Gene Troopers | Gamer.nl

Stel je voor dat je in de videotheek staat en een DVD (of mi chien zelfs een videoband) pakt met daarop geen beschrijving van het verhaal, maar een opsomming, zoals: zes unieke locaties waar gefilmd is, verschillende hoofdrolspelers, een spannend verhaal en mooie special effects. Als het goed is gaat er dan bij de meeste mensen een belletje rinkelen dat ze dit "avontuur" beter kunnen overslaan. Hoewel de meeste games over een ondermaats verhaal beschikken, probeert men meestal toch op de achterkant van de DVD hoes een samenvatting te geven. Ontwikkelaar Cauldron en uitgever Playlogic hebben voor hun Gene Troopers niet eens de moeite genomen, dat belooft dus wat.Een ware nachtmerrie

In de handleiding vinden we echter een kort verhaal, dat meteen duidelijk maakt waarom men dit niet achterop de hoes heeft gezet. Het verhaal begint over een vrachtschip dat in 4008 verloren raakt, waarna we van de hak op de tak ons in een Galactische oorlog bevinden. De Galactic Empire onder leiding van Horacius Prowler heeft via allerlei genetische technieken een soort übersoldaten weten te creeren. Hij blijft echter op zoek naar andere proefdieren voor zijn experimenten.

het spel begint wanneer hoofdrolspeler Johan on Brigder en zijn dochter Maureen worden ontvoerd door een of andere brute alien. Grappig detail is dat Johan on in de handleiding beschrijft hoe hij een "hellish nightmare" beleefde, die achteraf echt blijkt te zijn. Waarschijnlijk droomde hij over deze game.

De brute alien heeft mij naar een soort fabriek gebracht waar Gene Troopers gemaakt worden. Dit zijn de supersoldaten van Prowler die genetisch versterkt zijn. In een kopie van de Strogg facility scene uit Quake 4, wordt ook hoofdrolspeler Johan on omgetoverd tot een soort Gene Tooper. Het proces kan niet worden afgemaakt, want er verschijnen opeens twee rebellen die me bevrijden.

Gene Troopers kunnen de genetische code van dode levensvormen opnemen, om zich zo te versterken. Cauldron noemt dit een "unique RPG skill system", maar waar het op neerkomt is dat je aliens afknalt en het roze bolletje pakt wat ze achterlaten. Deze gebruik je om bepaalde vaardigheden zoals gezondheid, regeneratie, night vision en een aantal andere zaken upgraden. Mi chien dat de ontwikkelaar onder een grote steen heeft gelegen, maar echt uniek is dit al een jaar of zes niet meer.

Back to the nineties

Het spel heeft sowieso te maken met een zeer gedateerd karakter. De omgevingen zien er flets en inspiratieloos uit, en zelfs Ray Charles had waarschijnlijk spannendere levels neer kunnen zetten. Er zijn in totaal zes werelden, die uit een mix van industrieel, science fiction en jungle opgemaakt zijn, maar geen enkel moment weten te overtuigen. Grafisch moet het spel "oudjes" zoals Unreal 2 dan ook voor zich laten. Wanneer we kijken naar de gameplay, begint Gene Troopers pas echt zware gebreken te vertonen. De AI is volledig afwezig en het is opvallend hoeveel tegenstanders de rug naar je toegekeerd hebben als je een kamer binnenloopt. Schiet ik iemand twee meter voor me neer, dan vertoont de alien die zes meter verder staat geen enkele reactie. De vijanden blijven tijdens het schieten gewoon stilstaan en zijn gemakkelijke doelwitten. Verder is de gameplay vrij lineair en wordt het bekende scenario van "kamer in - kamer uit" afgedraaid.

Het is dan ook zeer frustrerend als opeens van achter een hoekje een zelfmoord alien verschijnt die mij opblaast en ik weer een game kan laden. Het is al niet leuk om dit spel te spelen, maar om dan weer opnieuw in een level te beginnen is gewoonweg wreed en gemeen.

Gene Troopers beschikt over een twaalftal wapens, die allen minder overtuigen dan een doorsnee klappertjespistool. Niet origineel, maar wel oké bevonden zijn de GRIP GLOVES. Met deze veelzijdige handschoenen kun je objecten van afstand optillen en vijanden doden. Iets wat we eerder al zagen in Psi-Ops en Second Sight.

Multiplayer in je eentje

Naast de singleplayer campaign, beschikt Gene Troopers ook over een heuse multiplayer optie, waarbij je kunt kiezen uit Death Match, Team Death Match en Capture the Flag. Ondanks dit meerdere keren geprobeerd te hebben vond ik niemand online. Dit is ook wel te begrijpen, aangezien de onfortuinlijke gamer die dit spel gekocht heeft, het na de singleplayer "ervaring" van zijn of haar hardeschijf verwijderd zal hebben.

Het is alweer even geleden sinds ik echte bagger in handen heb gehad, maar Gene Troopers is een onvervalste onderzetter. Nu kun je zeggen dat het hier om een budget titel van 20 euro gaat, maar als ik dan zie dat Far Cry voor 14,95 te koop is, dan zou je geld toe moeten krijgen om Gene Troopers te spelen. Dit spel geef je niet eens aan mensen waar je een hekel aan hebt.

Gameplay: 4,0Graphics: 5,0Geluid: 5,0Totaal: 3,5