Fist of Awesome | Gamer.nl

Fist of Awesome | Gamer.nl

Fist of Awesome vertelt het verhaal van Tim Burr, een houthakker die met de hulp van een sprekende vuist de wereld uit de klauwen van beren moet redden. In een flinterdun verhaal, dat desalniettemin actie, romantiek en tijdreizen bevat, stuur je de blokkerige houthakker door een mogelijk nóg blokkeriger terrein, met één doel voor ogen: beren vloeren.

Start je Fist of Awesome voor de eerste keer, dan lijkt het spel een beetje eenvoudig. De pixel art doet denken aan oude adventuregames van Sierra en beweeg je Tim Burr over het scherm, dan voelt het als vanouds. Erg is dat niet, want Fist of Awesome speelt net zo lekker als Double Dragon en andere kla iekers uit het genre. De soundtrack klinkt overtuigend en is van hoge kwaliteit, met een eigen track voor elk level.

Fist of Awesome

De besturing op aanraakschermen is normaal gesproken een gevoelig punt, maar bij Fist of Awesome werkt het prima. Met het linkerdeel van het scherm beweeg je Tim Burr, rechts op het scherm veeg je in allerlei richtingen om te vechten. Net als bij Double Dragon beweeg je in acht richtingen terwijl het scherm van links naar rechts schuift.  Door het scherm ‘leeg te vechten’ kom je verder.

Ontzagwekkende vuist

Fist of Awesome gaat immers om knokken. Er zijn tal van manieren om je onvrede met beren te uiten. Als een gek op het scherm tikken resulteert in snelle meppen. Veeg je naar rechts dan schopt de bebaarde houthakker voor zich uit. Veeg je omhoog gevolgd door een tikje op het scherm, dan schop je als Chuck Norris – doch minder houterig –alles in je weg omver. Dan is er nog de speciale kracht van de immense vuist: houd even een vinger op het scherm gedrukt en de Fist of Awesome knalt vooruit terwijl Tim Burr pa end ‘Fist!’ schreeuwt. Alle klappen en schoppen zijn ingesproken door de ontwikkelaar, wat vooral als je daar bij stilstaat erg hilarisch is. Hierbij meteen een tip voor succesvolle knokrondes: sta niet te lang stil.

Beren op je pad verschillen in grootte. Er verschijnen er ook nogal wat tegelijk op het scherm. Het is heerlijk om hele groepen tegelijk tegen de grond te maaien, waarbij Tim schreeuwend en theatraal door de lucht vliegt. Fist of Awesome zit boordevol dergelijke grappige personages, die je ook nog eens vrij kunt spelen en mag inzetten in meer dan tien arena’s met mi ies. Heb je de legende van Fist of Awesome ontrafeld (lees: het spel uitgespeeld), dan is er dus nog flink wat te doen.

Fist of Awesome

De vuist die Tim Burr aan z’n arm heeft hangen is zo ontzagwekkend, dat het spel af en toe een beetje gemakkelijk wordt. Soms is het mogelijk razendsnel achter elkaar de allesvernietigende vuistslag te gebruiken. Het maakt Fist of Awesome bij vlagen te gemakkelijk, maar omdat je zoveel plezier beleeft en genoeg nieuwe content kunt vrijspelen, blijft het spel boeien. Op de achtergrond pronken bovendien altijd verwijzingen naar het verhaal, dat Planet of the Apes mengt met jaren-80-arcadepret. Een prachtige combo.

Fist of Awesome is nu beschikbaar op iOS en Android. De game is getest op een iPad 2.