Fire Emblem Heroes

Nintendo waagt een gok

Geschreven door Erwin Vogelaar op

• Dit is niet het vertrouwde Fire Emblem op je smartphone. Fire Emblem Heroes pakt de strategische gevechten, personages en bizarre muziek van de bekende serie en stopt deze in een ander soort game. Eentje die gemaakt is voor smartphones, met korte potjes en een lange adem. Het resultaat is de allerleukste gokmachine.
    Score: 80 Uitstekend
    • Fijne korte strategische gevechten, eindeloos plezier, aankleding, afwerking
    • Friendcodes, gokken, dure in app-aankopen
Na het succes van Super Mario Run kunnen we nu ook Fire Emblem op onze smartphones spelen. Terwijl Mario’s mobiele uitje tien euro kost en je de volledige game oplevert, kiest Nintendo met Fire Emblem Heroes voor een free to play-model.

Fire Emblem Heroes is niet de Fire Emblem zoals je de serie gewend bent. Er zijn geen grote velden waar een pittige strijd gevochten wordt die uren kan duren. Het is een smartphonegame met korte potjes van enkele minuten. Zo’n game die je constant verleidt om geld uit te geven terwijl je niet eens weet wat je daarvoor krijgt. Een game die eindeloos doorgaat, maar wel een stamina-meter heeft die bepaalt of je nog een potje mag doen. Ondanks deze opvallende wijzigingen is Fire Emblem Heroes is toch een echte Nintendo-game.

Gokmachine

Personages uit alle Fire Emblem-games komen samen om tegen elkaar te strijden. Als speler stuur je een team van vier helden aan en uiteraard wil jij de beste hebben. Je kunt personages verdienen door orbs in te leveren. Deze orbs krijg je door het spelen van de verhaalmissies of door geld uit te geven. Helaas kun je niet je favoriete helden uit de muur trekken alsof je naar de meest verse kroket grijpt. Fire Emblem Heroes is namelijk een gacha-game en dat betekent dat je moet gokken.

Met vijf orbs kun je een held oproepen, maar je weet nooit welke je krijgt. Je geeft een slinger aan de gokmachine en het is maar hopen dat de goden je goedgezind zijn. Niet alleen wordt op deze manier bepaald welke held je krijgt, maar ook hoe sterk deze is. Een personage met vijf sterren is helemaal top, terwijl een één ster-held eigenlijk een loser is die bizar veel specifieke items nodig heeft om te groeien. Wij hebben na talloze uren spelen nog geen enkele vijf ster-held gekregen, terwijl er bij anderen zo meerdere achter uit de gokmachine rollen. Oneerlijk? Ja, maar zo steekt het spel in elkaar.

In plaats van dat Nintendo gewoonweg een Fire Emblem-skin op dit verdienmodel heeft geplakt, is er gelukkig meer gedaan. De gevechten van enkele minuten zijn namelijk echt leuk. Je moet in deze potjes net als in de grote Fire Emblem-games rekening houden met de type vijanden en de omgeving. De tactische mogelijkheden zijn niet zo groot, maar het weet net genoeg te prikkelen om ook in het zoveelste potje nog vermakelijk te zijn. Vaak is in gacha-games de daadwerkelijk gameplay ondergeschikt en kun je de game automatisch laten vechten. Dat kan in Fire Emblem Heroes ook, maar de gevechten zijn daar veel te leuk voor.

Hoop te doen

De diepgang is wel in de rest van de game te vinden. Je kunt de verhaalmissies uitspelen op drie verschillende moeilijkheidsgraden en trainen tegen steeds sterkere vijanden om je team te versterken. Je kunt ook vechten tegen de teams van andere spelers om zo items te verdienen. Fire Emblem Heroes is daarnaast voornamelijk een game voor de lange termijn, met speciale evenementen, grinden om zo sterk mogelijk te worden en altijd maar blijven hopen op die goede helden. De game is overigens uitstekend te spelen zonder geld uit te geven. Zeker in de eerste tien uur ontvang je genoeg items om door te blijven gaan.

Daarnaast zit er gewoon heel veel Fire Emblem in deze Fire Emblem. Het start al met het bizarre themanummer dat direct uit je smartphone schalt, maar het zijn ook alle personages, stemacteurs, verhaalelementen, enzovoort die de game zo herkenbaar maken. Het is pure fanservice, op een goede manier.

Toch valt Fire Emblem Heroes onwijs tegen wanneer je de game vergelijkt met de traditionele serie. Als een smartphonegame waar de Nintendo-kwaliteit weer vanaf druipt is dit echter een topper. Nintendo laat zien heel goed te weten hoe deze specifieke markt werkt. Het verdienmodel kan je tegenstaan, maar ook los daarvan is er een hoop plezier te beleven. Als het goed is zijn we hier over een jaar of zelfs twee jaar nog niet klaar mee.

Fire Emblem Heroes is verkrijgbaar voor iOS in de App Store en voor Android in de Play Store.

Dust 2-map verwijderd uit Counter Strike: Global Offensive eSports Nintendo bespreekt mogelijke hardware-upgrades Switch
7