FTL: Faster Than Light (iPad) - Leuker dan op pc | Gamer.nl

Aan het lijstje van games als Bastion, Limbo en XCOM voegen we een nieuwe titel toe, want wat zijn er toch een hoop prachtige ports voor de iPad uitgekomen de laatste tijd. FTL leent zich net als bovenstaande games perfect voor een aanraakscherm. De conversie is zó geslaagd dat het lijkt alsof het spel voor de iPad is gemaakt. Heldere, grote knoppen en een drukke, doch zinvolle interface geven je complete controle over je eigen ruimteschip, waarmee je moet zien te overleven in een heelal vol gevaren.

FTL scoorde op gamer.nl in 2012 reeds een mooie 7.5, waarbij we de hoge herspeelbaarheidswaarde en originaliteit prezen. De Advanced Edition breidt het spel uit met nieuwe ra en, gebeurteni en, wapens en schepen. De extra content is optioneel en je kiest dus zelf hoe je de wereld van FTL verkent. Ga je op zoek naar nieuwe (speelbare) schepen, de overgebleven vloot van de federatie of dobber je wat rond op zoek naar piraten? Het kan allemaal en je pad is sterk afhankelijk van de keuzes die je maakt.

Op gang komen

Zoals je kunt lezen in onze recensie van FTL, zijn keuzes erg belangrijk. FTL is een constante aaneenschakeling van opties die de voortgang van je reis beïnvloeden. Je reist via ruimtebakens naar het einde van een sector en beschikt in elk speelveld over een beperkt aantal mi ies om mee te sparen voor upgrades. Verbeteringen voor je schip zijn belangrijk, want besluit je veel te vechten dan zijn goede wapens noodzakelijk.

Ben je meer gericht op het verkennen van sectoren, dan zijn schilden weer belangrijk. Ga je voor het bouwen van het ultieme ruimteschip, dan zijn zoektochten naar materiaal en frequente bezoekjes aan winkels verplichte onderdelen. Winkels verkopen extra modules voor je schip, waaronder een Crew Teleporter (voor het betreden van andere schepen) en een Clone Bay, die nieuw is in de Advanced Edition. Dankzij de Clone Bay recreëer je gesneuvelde bemanningsleven, inclusief een deel van hun vaardigheden. Het moge duidelijk zijn: FTL blinkt uit in de oneindige speelstijlen.

Complex, als je daarvoor kiest

Uiteraard maakt dat het spel voor nieuwkomers complex. Het schip alleen al is eindeloos aanpasbaar, al is het dankzij het beheer van kamers en de toewijzing van bemanningsleden goed te besturen. Tel daar de lukraak gegenereerde sectoren bij op en je hebt een spel dat altijd anders speelt en uitnodigt om diverse strategieën toe te pa en. Speelse ies variëren zo meestal van vijf tot vijftien minuten, hoewel het niet ongewoon is om een half uur of langer door te spelen.

Met de juiste aanpa ingen is je schip bestand tegen aanvallen en meteorietstormen in de eerste sectoren, daarna stijgt de noodzaak voor agre ievere methoden. Het betreden van andere schepen wordt bijvoorbeeld belangrijker. Dat is bovendien uitdagend omdat je wi elt tu en het aanvallen met wapens aan boord én met het team dat je transporteert. De rpg-achtige mi ies met tekstkeuzes voegen daarnaast genoeg sfeer en immersie toe aan het verhaal en creëren een boeiende scifi-sfeer.

FTL: Faster Than Light

Harder Better Faster

De Advanced Edition voegt naast nieuwe ra en en gebeurteni en ook een aantal verbeteringen toe aan de gameplay. Zo sla je met één druk op de knop de huidige bezetting op. Het is daardoor niet meer nodig om je bemanning tijdens een gevecht te selecteren – bijvoorbeeld om reparaties te laten uitvoeren. Wijs simpelweg je bemanningsleden toe aan belangrijke kamers van je schip, om ze in nood weer simpelweg terug te sturen naar de kamers waar ze nodig zijn.

Ook de toewijzing van energie naar de subsystemen verloopt op de iPad erg intuïtief. Je tikt op een systeem (bijvoorbeeld wapens, schilden, etc.) en trekt je vinger omhoog of omlaag om de betreffende module aan of uit te zetten. Dat werkt perfect en is vooral tijdens gevechten handig. Uitleg over de systemen is op te vragen door een pijltje naar rechts te slepen, wat ruimte op het scherm bespaart.

FTL is op de iPad dankzij de toevoeging van de Advanced Edition en de geoptimaliseerde besturing een grote verbetering ten opzichte van de andere versies. Zeker voor nieuwkomers is de game nu echt het proberen waard. Dankzij drie moeilijkheidsgradaties en de keuze voor het aan- en uitzetten van de nieuwe content, is FTL de prijs van negen euro dubbel en dwars waard.

FTL is nu beschikbaar voor iPad (vanaf iPad 2) in de App Store. Deze versie bevat de Advanced Edition Content, die vanaf nu gratis als update beschikbaar is als je FTL op pc, Mac of Linux hebt.