Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review

For Honor

Mind-games

Geschreven door Ron Vorstermans op

Conclusie

  • Je ziet het niet af aan de trailers vol zwaardgevechten, explosies en onthoofdingen, maar For Honor onderscheidt zich met een diepgaand, zeer onderhoudend vechtsysteem. Ieder duel is zowel on- als offline als een kleine puzzel, waarin de balans tussen impulsief verdedigen en tijdig toeslaan de doorslag geeft. Het is enkel de vraag hoe lang die formule leuk blijft nadat je alle personages onder de knie hebt.
    Score: 75 Goed
    • Duels, opzet met wereldkaart, uiteenlopende manieren van aanvallen
    • Vraagtekens bij houdbaarheid, connectieproblemen
For Honor speelt zich af in een fictieve wereld waarin samoerai, ridders en Vikingen eindeloos tegen elkaar vechten om het winnen van terrein. Er is een singleplayermodus die uitlegt hoe die markante situatie kan verkeren. Diens flinterdunne verhaallijn is vooral het spelen waard met drie anderen in co-op, of als je vluchtig wil leren hoe de gevechten in elkaar steken.

Verder dan een vermakelijke kennismaking met de spelmechanismen reikt de vier á vijf uur durende singleplayer niet. Toch loont het om met die modus te beginnen, want For Honor is met zijn (onvermijdelijk) complexe opzet geen ‘vriendelijke’ game. Je maakt kennis met de multiplayer in een filmpje vol warrig jargon over de spelwereld. Van het tutorialmenu dat bolstaat van filmpjes met tekstuele uitleg over de movesets word je vervolgens weinig wijzer.

Intimerend

Bij Gamer.nl gamen we lang genoeg om met die opzet te kunnen leven, maar we kunnen ons goed voorstellen dat For Honor aanvankelijk nogal intimiderend aandoet.

For Honor combineert nou eenmaal veel ideeën. Neem de hoofdmoot van de multiplayer, een speelkaart met daarop de drie gebieden van de drie speelbare facties, de samoerai, ridders en Vikingen. Om de zoveel uur volgt er een update van de kaart: als bijvoorbeeld de samoerai op bepaalde plekken aan de winnende hand zijn, worden die gebieden op de kaart van de samoerai. Vervolgens hangen de maps in de veroverde gebieden vol met vlaggen en andere memorabilia van de samoerai.

De continue cosmetische updates van zowel de maps als de speelkaart zijn maar een klein element van de zogeheten Faction War die in For Honor centraal staat. Om de twee weken wordt er een ronde afgesloten en kijkt de game welke factie in die periode het best gepresteerd heeft op de kaart, wat unieke uitrusting oplevert voor de winnende factie. Na tien weken wordt er een seizoen afgesloten. Volgens Ubisoft heeft de afloop van ieder seizoen veel impact op hoe de spelwereld er de rest van de game uit zal zien.

Afijn, vanzelfsprekend hebben wij die claim nog niet kunnen testen – For Honor is amper een week uit. De wisselwerking tussen de drie facties creëert echter nu al een zeker competitiegevoel. Op Reddit wordt al sinds de allereerste bèta uitgevochten welke factie nou het beste, stoerste of gewoon het grappigst is. Het is enkel jammer dat je daar in het spel zelf niet zo heel veel van meekrijgt, want er zijn binnen de game niet echt mogelijkheden om met je factiegenoten te communiceren, bijvoorbeeld over strategieën om een gedeelte van de map te veroveren.

For Honor

Vechten

For Honor slaagt er niet veel beter in om uit te leggen hoe de twaalf personages, vier per factie, van elkaar verschillen, of waar ze überhaupt in gespecialiseerd zijn. De tutorials zijn nodeloos ingewikkeld omdat ze vooral bestaan uit hints in tekstvorm, begeleid met een kort filmpje van de betreffende move of combo. Er zijn maar twee tutorials die je juist in de praktijk laten oefenen. We raden daarom iedere beginner het personage Warden aan, gezien Warden het meest rechttoe-rechtaan is.

De basis van het vechten is voor ieder personage hetzelfde: met het rechterpookje bestuur je diens zwaard of andere wapen, met je linkerpookje voer je dodges uit en geef je de looprichting van het personage aan. Wanneer het op de duels aankomt, is de fysieke houding van de tegenstander essentieel. Houdt je opponent het wapen boven zijn of haar hoofd, dan kun je enkel raakslaan door links of rechts op het torso in te slaan, gezien het hoofd al wordt verdedigd. Het loont dus op het laatste moment van houding te wisselen als je aanvalt. Zo zet je de tegenstander op het foute been, om vervolgens weer opnieuw aan te kunnen vallen - of inkomende klappen gemakkelijk te verdedigen.

Het duurt niet lang voordat je ook combo’s toevoegt aan die manier van spelen. Ieder personage blinkt namelijk uit in een zekere speelstijl die door zijn of haar unieke moveset worden getekend. Met de Orochi van de Samoerai doen we in korte tijd heel veel schade, maar willen altijd als eerste aanvallen. Voor de Orochi is de eerste klap goud waard, en meestal het begin van een stortvloed aan andere aanvallen. Die stijl verschilt veel van ons spel met de Warlord, de ‘slager’ van de Vikingen. Met Warlord leunen we letterlijk op ons schild: zodra de vijand ons benadert, beuken we ons slachtoffer met het schild tegen de grond – of idealiter in een afgrond.

In het toe-eigenen van de unieke krachten van de personages gaat veel lol schuil. Het duurde bijvoorbeeld even voordat we wisten hoe we effectief met Orichi konden zijn op het slagveld, maar inmiddels kennen we de gehele moveset uit ons hoofd en doen we niets liever in de game dan anticiperen op de aanvallen van onze tegenstanders. Het is oprecht leuk ons in het diepe te gooien met weinig health en te kijken of we een duel zo kunnen overleven. Dat is zowel een kracht als zwaktebod: For Honor is eigenlijk alleen leuk als je aan het duelleren bent.

Wanneer je het tegen meer dan één tegenstander op moet nemen, is van tactiek geen sprake meer en dien je vooral de continue stroom aan inkomende aanvallen af te weren tot er versterking komt (of in het geval van de modi zonder respawns: tot je dood bent). Gelukkig zijn veel modi op duels toegespitst en gaan ze van start in één versus één-situaties. De enige welkome uitzondering op die formule is Dominion, waarin twee kampen van vier spelers de frontlinie proberen op te schuiven totdat de tegenstander dusdanig moet terugtrekken dat ze niet meer kunnen respawnen. Omdat de AI in Dominion meespeelt is die chaos best vermakelijk. Toch zweren we bij de één-versus-één-modus.

For Honor

Geen sleet

For Honor teert vrijwel volledig op die fantastische gameplay. Hoewel het menu anders impliceert, zijn er uiteindelijk niet veel randzaken om in verdwaald te raken. Ja, er zijn mogelijkheden om je personage aan te passen, maar de statistieken van je uitrusting tellen enkel mee in de Dominion-modus, dus verwacht vooral cosmetische aanpassingen voor je personage. Overigens is daar helaas een in-game currency aan gekoppeld die ook met echt geld verkrijgbaar is, maar die opzet is de gemiddelde gamer inmiddels welbekend.

Los van de hoge instapdrempel is For Honor een zeer geslaagde online game, hoewel we wel vaak te maken hebben gehad met lag en triviale disconnects. We hebben geen idee hoe lang die problemen aanblijven, maar ze staan een serieuze competitieve toekomst voor For Honor op dit moment in de weg. Vanwege de peer-to-peer-opzet bepalen hosts van speelsessies bovendien de spelkwaliteit voor alle andere spelers in het potje. Ook dat is niet erg handig voor een game die zo leunt op eerlijke balans en competitiveit.

For Honor is op dit moment erg diepgaand én gebalanceerd, maar doet wel maar één trucje: het is een duelspel, een mind-game bijna, waarin je anticipatievermogen tijdens iedere confrontatie opnieuw op de proef wordt gesteld. Er is geen andere manier van spelen. Waar je in sommige online games kunt wisselen naar een klasse die bijvoorbeeld andere spelers geneest of die een meer Support-achtige rol heeft, is het in For Honor bloedvergieten dat de klok slaat. Dat gezegd hebbende: van sleet op onze zwaarden is vooralsnog geen sprake.

Dit artikel delen:

Lees meer

Rapport: Hoe presteert For Honor op pc? Antigraviator krijgt gratis demo en trailer
13

Reacties op: For Honor

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • rpenning

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    Ik heb de beta gespeeld en ik was helaas teleurgesteld. Normaal is dit zeker mijn genre maar ik vond het te erg op een potje steen,papier schaar lijken voor mijn geval is de combat voor dummies ik ga wel weer chivalry spelen XD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    @rpenning

    Precies wat ik en mijn maten ook al tegen elkaar aan het vertellen waren.
    Chilvalry is vele malen leuker dan For Honor naar mijn mening.

    En daar kun je tenminste wel lekkere ledematen hakken in plaats van naar een scripted event te zitten kijken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • vladimirr

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    Iedereen beoordeelt For Honor met een hoog cijfer, de meesten blijken het vecht systeem grandioos te vinden.
    Het lock systeem? Werkelijk, waarom moet nou elke spel een lock systeem hebben? Ik wil graag niet bij het handje worden gehouden. Het lock on systeem neemt je vrijheid weg en mobiliteit, begrijpt niemand dit?

    Het block systeem? Je hebt 3 keuzes, rechts, links en boven… Serieus? Richten ze soms op klein kinderen of wat? Waar is het block systeem waarbij je skill nodig hebt… Ik keek uit naar deze game, maar toen ik die walgelijke combat zag. Nu verschijnen er video's over hoe realistisch de combat is in For Honor… Ja, eerst 10 slagen met een vlijscherpe mes voordat je enige sinds neergaat..Wil je goede combat zien? Speel chivalry medieval warfare of bijv. mortal online waar je daadwerkelijk moet richte om te blocken of waar je daadwerkelijk je swing moet besturen onder de aanval. Waar elke swing dodelijk is en waar je zelfs per ongelijk vriendelijke spelers kunt raken. Dat wilde ik graag zien in For Honor, maar helaas. Lock on, button bashing en 3 opties op te blocken…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rpenning

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    @vladimirr ja maja dat is tegenwoordig, welk spel houd je handje niet vast?? Dat zijn er maar een paar en die worden er ook altijd om geprezen en terecht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DGM

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    @vladimirr

    Je beschrijft precies het verschil tussen casual en hardcore.

    Helaas is casual waar het grote geld zit.

    Gelukkig is er ook genoeg te vinden voor de hardcore.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    Het blijft imho een heerlijke tactische hack & slash game maar ik kan me wel vinden in het cijfer en de kritiek.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowKiller

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    @coola
    Ik vind het zo mooi dat je nooit kan inschatten wie er wint. Vaak al aan begin van de match gedacht te verliezen door met 500 punten achter te staan. Maar door tactiek te veranderen toch kunnen winnen. De match blijft spannend tot het eind.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Marcus88

    • 9 maanden, 2 weken geleden
    @coola Hack and slash??? Heb je de game wel goed bekeken of enigszinz gespeeld? Dit is alles behalve een hack and slash haha

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowKiller

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    For Honor. Je moet er van houden en ik hou er van. Heerlijke game is het! Al uren ingestoken en mijn normal editie uiteindelijk ingeruild voor de deluxe. XD.
    Coola, heb je het Assassins Creed logo al? ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RavenMMG

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    Connectie problemen…

    Het is en blijft ubisoft

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pug205GTi

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    Ik vond het met de beta al te repetitief, dat zie ik nu dus ook terug in het cijfer. Jammer want het was voor mij toch wel weer eens wat nieuws wat ik wilde spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    @Ron: Dat is niet netjes he om Eric met een K te vragen een cijfer te geven voor een review die jij moet schrijven. 7,5 net even iets te toevallig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DunkieXL

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    Ik was met het spelen van de beta al na ongeveer anderhalf uur uitgekeken op deze game.. (ik ben echter wel eerst nog 3 uur bezig geweest om de NAT restrictie hoog kwijt te raken)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.