Final Fantasy IV Advance | Gamer.nl

We hebben op de GBA al heel wat ports van SNES-kla iekers voorbij zien komen. Ook Square-Enix doet hier aan mee, door hun oude Final Fantasy-delen opnieuw uit te brengen voor de handheld.  De eerste in dit rijtje is Final Fantasy IV. Is deze game nog steeds intere ant genoeg om te spelen, of heeft het de tand des tijds slecht doorstaan?

In Final Fantasy IV speel je als de zwarte ridder Cecil. Je raakt al snel verwikkeld in morele kwesties met je werkgever, het koninkrijk van Baron. De koning lijkt corrupt te worden en wil de magische kristallen bemachtigen voor totale macht. Je vindt het al snel moeilijk om loyaal te blijven, verliest daardoor je leiderschap over de luchtmacht van Baron, de Red Wings, en raakt verwikkeld in een wereldwijde strijd, waar meer achter schuil gaat dan je aanvankelijk verwacht had.

Het verhaal van Final Fantasy IV kan er tegenwoordig nog immer aardig mee door. Destijds was het plot en de karakterontwikkeling erg vooruitstrevend, waardoor het dus niet bijzonder verouderd is. De game kan je nog steeds meeslepen in de wereld en de gebeurteni en en karakters kunnen ook nu nog boeien. Natuurlijk heeft Square-Enix de nodige aanpa ingen gedaan in het script, iets wat destijds nog erg beperkt was qua hoeveelheid tekst. In grote lijnen is het verhaal echter hetzelfde gebleven. Het geeft wel aan hoe tijdloos de ervaring van FFIV eigenlijk is.

De gameplay van FFIV is, zoals verwacht, erg traditioneel. Je hebt een grote cast aan karakters, elk met een eigen cla . In Final Fantasy-termen wordt een cla ook wel een job genoemd. Gevechten lever je via het kla ieke ATB-systeem. Dit houdt in dat acties na elkaar uitgevoerd worden, zoals bij turn-based, maar dat de snelheid waarmee dit gebeurt, afhankelijk is van hoe snel de zogenaamde ATB-meter van een karakter gevuld is en hoe snel je vervolgens een commando geeft. Voor de rest bestaat deze game uit veel rondreizen, wat zowel te voet, op zee en in de lucht gebeurt. Allemaal standaard elementen uit een RPG van Japanse bodem. Dit neemt niet weg dat FFIV gewoon lekker weg speelt en op momenten redelijk uitdagend kan zijn. Dit spel heeft geen onnodige poespas, maar is lekker rechtoe rechtaan.

Square-Enix heeft kleine dingen toegevoegd en veranderd voor deze versie van de game, zodat het geheel weer fris aanvoelt. Zo heeft men de graphics en het geluid verbeterd, hoewel het verschil met de SNES-versie redelijk miniem blijft. Dit is geen schande, aangezien vooral de muziek nog altijd zeer goed te verteren is. De grootste verandering is een enorme dungeon die beschikbaar komt nadat je de game hebt uitgespeeld. Deze dungeon biedt nieuwe uitdagingen en diept de verhaallijnen van de verschillende karakters verder uit. Ook is er een speciale training-dungeon waar je alle karakters zo sterk mogelijk kunt maken. Aardige toevoegingen die fans van het origineel zeker zullen bekoren. Ook nieuwelingen zullen echter een mooie ervaring hebben met Final Fantasy IV Advance.