mogelijk om de overgebleven seconden over te zetten naar de volgende hole, waardoor het zaak is verstandig met de gegeven tijd om te springen en het alleen te gebruiken in de hoogst noodzakelijke situaties.