Football Manager 2010 | Gamer.nl

Het trainerschap is een vak apart. Wanneer een invaller een besli end doelpunt maakt, is er opeens sprake van een 'gouden wi el'. Presteert een elftal een paar wedstrijden ondermaats, dan wordt dit al gauw toegeschreven aan de onkunde van de trainer. In Football Manager 2010 krijg je de wederom de mogelijkheid voor trainer te spelen en maak je het hele voetbalcircus van dichtbij mee.

Football Manager 2010 is een managementgame pur sang. In plaats van zelf die weergaloze voorzet te geven of dat intikkertje te maken, ben je dan ook vooral bezig met het opzetten van tactieken, vernieuwen van spelerscontracten en bijwonen van persbijeenkomsten. Klinkt niet als de meest actievolle bezigheid. Toch is het zeker niet saai. Integendeel, juist doordat je nagenoeg oneindig bezig kunt zijn met het samenstellen van je team zijn de wedstrijden zelf behoorlijk enerverend. En laten nu juist de wedstrijden van een nieuw lakje verf zijn voorzien.

De afgelopen jaargang werd de driedimensionale wedstrijdweergave voor het eerst geïntroduceerd in de reeks. Deze zorgde echter voor een chaotische en onoverzichtelijke boel. Voor Football Manager 2010 heeft ontwikkelaar Sports Interactive hier behoorlijk aan gewerkt en pas nu komt deze optie echt tot z'n recht. Hoewel de wedstrijden nog steeds achterhaald ogen, biedt de weergave nu meerwaarde. Je hebt, mede door de verschillende camerastandpunten, minstens zo'n goed overzicht als bij de traditionele 2D-weergave.

Bovendien bewegen de spelers een stuk natuurgetrouwer. Natuurlijk mag je hier geen visuele wonderen van verwachten, maar het is in ieder geval duidelijk waar de spelers mee bezig zijn. Daar komt nog eens bij dat je gedurende de wedstrijden wat krachttermen kunt blèren. Denk hierbij aan 'door het midden!' en 'pak die bal!'. Of ze daadwerkelijk een beter resultaat opleveren, is nog maar de vraag, maar het draagt wel bij aan de spelervaring. Wie de ware Louis van Gaal wil uithangen, kan nu in ieder geval het nodige voetbalgezwets over het veld krakelen.

Daarnaast is ook de menustructuur op de schop gegaan. Voor diegene die bekend zijn met de serie mi chien even schrikken, maar het is opvallend hoe snel je went aan de nieuwe opzet. De plaatsing van de verschillende mogelijkheden komt zo logisch en vanzelfsprekend over, dat je binnen de kortste keren weet waar je alle functionaliteiten kunt vinden. Een kleine kanttekening is hierbij wel dat je soms erg veel moet klikken om een bepaalde handeling te kunnen uitvoeren. Het aanbieden van een speler aan andere clubs had bijvoorbeeld iets eenvoudiger mogen zijn. Dit daargelaten is deze aanpa ing een behoorlijke verbetering ten opzichte van de vorige delen.

Ook op andere vlakken is Football Manager 2010 een stuk toegankelijker geworden. Je kunt met een druk op de knop de hulp inschakelen van een van je a istenten, op welk gebied dan ook. Mocht je er behoefte aan hebben, dan zorgen zij ervoor dat contracten automatisch worden vernieuwd of de opstellingen voor jou worden ingevuld. Je staat hier weliswaar een deel van je gezag af, maar het zorgt er wel voor dat je niet verzuipt in de talloze opties als dit je eerste ervaring met een spel binnen dit genre is. Bovendien is nu een hulpfunctie toegevoegd, waarmee je op een eenvoudige manier de meest complexe tactieken kunt opzetten. Dit werkt als een trein en is ontzettend handig.

Gelukkig gaat dit alles niet ten koste van de diepgang. Nog altijd kun je moeiteloos uren kwijt in het scouten van jonge talentjes, in de hoop de nieuwe Cristiano Ronaldo voor een spotprijsje te contracteren. Daarnaast zijn ook de mogelijkheden op tactisch gebied weer belachelijk uitgebreid, verzuip je in de statistieken en kun je de pers lekker tegen je in het harnas jagen.

Dit laatste is weliswaar een stuk beter uitgewerkt dan in de afgelopen editie, maar zou nog altijd iets meer om het lijf mogen hebben. Nog steeds is het niet echt mogelijk om met nuance te antwoorden en blijven dezelfde vragen terugkeren tijdens interviews. Wel zijn het geruchtencircuit en de persberichten de moeite waard om in de gaten te houden, doordat ze veel meer in detail treden. Dit gaat ook op als je de game in het Nederlands speelt. Deze taaloptie is zo sterk, dat je de welbekende spelfouten of verdwaalde Engelse termen nauwelijks meer tegenkomt.

Het zijn mi chien niet de meest indrukwekkende verbeteringen, maar ze dragen wel stuk voor stuk voor bij aan het totaalplaatje. Dit, gecombineerd met het ijzersterke fundament, zorgt dan ook voor een sublieme game. Daar komt nog eens bij dat ook het aantal bugs minimaal is, waarbij bij vorige delen altijd wel enkele vervelende foutjes te ontdekken waren die vervolgens met patches verholpen moesten worden. Nu is dat verleden tijd. Het moge dan ook duidelijk zijn dat Football Manager 2010 dé managementgame van dit jaar is.