FIFA Manager 2006 | Gamer.nl

Dat FIFA overheerst wat betreft de voetbalspellen wisten we natuurlijk al lang. Met de succe erie FIFA Football heeft EA Sports menig voetbalhart sneller laten kloppen. Bij deze games blijft het echter bij de directe besturing van het team. Managen komt weinig om de hoek kijken. Heb jij altijd al de plaats van Guus Hiddink willen innemen bij PSV? Of toch Ronaldo de penalty tegen Frankrijk laten nemen? Dat is nu mogelijk in FIFFA Manager 2006.

In Fifa Manager ben jij de baas van een voetbalclub in een door jou gekozen land. Je hebt de keuze om met een bestaande club de competitie te gaan winnen maar ook kun je een eigen club oprichten en vanaf dag 1 voorzitter worden van de club. Wanneer je voorzitter bent van een nationale club ben je verantwoordelijk voor allerlei aspecten. Je moet zorgen dat er genoeg promotiemateriaal is in de supporterswinkels, zorgen dat je stadion groot genoeg is voor de supporters, met sponsors tot een overeenkomst komen, of nieuwe spelers een contract aanbieden.

Dit zijn enkele van de vele functies die je moet uitoefenen wanneer je besluit een nationale club te gaan besturen. Je hebt een overzicht met daarin alle dingen die jij nodig hebt om jouw team tot een succesclub te smeden. Elke dag ontvang je belangrijke post op je e-mail met bijvoorbeeld een verslag van de training, de speler die het best of het slechtst gepresteerd heeft tijdens de afgelopen wedstrijd, of een bod op één van je spelers. Wanneer je na de volgende dag besluit te gaan, klik je op de knop en kom je op een scherm waarin staat wat de fitheid is van de volgende tegenstander, wat de statistieken van de competitie zijn en de welke lopende aanbiedingen aanwezig zijn op een van je spelers. Je kunt ook oefenduels tegen Ajax of PSV regelen of toch een team uit bijvoorbeeld de Bundesliga in Duitsland. Ook kun je een toerooi organiseren met minimaal 4 clubs. Om de teamspirit wat te verhogen en de kwaliteiten van het team wat aan te sterken, is het mogelijk om op trainingskamp te gaan in bijvoorbeeld Spanje of Frankrijk.

Bondscoach

Ook is het mogelijk om bondscoach te worden van een team. Hiermee zul je de wereld afreizen om tegen de bekende teams te spelen. Je kunt er ook voor kiezen om bondscoach te zijn en tevens een club te besturen. Je hebt de keus uit diverse landen behalve Nederland, en dat is toch wel een minpuntje. Je zorgt ervoor dat er een opstelling op papier komt, eventueel gemaakt door je a istent, bedenkt een exclusieve tactiek en neemt de verantwoordelijkheid voor de tevredenheid van de supporters en de bond over de resultaten die geboekt worden tijdens de (oefen)interlands. Jij bent als bondscoach verantwoordelijk voor het moreel en probeert nieuwe spelers te integreren in de selectie. Ook probeer je zoveel mogelijk oefeninterlands te regelen via de agenda zodat ze ervaren spelers worden. Wanneer de bond niet tevreden is over de resultaten? Dan zullen ze je hiervan tijdig op de hoogte stellen met het bericht dat de volgende 2 wedstrijden vooruitgang geboekt moet worden omdat er anders gezocht gaat worden naar een nieuwe bondscoach.

Over het geheel gezien is FIFA Manager 2006 een leuk spel, maar het steekt iets te langdradig in elkaar. Leuk dat EA met Eredivisie CV. tot een akkoord is gekomen zodat de namen van de spelers op de shirts staan, maar toch jammer dat het Nederlands team niet gekozen kan worden. Ook is het jammer dat er tijdens de wedstrijden alleen maar commentaar in het Engels gegeven wordt. Al met al is FIFA Manager een erg standaard managerspel wat eigenlijk geen potten breekt binnen het genre en gewoon datgene doet wat het als managerspel zou moeten doen, namelijk je via overzichtelijke menu's op een enigszins plezierige manier door het managen van een team heen leiden.

Graphics: 8,0Geluid: 7,0 Gameplay: 7,0Totaal: 7,5