FIFA Manager 13 | Gamer.nl

FIFA Manager 13 | Gamer.nl

Het blijft toch een raar genre, dat van de voetbalmanagers. In feite is zo’n spel niets meer dan een gigantische verzameling spreadsheets en statistieken, waar elke wedstrijd een zwik ingewikkelde berekeningen op losgelaten wordt. Het is vervolgens aan jou om die statistieken zo aan te pa en, dat de kans op een overwinning het grootst is. En in FIFA Manager 13 komen daar veel opties bij kijken.

Het menselijke aspect

De grootste vernieuwing in deze editie zit in de spelers, die allemaal een eigen persoonlijkheid hebben. Iedere speler heeft zijn eigen doelstellingen (een plek in de basis veroveren, een verlangen naar een aanvallende speelstijl) en ze zullen teleurgesteld raken als ze die doelstellingen niet halen. Aangezien een teleurgestelde speler het slechter doet op het veld, is het belangrijk om iedereen tevreden te houden. Je kunt bijvoorbeeld met een speler in gesprek gaan om hem te vragen beter zijn best te doen tijdens de trainingen, of je doet hem de belofte dat hij volgend seizoen meer aan spelen zal toekomen. Door de juiste dingen te zeggen blijft het moraal van de speler hoog, maar zeg je iets verkeerds, dan raakt hij gefrustreerd en kan hij uiteindelijk besluiten om zijn biezen te pakken.

Dit persoonlijkheidsaspect komt ook naar voren in de relaties die je manschappen onderling hebben. Afhankelijk van de samenstelling van de karakters kunnen er bijvoorbeeld vetes of juist hechte vriendschappen ontstaan binnen je team. Sommige spelers zijn goed in leidinggeven, maar dan is het weer de vraag of ze als leider geaccepteerd worden door de rest van het team als het overgrote deel daarvan eenzelfde ambitie heeft. En dan zijn er nog spelers die buiten de boot vallen, omdat niemand ze aardig vindt of gewoon omdat ze een andere taal spreken.

Hulp nodig?

Dat klinkt allemaal al redelijk ingewikkeld, terwijl dit maar één van de vele dingen is waar je tijdens je carrière als voetbalcoach op moet letten. Je moet ook de financiën van de club in de gaten houden, personeel aannemen, spelers scouten, nieuwe gebouwen rond het stadion neerzetten, het jeugdelftal opleiden, de trainingen bepalen, sponsordeals afsluiten en niet geheel onbelangrijk, je partner gelukkig houden met een nieuw huis en een mooie auto. Als er dan nog tijd over is kun je golfle en nemen zodat je met de directeur een balletje kunt slaan. Altijd goed om de baas te vriend te houden. Het zijn veel opties, maar de meeste taken kun je delegeren aan een van je a istenten. Aspecten die je niet snapt of minder intere ant vindt, hoef je dus niet te doen.

Met zoveel mogelijkheden loopt een game al gauw het gevaar dat het onoverzichtelijk wordt. De menustructuur is echter strak en gelikt, zodat je ondanks de enorme hoeveelheid opties niet snel verdwaalt. Ook kun je delen van het scherm organiseren naar eigen inzicht. Als je altijd je financiën in de gaten wilt houden, kun je het menu zo indelen dat de inkomsten altijd zichtbaar zijn. Het maakt FIFA Manager 13 tot een spel dat je zo ingewikkeld kunt maken als je zelf wilt.

Tijd voor de wedstrijd

Door alle randzaken zou je bijna vergeten dat er ook nog wedstrijden gespeeld moeten worden, terwijl dit het belangrijkste onderdeel van de game is. Je kunt er voor kiezen om de computer die snel te laten simuleren en alleen een wedstrijdverslag te lezen, maar leuker is het om de wedstrijd te bekijken. Dit ziet er redelijk goed uit dankzij de techniek afkomstig uit de FIFA-voetbalgames. Het is grafisch gezien geen FIFA 13, maar eerder te vergelijken met een editie van enkele jaren geleden.

Tijdens de wedstrijd kun je in een menuutje gemakkelijk allerlei tactische aanpa ingen aanbrengen. Zie je bijvoorbeeld dat je verdediging te diep staat, dan zijn drie muisklikken genoeg om ze naar voren te sturen. Ook kun je aanmoedigingen roepen naar je spelers, maar doe je dat te veel dan stuurt de scheidsrechter je naar de tribune. In hoeverre dit vervelend is, valt te betwijfelen. Het coachen van de spelers zorgt namelijk voor aardig wat frustrerende momenten doordat je spelers zich soms behoorlijk ongeloofwaardig gedragen. Zo stond mijn spits voor open doel, maar in plaats van de bal tegen de touwen te werken, liep hij een rondje totdat de keeper weer terug was om zijn schot uit de goal te houden. Op zo'n moment verlies je totaal het gevoel dat je echt als coach van een club bezig bent.

Slordig en vreemd

Dat gevoel wordt je overigens wel vaker ontnomen, vooral als je naar de uitslagen kijkt. Tijdens een wedstrijd stond ik bijvoorbeeld met 5-1 achter en in de tachtigste minuut had ik logischerwijs alle hoop opgegeven. Ik sloot de wedstrijd af en liet de overige tien minuten snel simuleren. Ineens boog mijn team die achterstand om naar een 5-5 gelijkspel. Dat is toch raar: toen ik de wedstrijd bekeek bakten ze er niets van, en als er snel wordt gesimuleerd scoren ze vier keer in tien minuten. Wat ben ik als coach dan aan het doen?

Ook zitten er veel kleine slordigheidjes in het spel. Zo wordt mijn spits steevast Zlatan Ibrahimovic genoemd door de commentators (kon ik hem maar betalen...). Elke keer als hij scoort staat er onder in beeld dat het zijn eerste doelpunt van het seizoen is. Daarnaast ging in een wedstrijdverslag de score van 1-0 naar 2-1 zonder melding te maken van het tweede doelpunt. Het zijn mi chien allemaal kleine foutjes, maar voor een game waarbij statistieken zo’n belangrijke rol spelen wel dodelijk. Het zorgt er namelijk voor dat je het gevoel met de game verliest. De band die je aan het opbouwen was met je spelers verdwijnt, omdat je ziet dat het geen spelers zijn, maar cijfertjes in een spreadsheet gestuurd door (onvoorspelbare) berekeningen. Als gevolg is het spel alleen nog maar intere ant voor cijferfetisjisten en niet voor de gamer die zich een grootse voetbalcoach wil wanen. FIFA Manager 13 is hiermee een gelikte en uitgebreide ervaring, maar eentje waarbij het gevoel ontbreekt.