Forbidden Siren | Gamer.nl

Het Japanse dorp Hanuda is, na het afgaan van een vreemde sirene, veranderd in een plek van absolute horror. De bewoners zijn veranderd in zombies, ook wel Shibito's genoemd, en het omliggende water is zo rood als bloed geworden. Er zijn echter tien mensen die de ramp overleefd hebben en er nu alles aan doen om uit het onheilspellende dorp te komen. Dit klinkt erg standaard, maar dat is het zeker niet.

Je speelt afzonderlijk met elk personage, die allen een weg uit dit vreemde dorp moeten zien te vinden. Dit doe je door middel van verschillende mi ies tot een goed einde te brengen. Dit houdt voornamelijk in dat je niet dient te sterven, wat een taaie mi ie is gezien de overkill aan zombies die in het dorp rond waggelen. Dat dit ook echt eng is, is vooral te danken aan het realisme van de game: wordt er met een zeis op je ingehakt dan ben je ook echt dood. Geen superkrachten dus. Ook heb je nauwelijks de beschikking over wapens, meestal ben je aangewezen op kleine gereedschappen die je vindt om je te verdedigen, zoals koevoeten.

Maar vrees niet, goed speurwerk van de omgeving scheelt al een boel. Hoe? Nou, door gebruik te maken van je paranormale krachten. Elk personage kan namelijk door de ogen van de zombies die dichtbij jou in de buurt zijn kijken. Met andere woorden: je ziet wat zij zien. Een grappige bijkomstigheid van deze eigenschap is dat meteen ook de geluiden hoort die ze maken. Aangezien zombies niet veel te zeggen hebben, grommen en brabbelen ze maar wat.

Door veelvuldig gebruik te maken van deze origineel bedachte eigenschap, “scan” je jouw directe omgeving af op eventuele vijanden. Als je tijdens het “scannen” beelden te zien krijgt, dan betekent dat er een aantal zombies bij jou in de buurt zijn. Goed op je hoede zijn is dan erg belangrijk. Doordat je ziet wat zij zien, kun je ongeveer inschatten waar zij zich ongeveer bevinden. Het is dus de kunst om ongezien voorbij ze te komen. Dit krijg je bijvoorbeeld voor elkaar door zachtjes voorbij ze te lopen of door precies als ze even niet kijken achter ze langs te rennen. Als de zombies je toch zien, dan flikkert er een rood alarm in beeld en het op een lopen zetten is dan de beste oplo ing. Want als de zombies je te pakken krijgen wordt je negen van de tien keer gedood. Ga je dood, dan mag je het gehele level weer overnieuw doen.

Tijdens het ongezien langs deze zombies proberen te komen, vind je ook allerlei documenten die langzaam duidelijk maken wat er eigenlijk in dit vreemde dorp aan de hand is. Zoals ik al eerder gezegd heb, verwi el je steeds van personage. Omdat deze personages verspreid rondlopen in het verdoemde gebied, gebeuren er natuurlijk veel dingen op hetzelfde moment.

De ontwikkelaars hebben hier een erg leuk systeem voor bedacht, namelijk het “Link Navigator”-systeem. Dit houdt kort samengevat in dat elke keer als je een mi ie tot een goed einde gebracht hebt, je een schema te zien krijg met horizontaal alle personages netjes op een rij en verticaal de drie dagen waarin de game zich afspeelt, plus tijden op een rij. In dit schema verwi el je telkens van gebeurtenis naar gebeurtenis. Deze zijn aangeven in kleine vakjes. Soms als je iets speciaals doet of een extra item vindt, dan speel je een andere gebeurtenis vrij die precies op hetzelfde moment ergens anders gebeurd/gebeurde. Deze worden aangeven met een blauw vakje in het schema. En kan je pas selecteren als je de vrijheid hebt gekregen, om zelf de gebeurteni en die je wilt spelen te selecteren. Dit kan pas na een tijdje gespeeld te hebben.