Full Spectrum Warrior (PS2) | Gamer.nl

Na een behoorlijk succes op de Xbox en PC, maakt Full Spectrum Warrior nu zijn opwachting op de PS2. Het vernieuwende concept waarmee de game kwam, is nogal verdeeld ontvangen door critici. De unieke gameplay was namelijk niet geheel zonder fouten. Nu de game op de PS2 wordt uitgebracht, hebben de makers de kans een aantal fouten recht te zetten. Laten we kijken of ze daarin geslaagd zijn.

De game vindt zijn oorsprong in het Amerikaanse leger. Daar is het oorspronkelijk gebruikt om soldaten te trainen en meer inzicht te geven in tactische oorlogsvoering in oorlogsgebieden. De nadruk in de game ligt daarom niet op het overleven in hectische schietpartijen, maar op het nemen van juiste strategische besli ingen om de strijd tot een goed einde te brengen. De wijze waarop dit gebeurd is behoorlijk uniek. Je krijgt de leiding over een groep opgedeeld in twee squads van elk vier man. Deze moeten in het fictieve land Zekistan, fundamentalistische opstandelingen de kop indrukken. Een situatie die sterk doet denken aan de huidige stand van zaken in Irak.

Ieder lid van de groep heeft zijn eigen rol. Zo heb je per groep de beschikking over een teamleider, een SAW(Squad Automatic Weapon) schutter, een grenadier, en een M4 schutter. Door het goed positioneren van elke groep en het toewijzen van specifieke taken, kunnen ze elkaar dekking geven tijdens het doorkruizen van de stad die in handen van de vijand is. Alleen de granaatwerper en de handgranaten zijn in beperkte mate te richten. Wel is er een zone in te stellen waarop door een squad gericht gevuurd kan worden, en met een cursor kunnen de manschappen verplaatst worden naar strategisch slimme posities. Het is echter niet mogelijk direct de controle van één van de manschappen over te nemen en zo eigenhandig een tegenstander uit te schakelen.

Hoewel deze indirecte manier van je manschappen controleren uniek en vernieuwend is, brengt het in de game wel een aantal nadelen met zich mee. De reactie van je manschappen is soms tergend langzaam wanneer een opstandeling zich pontificaal presenteert voor hun loop. Op een moment als dit staan ze er vaak bij als zandzakken, terwijl de vijand de situatie maar al te gretig aangrijpt om ze één voor één af te schieten. Een ander probleem doet zich voor bij het verplaatsen van de cursor, wat beperkt wordt door de omgeving. Als een squad bijvoorbeeld opgesteld staat achter een muurtje, zal telkens weer de cursor om het muurtje heen bewogen moeten worden. Doordat de camera ook nog eens te sterk ingezoomd staat op de cursor, is het vaak erg moeilijk te bepalen waar deze zich precies bevindt. Een simpele oplo ing zou zijn om de cursor door vaste objecten heen te kunnen bewegen. Dit zou de overzichtelijkheid en de snelheid van de controls in hectische situaties drastisch verbeteren. Momenteel is dit niet mogelijk.

Iets wat al eerder bekend was in de Full Spectrum Warrior reeks, is het feit dat vijanden soms erg slecht geraakt kunnen worden. Op zich is dit geen probleem, maar als een tegenstander zich maar half verschuild heeft, zou je mogen verwachten dat zo iemand toch eens geraakt wordt. Vaak is dit niet het geval. Dit geldt overigens ook voor je eigen troepen, met als gevolg dat beide kanten op elkaar kunnen blijven vuren tot hun munitie op is geraakt. Een ander onderdeel van de gameplay wat tegenvalt, is dat de mi ies op den duur gewoonweg eentonig worden. Uiteindelijk blijft het gewoon terroristje neerschieten. Enige afwi eling was leuk geweest.

Uiteindelijke conclusie is dat de conversie naar de PS2 behoorlijk geslaagd is. Het is echter jammer dat de oorspronkelijke fouten uit de game op de andere platformen, niet opgelost zijn. Of het nu gaat om de vaak nogal onhandige cursor controls, of de bij vlagen stupide AI, de imperfecties blijven een storende factor. Op audiovisueel gebied valt te verwachten dat de PS2 versie wat moet inleveren, maar uiteindelijk is op dit gebied een goed product afgeleverd. De gameplay is echter iets dat op den duur gaat vervelen. Iemand die de game nog niet een ander platform gespeeld heeft en van vernieuwende gameplay houdt, doet er goed aan deze een keer bij de lokale videotheek te huren. Heb je de beschikking over een Xbox of een goede PC, dan kun je beter de versies kiezen die daarvoor te verkrijgen zijn.

Gameplay: 6,5Graphics: 8,0Geluid: 7,5Totaal: 7,0