Flinthook | Gamer.nl

Flinthook | Gamer.nl

Het leven is een aaneenschakeling van schijnbaar willekeurige gebeurtenissen, dus waarom zitten games dan zo vaak rechtlijnig in elkaar? Roguelikes zoals Spelunky en The Binding of Isaac hebben spellen bevrijd uit hun voorspelbare gevangenis. Geen idee hebben van wat je te wachten staat – een verrassing achter iedere hoek – is de high waar je binnen dit subgenre naar op zoek gaat.

Flinthook van Tribute Games past precies in dit straatje thuis. Je speelt in deze game een spookachtig figuurt dat als een soort Robin Hood steelt van hebberige ruimtepiraten. Met een groot anker entert hij schepen om er met zoveel mogelijk schatten vandoor te gaan. Ontsnappen doet Flinthook pas als hij de schatkist met daarin een hint naar de locatie van de eindbaas weet te vinden.

Schurkachtige rooftocht

De ruimteschepen die je kaapt zijn iedere keer net even anders samengesteld. Ook de vijandelijke piraten die je erin tegenkomt en de vallen die ze hebben neergezet zijn steeds anders. Leg je het loodje dan blijft er een deel van de buit over en stijg je in level, maar doorloop je de volgende keer een compleet ander schip.

Doodgaan is een vast onderdeel van Flinthook, want alleen door vaak genoeg onderuit te gaan kun je genoeg upgrades kopen die de levels beter te behappen maken. Perks die je vrijspeelt naarmate je genoeg schepen hebt bestolen helpen daarbij. Meer klappen kunnen vangen is handig, maar sneller kunnen schieten of meer speciale items tegenkomen is minstens zo nuttig. Welke handigheidjes je meeneemt op je rooftocht laat het spel helemaal aan je over.

Hooked

Die vrijheid stelt je in staat volop te experimenteren met verschillende loadouts, maar een goede uitrusting is eigenlijk maar het halve werk. Alle mogelijkheden van de Flinthook leer je niet in een run door de vloot van de eerste beste piraat. De grijphaak functioneert vooral als middel van navigatie. In vrijwel iedere kamer hangen er kroonluchters aan het plafond waar een beetje ruimterover aan kan rondslingeren. De deuren werken ondertu en als pneumatische buizen die alleen geopend kunnen worden met een greep van de haak.

De manier waarop je hiermee door de levels kunt slingeren voelt werkelijk fantastisch. Helemaal omdat het een stuk sneller is dan lopen. Een gewone platformer met dit gameplayprincipe had ongetwijfeld ook prima gewerkt, maar juist omdat Flinthook een roguelike is moet je de haak steeds in net andere situaties gebruiken. Om snel vijandelijk vuur te ontwijken bijvoorbeeld, of om naar hoger geleden gebieden te komen.

Een minstens zo handige gadget stelt je in staat om de tijd kort stil te zetten. Dat is handig om bepaalde barriers te doorkruizen of om net op tijd weg te duiken voor een rondvliegende raket. De tijd dat je een ruimte in slowmotion kan laten bewegen is beperkt, maar gelukkig wel uit te breiden met behulp van kostbare perks.

Onleesbaar

De basis van Flinthook is daarmee uitstekend. Navigeren door de levels is leuk en de voortgang die je iedere keer boekt – zelfs als je het loodje legt – zijn genoeg motivatie om door te willen spelen. Het spel maakt echter een behoorlijke mi tap als het op leesbaarheid aankomt. Flinthook heeft gedetailleerde, uit pixels opgebouwde werelden en achtergronden die vol zitten met bewegende elementen. Het probleem hiervan is dat de actie - zelfs na heel vaak dood te zijn gegaan - moeilijk te volgen is. Zien waar vijandelijke kogels rondvliegen bijvoorbeeld, of waar valstrikken zich bevinden, blijft een constant probleem. Spiesen die uit de grond steken wanneer je dichtbij komt zijn soms niet eens te spotten voordat je erop valt. Het is niet meteen dodelijk, maar wel bijzonder irritant als je er kostbare health door verliest.

Hetzelfde kan gezegd worden van de momenten waarop je een nieuwe ruimte instapt en meteen geraakt wordt door een laserstraal of bliksemschicht. Het voelt oneerlijk en bovendien frustrerend om op die manier het spel te doorlopen. De tweede eindbaas eist bijvoorbeeld al dat je vier levels achter elkaar doorspeelt. Gaat het in de laatste verkeerd, dan kun je weer opnieuw beginnen.

Patchhook

Van fouten moet je leren, maar Flinthook is niet echt consistent in de moeilijkheidsgraad. Ruimtes zonder vijanden maar vol rondstuiterende ballen met stekels en laserstralen zijn soms ineens in overdaad aanwezig. Nog kwalijker wordt het wanneer je niet eens een level kunt uitspelen omdat een willekeurig gegenereerd gebied de kroonluchters te hoog heeft opgehangen om verder te komen.

Flinthook heeft nu een uitstekende basis, maar te veel bijzonder irritante elementen die het speelplezier bederven. Verdere ondersteuning via patches zou het merendeel van deze problemen kunnen verhelpen, maar zoals het nu is moet je net iets te veel frustratie doorstaan om wat tof is aan Flinthook ten volste te kunnen ontdekken.

Flinthook is nu beschikbaar op pc, PlayStation 4 en Xbox One. Gamer.nl speelde de game voor deze recensie op de PlayStation 4.