Fragments of Him | Gamer.nl

Fragments of Him | Gamer.nl

Iedereen verwerkt het verlies van een dierbare op zijn eigen manier. Fragments of Him, van het Nederlandse SassyBot, doet een poging om enkele van deze manieren tastbaar te maken door interactie.

Alles draait om Will, die je leert kennen via de mensen om hem heen. Zijn oma, ex en partner vertellen je over hun verleden met Will en hoe ze omgaan met zijn overlijden door een tragisch ongeluk. Will was een jonge man met een heel leven voor zich. Hij zat vol met ideeën om dat leven mooier te maken dan het al was, maar het mocht niet zo zijn.

Fragments of Him

Omdat Will zo plotseling uit het leven is gerukt, is het moeilijker voor de mensen die hij achterlaat om afscheid te nemen. Dit is goed te zien bij het verhaal van zijn grootmoeder, die in de periode na het overlijden van Will voornamelijk nadenkt over wat ze fout heeft gedaan in de relatie met haar kleinzoon. Ze vertelt hoe ze, naar eigen zeggen, kinderachtig is weggelopen toen ze het niet eens was met de liberale opvattingen van Will. Of hoe ze zijn seksuele geaardheid niet kon accepteren en daardoor het contact voor lange tijd heeft verbroken. Wills ex-vriendin laat daarnaast een heel andere kant van rouw zien, omdat ze vooral dankbaar is voor alle mooie momenten die ze samen hebben gehad.

Interactie

Het meest emotionele gedeelte van de game speelt zich af rond Wills partner, Harry, die zijn grote liefde heeft verloren. Omdat de voorwerpen in hun appartement hem herinneren aan Will, besluit hij alles weg te doen. Dit wordt concreet ingevuld door je als speler op alle meubelstukken, foto’s, handdoeken en zelfs de tandenborstel te laten klikken. Beetje bij beetje moeten zo de fragmenten van Will verdwijnen. Het is een krachtige manier om de emotie concreet te maken, maar de interactie werkt niet in de hele game even goed.

Fragments of Him

Fragments of Him bestaat grotendeels uit monologen die worden voortgezet door op objecten of personages te klikken. Dit werkt doorgaans prima, maar het kan je ook uit de ervaring halen. Bijvoorbeeld een scène waarin de ex vertelt over een bar waar een belangrijk gesprek plaatsvindt, waar je elke stoel en tafel moet aanklikken. De gekozen minimale gameplay zit in de meeste scènes wel vol symboliek, maar het had zelfs wat minder gekund om de scènes waarin de interactie echt goed werkt te versterken.

Fragmenten

Dit gevoel hadden we ook bij de verhaalvertelling: het werkt, maar niet altijd even goed. De game duurt een paar uur en dat is voor het verhaal zowel te lang als te kort. Dit komt door een eigenaardig tempo. De verhalen over het verleden van Will geven bijvoorbeeld wel context over de manier waarop de personages omgaan met het verlies, maar verliezen kracht omdat ze te lang doorgaan. De slokakte voelt juist gehaast.

Fragments of Him

Toch slaagt Fragments of Him ook. Het is bijzonder hoe zo’n zwaar thema eindelijk behandeld wordt in gamevorm zonder enige opsmuk. Er zijn geen dikke graphics of uitbundig kleurgebruik nodig voor het neerzetten van een wereld en een groepje personages. De emoties hoeven daarnaast niet aangedikt te worden om impact te hebben. Fragments of Him is rauw en echt. Soms is de vorm van rouw pijnlijk herkenbaar, maar grotendeels geeft het nieuwe inzichten over hoe pijn en liefde op verschillende manieren ervaren worden. Dat is zeer waardevol.

Fragments of Him is voor 19.99 euro voor pc verkrijgbaar via Steam en de Humble Store. Later volgt ook een PlayStation 4- en Xbox One-versie. Gamer.nl interviewde onlangs de Nederlandse ontwikkelaar van Fragments of Him. Lees het interview hier.