Gitaroo Man Lives! | Gamer.nl

De PlaystationPortable maakt zijn naam meer dan waar. De handheld maakt de Playstationdraagbaar en dat met dezelfde games die ook voor de Playstation 2 zijnuitgekomen. Van nieuwe, originele titels moeten we het namelijk niet hebben engeporte versies van oude games vliegen je om de oren. Deze keer is het de beurtaan de 2002 Playstation 2-hit Gitaroo Man. Een vrolijk muziekspel waarin hetdraait om ritme en extreem coole gitaarmuziek. Om duidelijk maken dat het spelnog steeds bestaat, gaat het op de PSP verder onder de titel ‘Gitaroo ManLives!’.

Het origineel is al ruim vier jaar oud, dus het kan wel watintroductie gebruiken. In Gitaroo Man maken we kennis met loser U-1 en zijnhond Puma. U-1 is nogal verkikkerd op Pico, een meisje uit het dorp, maar weetnooit een goede indruk te maken door zijn onhandigheid en onzekerheid. Zijn vervelendeleventje staat plots op zijn kop wanneer zijn hond, die als een soortleermeester dient, hem vertelt dat hij de nieuwe Gitaroo Man is en op eenmi ie moet om een planeet van onderdrukking te redden. Hoe? Met behulp van muziekuiteraard!

U-1 is de zoveelste in een lange lijn aan Gitaroo Man-heldendie gezegend zijn met een magische gitaar. Hiermee worden niet alleen leukeliedjes gespeeld, maar voornamelijk mee gevochten. Het instrument kanletterlijk verwoestende geluiden produceren waarmee je vijanden aanvalt. Ookkan het ding aanvallen afweren, zolang je maar de juiste toon aanslaat.

Qua gameplay is Gitaroo Man erg simpel, maar het werktdaardoor heerlijk doeltreffend. Er zijn twee verschillende gameplayvormen dieconstant afgewi eld worden. Zo zul je aanvallen moeten verdedigen door op hetjuiste moment op een van de functietoetsen te drukken. Van vier kanten komendan op het ritme plaatjes van de vier verschillende knoppen richting hetmiddelpunt. Bereiken ze het middelpunt, dan zul je moeten drukken. Het anderegedeelte gaat om het werkelijke gitaarspelen. Je krijgt dan een lijn in beeldwelke je moet volgen met de analoge stick. Bij alle rode vlakken in de lijnmoet je het rondje ingedrukt houden om muziek te maken. Dit terwijl de lijnconstant in beweging is.

Het spel kent verschillende fases waarin je deze twee typesgameplay moet gebruiken. Na het introductiefilmpje volgt er meestal een Charge-gedeeltewaarin je, mits je de rode vlakken goed raakt, je powermeter opbouwt.Vervolgens komt het gevecht waarin er achter elkaar afgewi eld wordt tu enaanvallen en verdedigen. Raak je de rode vlakken goed, dan daalt de powerbalkvan je tegenstander. Heb je aan het eind van het liedje nog de meeste power,ben je de winnaar wat eindigt in een muzikale afslachting. De snelleafwi eling en vooral de vlotte muziek, resulteert in een ongelofelijk intensgebeuren, waarin je compleet opgenomen wordt.

Dit alles gebeurt in een tiental verschillende liedjes. Nu zulje wellicht denken dat die tien nummers wel aan de extreem magere kant zijn, enja: dat is het ook. Toch moet er gezegd worden dat het spel echt bijzonderlastig is. Je zult elk level wel meerdere keren moeten spelen en jezelfbedwingen om niet je PSP uit het treinraampje te mieteren totdat je verderkunt. Er zit gelukkig nog een easy-mode in de game verwerkt, maar ook hierblijft de uitdaging aanwezig. Toch is het direct wel een stuk makkelijker enben je zo in niet al te lange tijd helemaal door het spel heen.

Enorm spijtig is het dan ook dat het spel dan een directe portis waaraan vrijwel geen extra content toegevoegd is. We moeten het doen met eenmultiplayer mode waarin je tegen en met elkaar liedjes kunt spelen. Deduet-mode bevat twee nieuwe liedjes die van dezelfde kwaliteit als de rest vanhet spel zijn. De versus-mode moet het echter doen met hergebruikte liedjes uitde singleplayer. We hadden graag een stapel extra nummers gezien en het liefsteen compleet nieuw hoofdstuk in het maffe verhaal.

Gitaroo Man oogt erg vrolijk en druk, en komt heel goed totzijn recht op de PSP. De meeste eer gaat natuurlijk naar de soundtrack, welkebriljant in elkaar zit. Hoewel U-1 alleen met zijn gitaar speelt, zijn er tochveel verschillende stijlen in verwerkt. Van de echte rocknummers, tot muziekmet kla ieke elementen en zelfs akoestische liedjes. De nummers wordenafgewi eld door erg humoristische filmpjes die het maffe verhaal vertellen.

Heb je Gitaroo Man al eens met alle frustraties op dePlaystation 2 uitgespeeld, dan is er weinig reden om weer voor deze PSP-versieterug te komen. Voor diegene die nieuw zijn in de ultieme leuke ervaring vanGitaroo Man, is het spel zeker weten een aanrader. Het is spijtig dat er weinignieuwe content toegevoegd is, maar de liedjes zijn stuk voor stuk een uitdagingen de gameplay is heerlijk verslavend. Het spel is erg leuk en zolang de portsvan deze kwaliteit zijn, vinden wij het helemaal niet erg dat we het met zulkeoude games moeten doen.