Met zo'n vreselijk rijk verhaal, een succesvolle miniserie..dat bied toch vreselijk veel mogelijkheden voor puzzels ? Helaas was de creativiteit bij de makers op en bestaat ongeveer 80% van de puzzels uit het afmaken van guards, waarbij de enige creativiteit is dat je moet nadenken hoe je de guard het best kan afmaken. Het afmaken van de guards wordt ook nog eens gehinderd door het combatsysteem. Je moet namelijk eerst een target locken voordat je er met je wapen op kan schieten. Dit haalt echt de snelheid uit de game en maakt het eigenlijk alleen maar frustrerender.

Alhoewel het spel toch recentelijk gemaakt schijnt te zijn loopt het spel technisch gezien een flink aantal jaartjes achter. Terwijl ze bezig waren met het maken van het spel hebben ze bedacht dat het de speler niet al te makkelijk gemaakt moet worden. De controls die standaard bij het spel zitten zijn absoluut onmogelijk om mee te spelen en niet te veranderden ! Het meest simpele en standaard wat ik in een PCgame verwacht is dat ik mijn eigen controls kan instellen. Maar goed denk je dan, misschien waren ze zo druk bezig met andere fantastische opties dat dit er doorheen is geschoten. Een mooi savegamesysteem misschien ? Weer een domper, terwijl het spel aartsmoeilijk is (o.a. door de @#$@$controls) kun je alleen saven tussen levels door. Dus heb je net 5674 guards om zeep geholpen met je mesje, wordt je gedood door de 5675e Harkonnen guard, dan kan je weer opnieuw beginnen.

Vreselijk frustrerend en een schaamteloze truck om de speelbaarheid van het spel te verhogen.

Als de besturing slecht is en de gameplay zou je kunnen denken dat het bijna niet erger kan. Maar naast deze 2 onderdelen kijken we ook altijd naar de graphics en sound. En ik kan alvast verklappen dat het spel in geen van beide onderdelen (hoe verrassend) niet echt uitblinkt. Terwijl ieder spel tegenwoordig lip-sync heeft maakt Frank Herbert's Dune gebruik van een systeem uit ongeveer 1996 toen de lippen gewoon bewogen maar totaal geen raakvlak hadden met het geluid. De stemmen zijn daar in tegen wel erg goed ingesproken, zeer professioneel en perfect passend.

Naast lip-sync is er de afgelopen jaren hard gewerkt aan misschien wel de grootste frustratie van de 3D-adventuregamer : de camera. Het is onvoorstelbaar irritant voor de speler als de camera als een half-dronken dwaas rondjes draait en het telkens voor elkaar krijgt om de meest onmogelijke positie te kiezen. Volgens mij hebben de makers hier juist extra aandacht aan besteed. De camera kiest altijd de meest onmogelijke positie waardoor het spel onnodig veel moeilijker wordt gemaakt.

De slechte camera komt het meest naar voren in 1 van de beginmissies. Je begint naast een ornithopter (soort helicopter) en wordt achtervolgt door een Sandworm. Al navigerend moet je de veilige rotsen bereiken. Helaas geeft de camera je het beeld van voren, zodat je niet kan zien waar je loopt. Het halen van dit level is dan ook iets wat afhankelijk is van de stand van de maan, de drupsnelheid van de kraan in de badkamer en een waanzinnige dosis geluk.

Ik moet toegeven..niet alles is superslecht aan het spel. Grafisch is het spel best te pruimen. De woestijnen (waar Dune bijna in zijn geheel uit bestaat) zien er best goed uit en de gebouwen waar je inkomt zijn ook best aardig. De specs van de engine geven me echter idee dat er meer in had gezeten.

Gameplay:1Het spelen van Dune wordt compleet onmogelijk gemaakt door de irritante camerawerk, de onmogelijke controls en het savegamesysteem. Het spel speelt voor geen meter is bevat weinig spelplezier, meer spelfrustratieGraphics:6Grafisch is het spel best aardig alleen de engine komt niet volledig tot zijn recht in dit spel heb ik het idee.Geluid:4De stemmen zijn vrij professioneel maar door de ontbrekende lip-synch en de zeldzame overige geluiden had dit toch ook een stuk beter Totaal:3.7Frank Herbert's Dune is een draak van een spel. Terwijl het verhaal zo uitgebreid is en veel stof biedt voor een spel is daar absoluut geen gebruik van gemaakt en wordt het spel verpest door veel irritante opties, of het ontbreken daarvan. Een gemiste kans en een belediging voor iedere Dune-fan.Systeemeisen: (mimimum/aanbevolen)Processor: PIII-500Geheugen: 64 MbHD: -CD-Rom: 8XVideokaart: GeForce 256Testsysteem:Processor: Amd 1.0 GhzGeheugen: 512MbHD: 75 GbCD-Rom: 8X DVDVideokaart: GeForce 2 GTSExtra info:Ontwikkelaar: Widescreen GamesUitgever:: CryoHomepage: homepageDemo: Demo