Formula One 06 | Gamer.nl

Sinds collega Gerjan Dragt al eenzeer informatieve reviewheeft geschreven over de PS2-versie van Formula One 06, lijkt het ophet eerste gezicht haast overbodig om ook nog eens een review teschijven over de PSP-versie. Immers, we zijn niet anders gewend datdit soort consolegames bijna letterlijk worden geport naar dehandheld. Daarom beperk ik deze review hoofdzakelijk tot hetbeschrijven van de verschillen en in mindere mate de features.Zoals verwacht, is er inhoudelijk nietveel veranderd. Niet ten opzichte van de PS2-versie, maar ook nietten opzichte van voorgaande delen. Vergeleken met F1 05, maar ook F104, is er niet veel waarin het zich onderscheidt. Natuurlijk is demate van vernieuwing erg beperkt als we het hebben over een game dieis gebaseerd op een jaarlijks terugkomend evenement. Een welkomeoptie is de mogelijkheid om via internet de veranderingen die tijdenshet seizoen optreden te kunnen downloaden. Verder is de game alhelemaal up-to-date wat betreft coureurs en teams die vanaf het beginvan dit raceseizoen meedoen. Dit zal gezien de weinige veranderingenook de reden zijn dat mensen deze game willen kopen.

Veranderingen die verder opvallen tenopzichte van de PS2-versie, zijn vooral te wijten aan de omzettingnaar de PSP. Zo zijn de laadtijden veel te lang. Vooral het opstartenvan de game duurt te lang, maar ook bij het beginnen en het verlatenvan een race zul je lang naar een laadscherm moeten kijken. De bijvoorbaat arcade-gameplay is door het gebrek aan een analoge besturingnog wat minder realistisch geworden. Als de hulpmiddelen wordenuitgezet is ook nog eens het gemis aan een analoge besturing tebemerken. Vooral bij het gas geven en remmen is het vaak moeilijk omde auto te controleren. Ook voelt het sturen met de analoge knop nietaltijd even goed aan. Gelukkig is ook met de vierpuntstoetsen testuren en dit gaat boven verwachting goed. Het racen is uiteindelijkbest goed te doen als alle hulpmiddelen naar behoeven zijn ingesteld.

De AI van de tegenstanders is goed tenoemen, maar wel met een kanttekening. Zo is het is moeilijk in teschatten hoe hard de andere coureurs remmen en hoe hard ze de bochtnemen. Hierdoor gebeurt het vaak dat, terwijl een bocht makkelijk tenemen is, toch tegen de voorligger wordt opgereden, omdat deze veelte langzaam rijdt. Dit is gedeeltelijk op te lo en door demoeilijkheidsgraad op te schroeven, maar dit probleem blijft bestaan.

Grafisch heeft de game een behoorlijkeklap gekregen. De textures zijn zeer matig en het gebrek aan aliasingzorgen ervoor dat de kartels van het scherm springen. Het geluid isal niet veel beter. Tijdens het racen mist de intensiteit van demotor die normaal kan worden gehoord. Tijdens de herhalingen heeftmen gepoogd het geluid vast te leggen dat we tijdens de uitzendingenkunnen horen. Hierin is men redelijk geslaagd, ware het niet dat hetgeluid vaak niet synchroon lijkt te lopen met wat op het schermgebeurt. Tsja, dan is het tijdens een herhaling niet makkelijk om vande beelden te genieten zonder je aan het geluid te storen. Depresentatie van Formula One 06 is net als zijn voorgangers wel dik inorde. We krijgen mooie menu's voorgeschoteld, ondersteund door eenpakkend muziekje.

Een online mode zou in de PSP aanwezigmoeten zijn, die ons in staat stelt om tegen zowel PS2- als PSPgamers te racen. De optie staat wel aangegeven in het menu , maar omonbekende redenen is deze optie in onze versie uitgeschakeld.Hierover is dus niet veel positiefs of negatiefs te vertellen.

Formula One 06 mag voor de PS2 dan eenwaardige toevoeging zijn aan de reeks, met de PSP-versie is hetanders gesteld. De typische problemen die optreden bij het porten vanPS2-games naar de PSP zijn ook hier aanwezig. Qua gameplay is de gamebest te doen. Vooral na het afstellen van de moeilijkheidsgraad en debesturing is er wel plezier te beleven aan het racen. De resteromheen is echter minder afgewerkt. Vooral graphics en het geluidzijn op de handheld minder dan overtuigend. Dit is mi chien eengoede game voor de mensen die verlegen zitten om de nodige portiedraagbaar raceplezier. Anderen doen er beter aan om zicht te beperkentot de PS2-versie.