Golf Story | Gamer.nl

Golf Story | Gamer.nl

De sport-rpg maakt een opmars, met verhalende modi voor games als FIFA en NBA 2K. De Switch-exclusive Golf Story houdt het liever simpel en grijpt terug naar de tijd van Mario Golf op de GBC.

Het eerste dat opvalt is de enorme charme van de grafische stijl. Golf Story ziet eruit zoals SNES-games er nu in je herinnering uitzien. De 16 bit-wereld is tot in de puntjes verzorgd, met heen en weer waaiende bomen, rondscharrelende ganzen en golfballen etende alligators. Golf Story oogt schattig, met bijbehorende voortkabbelende muziek en vogelgeluidjes. Het is een retro-wereld waar je zelf een rondje golf in zou willen spelen.

Golf Story

Golfverhaal

Gelukkig mag je veel in die wereld rondlopen, want Golf Story is veel meer verhaal dan golfsimulator. Jij bent een naamloze golfer die als kind veel talent had, maar de sport daarna heeft opgegeven. Op een dag besluit je om toch te proberen profe ioneel golfer te worden en meld je je aan bij je oude club. Die blijkt nogal in verval te zijn geraakt en voor je het weet help je mee om de reputatie van de vereniging op te vijzelen, bijvoorbeeld door bekende spelers te verleiden om met het clubtoernooi mee te doen.

Dat klinkt een stuk serieuzer dan het gebracht wordt. Golf Story zit vol flauwe grappen, leuke oneliners en grappige effectjes. Als iemand boos is, dan wordt zijn tekstballonnetje bijvoorbeeld heel groot en gaat je rumble tekeer. De game neemt zichzelf nergens serieus en laat zonder blikken of blozen wandelende skeletten en hypnotiserende grafstenen opdraven. Het verhaal is op zijn leukst als het dingen doet die je totaal niet verwacht, zoals eventjes veranderen in een typisch Brits moordmysterie.

Golf Story is qua verhaal niet zonder problemen. Helaas verliest de game in het midden wat aan snelheid en moet je een aantal keer heen en weer lopen in wat typische fetchquests. Daarnaast voelt het personage van je wraakzuchtige ex-vrouw wat misplaatst in deze wereld. Het wringt met de verder lieflijke wereld wanneer zij met haar nieuwe vriend op een toernooi komt opdagen om je te kleineren, vooral omdat haar verhaal verder nergens heengaat. Ook het golfen zelf haalt soms het tempo uit de game. Af en toe moet je ineens 9 holes spelen zonder tegenstander en maakt het niet uit wat voor score je haalt. Die doelloze momenten voelen als huiswerk, zonder echte uitdaging.

Golf Story

Hoop uit putten

Het is dan ook een zegen dat het golfen zelf leuk is om te doen. Echt ingewikkeld wordt het niet: je mikt, stelt het effect in, en bepaalt met een kla iek metertje of je schot goed terecht komt. Een keer drukken om de kracht te bepalen, en dan goed timen om je nauwkeurigheid te bepalen, zoals golfgames als sinds mensenheugenis doen.

Het uitvoeren daarvan is soms behoorlijk pittig. Je moet immers rekening houden met de wind, obstakels, de helling van de grond en hoe ver je bal door stuitert. En dan zijn de meeste holes ook nog eens omgeven met bunkers, pla en water en/of dieren die er met je bal vandoor gaan. De meeste uitdagingen kun je redelijk oplo en, alleen het putten is soms wat onoverzichtelijk. Regelmatig staat jouw sprite voor de hole, zodat je niet precies kunt zien hoe hard je moet slaan. Ook de helling van de green is door de 2d-weergave bijna niet in te schatten. Een optioneel grid, zoals in andere golfgames, had daar een oplo ing voor kunnen zijn.

Je leert de fijne kneepjes van de sport meestal niet via tutorials, maar door middel van sidequests op de verschillende golfbanen. Elk van de acht zeer verschillende golfclubs die je bezoekt heeft een handjevol mensen om mee te praten, die meestal wel een leuke opdracht voor je hebben. Zo leer je het goed plaatsen van de bal niet doordat iemand zegt hoe het moet, maar door te proberen om eetbare planten precies naar een krokodil te slaan.

Golf Story

Een golf aan ervaringspunten

Voor al die opdrachten krijg je ervaringspunten en geld. Ga je een level omhoog, dan kun je je kracht vergroten met skill-punten. Dat gaat dan wel ten koste van zaken als je nauwkeurigheid en controle over de bal, waar je vervolgens ook weer skill-punten in moet steken om ze een beetje op peil te houden. Met het geld koop je nieuwe clubs, maar dat stelt verder weinig voor. Er zijn maar weinig clubs beschikbaar, dus van een intere ante keuze is meestal geen sprake.

Golf Story heeft af en toe last van bugs. Zo kan het voorkomen dat je de bal precies in een steen slaat, waar hij niet meer uit kan. De bal wil ook nog wel eens achter andere objecten vast komen te zitten, of volgens de game in het water geland zijn terwijl hij duidelijk gewoon de grond raakte. Het zijn kleine ergerni en die de pret verder amper drukken.

Voor een game van 15 euro biedt Golf Story met zijn verhaal van 15 uur buitengewoon veel plezier. Het verhaal is heerlijk droog geschreven en laat je daadwerkelijk hardop lachen. Voor fans van golf is het door de vele golfgrapjes des te leuker, maar ook mensen die niks met de sport hebben zitten hier goed. Naast de campagne kun je ook nog lo e potjes golfen, alleen of tegen vrienden. Zonder de drive van het verhaal is dat net wat minder boeiend; puur de verhalende modus is echter een van de verra endste indie-titels op de Switch.

Golf Story is nu verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.