Ghosts ‘n Goblins Resurrection is uit de dood opgestaan

Moeilijker dan ooit, maar met wat ruwe randjes

Geschreven door Thijs Barnhard op

Ghosts ‘n Goblins Resurrection is minstens zo vals als vroeger. Gelukkig heeft dit nieuwste deel ook genoeg opties om de uitdaging aan te passen naar iets acceptabels. Wie daarna de ware Ghosts ’n Goblins-ervaring aandurft, loopt helaas wel tegen de ruwe randjes van Resurrection aan.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Ouderwets lastig, unieke grafische stijl, veel opties voor toegankelijkheid
  • Minpunten
  • Soms wel heel erg vals, speelt stroef
Onvergeeflijk moeilijke games werden niet zo heel lang geleden nog ‘Nintendo Hard’ genoemd. Het klopt dat er op de NES tal van duivels lastige games uitkwamen. Spellen als Contra, Battletoads of Ninja Gaiden uitspelen was terecht iets om trots op te zijn. De ongekroonde koning van dit rijtje moeilijke games was misschien wel Ghosts ‘n Goblins. Met Resurrection is die reeks na jaren van afwezigheid uit de dood opgestaan. Het is er in de tussentijd niet makkelijker op geworden.

Dat klinkt misschien alsof er weinig nieuws onder de zon is met dit nieuwe deel, maar Resurrection heeft genoeg te bieden en bevat een opvallend ander grafisch stijltje. De grimmige pixels zijn ingewisseld voor iets dat nog het meest lijkt op een tekening op perkament. Die nieuwe stijl is even wennen en stilstaande screenshots doen het eigenlijk geen recht. Ghosts ‘n Goblins Resurrection moet je in actie zien.

Monsters mash

Er beweegt namelijk een heleboel op ieder moment in dit spel. Zombies graven zich uit hun graf omhoog, vliegende demonen maken snoekduiken en monsterlijke planten laten hun wortels uit de grond schieten. Alles is in werking gesteld om koene ridder Arthur te dwarsbomen. Terwijl er monsters uit alle hoeken en gaten van het scherm verschijnen, moet hij ook nog allerlei andere obstakels zien te overleven. Bodemloze putten, guillotines, zeeën van vuur: je kunt het zo gek niet bedenken of het staat hem in de weg.

Het spreekt voor zich dat Arthur niet zonder kleerscheuren zijn geliefde prinses kan bereiken. Resurrection is, geheel typerend voor Ghosts ‘n Goblins, aan de moeilijke kant. De hoeveelheid vijanden en gevaren is regelmatig overdonderend, waardoor doorzetten vaak de enige methode is. Wie blijft proberen ontdekt namelijk de patronen in alle hindernissen.

Opties voor iedereen

Dit nieuwe deel weet daarnaast de listige gevaren op verschillende manieren behapbaar te maken. Zo zijn er geen levens meer en bevatten de levels ook veel meer checkpoints. Resurrection is daarnaast de eerste game in de serie met verschillende moeilijkheidsgraden.

Het wordt door het spel aanbevolen om op de moeilijkste stand te spelen, maar wie niet zit te wachten op honderd keer doodgaan op hetzelfde gedeelte, kan ook voor de wat gematigde opties gaan. Alleen op de laagste moeilijkheidsgraad loop je extra content mis, maar daar staat weer tegenover dat Arthur meteen weer op dezelfde plek wordt neergezet wanneer hij het loodje heeft gelegd. In de opties is daarnaast de Magic Metronome te vinden, waarmee de gameplay op ieder moment een beetje vertraagd kan worden.

op Legend is honderden keren doodgaan in hetzelfde level meer regel dan uitzondering.

Ongeacht de gekozen moeilijkheidsgraad heeft Resurrection nog een troef achter de hand dat het leven van iedere speler iets makkelijker maakt. Wie goed oplet en in de levels regenboogkleurige feetjes vindt, kan hiermee investeren in een skill tree. Subtiele upgrades voor Arthur, zoals de mogelijkheid om hem tijdelijk te klonen of hem twee wapens tegelijk te laten dragen, helpen al een boel. Ook speciale spreuken met een tijdelijk effect behoren tot het aanbod. Daarmee kunnen alle vijanden op het scherm veranderd worden in ongevaarlijke kikkers, of kan er een beschermende vlam opgeroepen worden.

Te traag

Zelfs met al deze toevoegingen is Resurrection geen makkelijke game. Dat hoort bij een nieuwe Ghost ‘n Goblins, maar net zoals bij de voorgaande games is de balans daarin vinden makkelijker gezegd dan gedaan. Helemaal op de aanbevolen Legend-stand voelt het spel soms best flauw en oneerlijk. Dat komt vooral door de hordes vijanden die uit de meest onmogelijke richtingen komen. Omdat Arthur zijn lansen maar in vier richtingen af kan vuren, voelt doodgaan soms echt onvermijdelijk.

Tel daarbij de trage automatisch scrollende gedeeltes van levels of strontvervelende eindbazen op en je hebt een game die vaak genoeg frustreert. Daar wordt nog een schepje bovenop gedaan in de vrij te spelen schaduwversies van bestaande levels. Hierin zijn gevaren en vijanden nog massaler aanwezig. Alleen door ook deze levels uit te spelen is het echte einde van Resurrection te zien.

Dat vraagt dus nogal wat geduld van de gemiddelde speler. Wie het spel op de laagste moeilijkheidsgraad zet, rent binnen een paar uur wel door de levels heen, maar op Legend is honderden keren doodgaan in hetzelfde level meer regel dan uitzondering. Resurrection is dan ook echt voor de diehards die de kunst zien in het meesteren van ieder level. Juist op de moeilijkste stand valt op dat het spel heel erg stroef bestuurt. Arthur’s sprongen zijn nauwelijks meer te corrigeren en zijn standaard drafje is bijzonder traag. De logge besturing kan de intense actie op dit niveau nauwelijks bijbenen.

Ghosts ‘n Goblins Resurrection is verkrijgbaar voor de Nintendo Switch voor €29,99.

Rust komt deze lente naar consoles Ontsnapte gevangene gepakt toen hij Call of Duty ging kopen
7

Reacties op: Ghosts ‘n Goblins Resurrection is uit de dood opgestaan

• -it-

• 9 maart 2021 10:43
    Jammer, ik houd erg veel van uitdagende retro titels, maar dit klinkt me als iets té moeilijk. Daar heb ik geen geduld (meer) voor.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

Exalian-1

• 9 maart 2021 14:47
    @-it- Maar, er zitten nu toch juist opties in om het wat dragelijker te maken? Dit spel wil ik juist halen vanwege deze optie, omdat ik vroeger niet verder kwam dan level 2! :P

• avatar

TommyVercetti

• 9 maart 2021 11:12
    Speel nog steeds ghost n goblins ultimate op de ps vita en ik vind deze switch versie nou niet heel vernieuwend.

• avatar

kleinekoosjer

• 9 maart 2021 11:25
    Ik had deze op de nes.. wat een *@#$ spel was dat.. 2 hits en that's it. . daarna overdoen.. overdoen.. en overdoen.. springen gaat net zo houterig als megaman.. (ik trek dat niet, een platformer moet minimaal zo soepel springen als mario anders kan ik er weinig mee). ..
    AVGN heeft een goede aflevering over dit duivelse spel..
    Rule 1: Get the knife
    Rule 2: Get the knife
    Rule 3: GET THE KNIFE!!

• avatar

watashi wa maurice desu.

• 9 maart 2021 12:01
    @kleinekoosjer

Hahah die AVGN aflevering is wel goed. Die erkent het goede van het spel maar benadrukt ook echt wat de negatieve kanten zijn.
    En inderdaad “get the knife”.
    Hahah ben benieuwd of deze game ook weer zo’n slechte balans kwa wapens heeft dat eigenlijk het enige wapen wat werkt het mes is.

Overigens vind ik megaman niet in het rijtje slecht springen zitten. Die game bied wel wat controle in de lucht. Bij Ghosts’N Goblins is eenmaal in de lucht geen controle meer. Of ja misschien met de dubbele spring een beetje.

• avatar

ThijsBarnhard

• 9 maart 2021 12:48
    @kleinekoosjer Mes of lans vind ik nog steeds het fijnst dus daar is weinig aan veranderd. For better or worse: dit is gewoon weer Ghosts 'n Goblins, maar nu wel met wat opties om het makkelijker te maken.

Door deze game ben ik ook Demon's Crest gaan spelen en die game is echt top.

• gimbal2

• 9 maart 2021 21:33