Sinds collega Gerjan Dragt al een zeer informatieve review heeft geschreven over de PS2-versie van Formula One 06, lijkt het op het eerste gezicht haast overbodig om ook nog eens een review te schijven over de PSP-versie. Immers, we zijn niet anders gewend dat dit soort consolegames bijna letterlijk worden geport naar de handheld. Daarom beperk ik deze review hoofdzakelijk tot het beschrijven van de verschillen en in mindere mate de features. Zoals verwacht, is er inhoudelijk niet veel veranderd. Niet ten opzichte van de PS2-versie, maar ook niet ten opzichte van voorgaande delen. Vergeleken met F1 05, maar ook F1 04, is er niet veel waarin het zich onderscheidt. Natuurlijk is de mate van vernieuwing erg beperkt als we het hebben over een game die is gebaseerd op een jaarlijks terugkomend evenement. Een welkome optie is de mogelijkheid om via internet de veranderingen die tijdens het seizoen optreden te kunnen downloaden. Verder is de game al helemaal up-to-date wat betreft coureurs en teams die vanaf het begin van dit raceseizoen meedoen. Dit zal gezien de weinige veranderingen ook de reden zijn dat mensen deze game willen kopen.

Veranderingen die verder opvallen ten opzichte van de PS2-versie, zijn vooral te wijten aan de omzetting naar de PSP. Zo zijn de laadtijden veel te lang. Vooral het opstarten van de game duurt te lang, maar ook bij het beginnen en het verlaten van een race zul je lang naar een laadscherm moeten kijken. De bij voorbaat arcade-gameplay is door het gebrek aan een analoge besturing nog wat minder realistisch geworden. Als de hulpmiddelen worden uitgezet is ook nog eens het gemis aan een analoge besturing te bemerken. Vooral bij het gas geven en remmen is het vaak moeilijk om de auto te controleren. Ook voelt het sturen met de analoge knop niet altijd even goed aan. Gelukkig is ook met de vierpuntstoetsen te sturen en dit gaat boven verwachting goed. Het racen is uiteindelijk best goed te doen als alle hulpmiddelen naar behoeven zijn ingesteld.

De AI van de tegenstanders is goed te noemen, maar wel met een kanttekening. Zo is het is moeilijk in te schatten hoe hard de andere coureurs remmen en hoe hard ze de bocht nemen. Hierdoor gebeurt het vaak dat, terwijl een bocht makkelijk te nemen is, toch tegen de voorligger wordt opgereden, omdat deze veel te langzaam rijdt. Dit is gedeeltelijk op te lossen door de moeilijkheidsgraad op te schroeven, maar dit probleem blijft bestaan.

Grafisch heeft de game een behoorlijke klap gekregen. De textures zijn zeer matig en het gebrek aan aliasing zorgen ervoor dat de kartels van het scherm springen. Het geluid is al niet veel beter. Tijdens het racen mist de intensiteit van de motor die normaal kan worden gehoord. Tijdens de herhalingen heeft men gepoogd het geluid vast te leggen dat we tijdens de uitzendingen kunnen horen. Hierin is men redelijk geslaagd, ware het niet dat het geluid vaak niet synchroon lijkt te lopen met wat op het scherm gebeurt. Tsja, dan is het tijdens een herhaling niet makkelijk om van de beelden te genieten zonder je aan het geluid te storen. De presentatie van Formula One 06 is net als zijn voorgangers wel dik in orde. We krijgen mooie menu's voorgeschoteld, ondersteund door een pakkend muziekje.

Een online mode zou in de PSP aanwezig moeten zijn, die ons in staat stelt om tegen zowel PS2- als PSP gamers te racen. De optie staat wel aangegeven in het menu , maar om onbekende redenen is deze optie in onze versie uitgeschakeld. Hierover is dus niet veel positiefs of negatiefs te vertellen.

Formula One 06 mag voor de PS2 dan een waardige toevoeging zijn aan de reeks, met de PSP-versie is het anders gesteld. De typische problemen die optreden bij het porten van PS2-games naar de PSP zijn ook hier aanwezig. Qua gameplay is de game best te doen. Vooral na het afstellen van de moeilijkheidsgraad en de besturing is er wel plezier te beleven aan het racen. De rest eromheen is echter minder afgewerkt. Vooral graphics en het geluid zijn op de handheld minder dan overtuigend. Dit is misschien een goede game voor de mensen die verlegen zitten om de nodige portie draagbaar raceplezier. Anderen doen er beter aan om zicht te beperken tot de PS2-versie.