Flight Control HD | Gamer.nl

Flight Control HD | Gamer.nl

Dat vanuit je luie stoel het luchtverkeer regelen erg verslavend kan zijn bewijst Flight Control HD. De puzzelgame verscheen eerder, en met succes, op de iPhone en iPad. Nu is het de beurt aan de PlayStation 3.

Het idee achter Flight Control HD is simpel, maar daarom niet minder onderhoudend. Met de DualShock- of Move-controller verwijs je vliegtuigen die op een luchthaven aankomen naar de juiste landingsbaan. Zo is er een rode baan voor snelle Boeing’s en straaljagers, komen de wat tragere propellervliegtuigen aan op de gele baan en zijn de blauwe platformen bestemd voor taxiënde helikopters. Door de X-knop in te houden teken je een pad naar de juiste baan, waarbij het uiteraard de bedoeling is dat de vliegtuigen elkaar niet raken. Wanneer ze elkaar naderen klinkt een alarmgeluid en ben je te laat, dan is het over en sluiten.

Hectisch

Er zijn negen levels met een wi elend aantal landingsbanen. De levels met de hoogste moeilijkheidsgraad kunnen behoorlijk pittig worden en nodigen dan ook uit tot herspelen. Uit alle kanten van het scherm verschijnen vliegtuigen, die natuurlijk het liefst zo snel mogelijk ergens landen. Met de O-knop kun je het spelverloop versnellen, om zo vlot aan een hoge score te komen. Maar let op, om de zoveel tijd melden zich noodvliegtuigen die voor een veilige landing voorhang moeten krijgen. Wordt het je allemaal wat te hectisch, dan beschikt Flight Control HD over een drop-in/drop-out multiplayer zodat vrienden je op ieder moment kunnen bijstaan. Ook kun je online leaderboards bezoeken en jouw topscores vergelijken met die van spelers over de hele wereld.

Flight Control HD is van oorsprong een iPad-game en dat is te merken aan de kleurrijke, maar erg eenvoudige presentatie die nog het meeste doet denken aan een Flashcreatie. De game ondersteunt 3D-televisies, hoewel we twijfelen aan het nut hiervan. Alles oogt lekker scherp en overzichtelijk, maar technisch gezien is deze PSN-game allerminst indrukwekkend. Het enige dat wel echt stoorde was de achtergrondmuziek; een melig klarinetdeuntje dat zich herhaalt, maar gelukkig wel uitgezet kan worden. De besturing met zowel de normale controller als de Playstation Move werkt uitstekend, hoewel onze ervaring leerde dat het mikken en slepen met laatstgenoemde nét iets vlotter ging. Toch is het geen ramp als je alleen een DualShock-controller hebt; deze doet ook prima dienst.

Tu endoortje

Wat Flight Control HD echter tot een uitstekende puzzelaar maakt is het feit dat de game makkelijk op te pakken is. Daarbij geeft het op elke moeilijkheidsgraad een voldaan gevoel om vliegtuigen veilig te laten landen, zeker als er nog tien anderen in de weg vliegen. Toegegeven, je zult deze game geen uren achter elkaar spelen, maar als goedkoop tu endoortje is Flight Control HD prima te verteren.