Gold Diggers | Gamer.nl

Gold Diggers | Gamer.nl

Menig smartphone-bezitter verhoudt zich tot de App Store als een gold digger tot haar buitenaards rijke echtgenoot. Je gebruikt het online platform om als hebberige hedonist zoveel mogelijk apps gratis te downloaden, in de hoop voorzien te worden in het oppervlakkige verlangen maar even vermáákt te worden. De kans is groot dat je in zo’n bui Gold Diggers aan de haak slaat, de nieuwe game van het Nederlandse Gamistry. Het biedt gratis spelplezier, een toegankelijk spelconcept en is – voor eventjes – best onderhoudend.

Gold Diggers Gold Diggers

Eindeloos graven

Gold Diggers is een endle runner tot op het bot. Ook al ben je nu niet aan het rennen, maar vooral aan het graven. Het is wederom de bedoeling om al obstakels ontwijkend en muntjes verzamelend zo ver mogelijk in het level te komen. Deze opzet is bekend, maar werkt daardoor juist lekker aanstekelijk. Al gauw kom je in een flow; Gold Diggers komt redelijk snel op tempo en de gameplay is daardoor gelijk uitdagend. Ook belangrijk is dat de besturing nauwkeurig werkt en prima reageert op snelle en abrupte bewegingen.

Je bestuurt een uit drie delen bestaande graafmachine. Deze beweeg je over een horizontale as, terwijl de machine zelf automatisch de diepte in graaft. Ondertu en ontwijk je rotsen, grote wormen en ronddraaiende vuurstralen. De meest unieke eigenschap is dat het level daarnaast nog bestaat uit meerdere lagen met elk hun eigen uitdagingen. In de ene laag ga je over een drietal rails naar beneden, in de andere ontsnap je van een reuzeworm en in een volgende manoeuvreer je langs kolkend lava. Zo blijft de game dynamisch en de gameplay constant fris.

Niet eindeloos houdbaar

Desondanks is Gold Diggers niet zo verslavend als het had kunnen zijn; daarvoor gaat het te slordig om met een aantal e entiële onderdelen. Zo dienen de upgrades aan je machine slechts voor het oog, terwijl ze wel een aanzienlijk grote investering vragen van tijd of geld. Ook de standaard power ups, waaronder een magneet of een extra leven, voegen weinig fundamenteels aan de beleving. En aangezien er zo met muntjes niet heel veel intere ants is aan te schaffen, word je ook niet echt gemotiveerd om ze te verzamelen. Het meest jammere is echter dat de lo e uitdagingen, zoals het bereiken van een bepaald aantal meters of muntjes, steeds in dezelfde vorm terugkomen. Er zit geen voor de hand liggende opbouwende uitdaging in deze opdrachtjes, waardoor ook je motivatie om überhaupt te spelen langzaam verdwijnt.

Het is slordig dat de game je niet zo iets simpels biedt als een stijgende moeilijkheidsgraad, in de vorm van steeds uitdagendere opdrachten. Zo is Gold Diggers volledig afhankelijk van je eigen motivatie om maar gewoon zo ver mogelijk te komen. Gelukkig komt de game daar nog een tijdje mee weg, aangezien je dus vrij snel in een lekker tempo zit en het leveldesign voor een prima flow zorgt. Maar dat is lang niet genoeg om Gold Diggers te bestempelen als een gouden vondst.

Deze game is getest op iPad.