Fifa 20 dribbelt zichzelf helemaal dol

Fifa 20 dribbelt zichzelf helemaal dol

Eerder verscheen op Gamer.nl al de href="https://gamer.nl/artikelen/review-in-progress/fifa-20-doet-weinig-nieuws/" rel="noopener noreferrer" style="" target="_blank">review in progress van Fifa 20</a>. Daar las je ons oordeel over de offline modi. In dit artikel reviewen we de online modi nu deze reeds enkele dagen speelbaar zijn, aangevuld met enkele extra inzichten die we hebben opgedaan. De conclusie en het cijfer gelden daardoor zowel voor de offline als online modi.

Wie Fifa 20 enkel voor de online ervaring koopt, ziet al nieuwe dingen nog voordat er ook maar een wedstrijd gespeeld is. De hoofdmenu’s mogen dan verdacht veel lijken op die uit Fifa 19, daaronder liggen wel degelijk broodnodige verbeteringen. In vorige delen was het wijzigen van formaties en het aanpassen van je opstelling een taak die vaak onnodig lang duurde. Vooral het wisselen van spelers vanuit je opstelling met spelers uit je Club (je totaalverzameling aan spelerskaarten) was even onoverzichtelijk als tijdrovend.

Dankzij de nieuwe menustructuur is het maken van wijzigingen in je opstelling makkelijker dan ooit. Wanneer je nu een speler selecteert, krijg je een ring om deze speler heen te zien. Daarin zie je een selectie aan de meest belangrijke en veelgebruikte acties die op dit type speler toepasbaar zijn. Met twee drukken op de knop heeft een speler een fitheidsboost, een nieuwe contract of een speciale vaardigheidskaart gekregen. Ook het wisselen van spelers is een stuk gemakkelijker geworden dankzij de nieuwe zoekfunctie. Deze laat je in een simpel overzicht de beste en meest toepasselijke spelers zien die je aan je elftal toe kan voegen. Staat de juiste speler er niet bij? Je kunt ook meteen de virtuele transfermarkt op, waar je een nieuwe speler kan kopen en direct kan toevoegen aan je opstelling. Dat allemaal zonder het menu te verlaten.

fifa 20

Een hoop extra XP

Zoals je misschien al begreep zijn deze veranderingen vooral welkom bij Fifa Ultimate Team, ofwel FUT. Deze modus, waarin je spelers kan verdienen, winnen of kopen middels ruilkaarten, is verreweg de meest populaire spelvorm binnen Fifa 20. Het is dan ook niet gek dat de weinige vernieuwingen die de online modi rijk zijn voornamelijk in Ultimate Team terug te vinden zijn. Deze jaargang kun je niet alleen meer clublogo’s, tenues en stadions van bestaande clubs gebruiken voor je eigen team, maar zijn er ook nieuwe customization opties. Zo zien we niet alleen gestileerde clublogo’s in de vorm van cobra’s of woestijnlandschappen, maar ook de toevoeging van nieuwe aankleding in de vorm van tifo’s. Deze spandoeken hangen achter de goals en komen in vele vormen en maten. Ze hebben geen invloed op de gameplay, maar het staat toch leuk om een brullende panterkop achter je doel te zien. Het lijkt zowaar soms of het publiek je écht aanmoedigt.

In FUT zelf zijn er weinig nieuwe elementen te bekennen. De Rivals-modus keert nagenoeg onveranderd terug, en ook de Squad Battles zijn grotendeels hetzelfde. De enige wijziging hierin is het feit dat de teams waar je tegen speelt in deze modus onbeperkt te verversen zijn en niet meer mondjesmaat vernieuwd worden. Je kunt dus zoveel wedstrijden spelen als je wil, maar ‘slechts’ de eerste veertig matches tellen voor je wekelijkse score.

Toch zijn er ook nieuwe zaken te bespeuren: de oude catalogus met beloningen heeft plaatsgemaakt voor een nieuw XP-systeem. Zo zijn er allerhande uitdagingen die binnen een dag, een week of een ‘seizoen’ voltooid kunnen worden. Hiervoor krijgt men nieuwe logo’s, tenues of tifo’s, maar ook pakketjes met spelerskaarten of andere beloningen. Een hele verbetering, want de extra uitdagingen zijn de moeite waard. Ook voor mensen die deze niet actief proberen te halen: het simpelweg spelen van wedstrijden levert al genoeg XP op om bepaalde bonussen te ontvangen.

fifa 20

Dribbels zorgen voor droefenis

Die wedstrijden zijn natuurlijk waar het allemaal om draait. De afgelopen dagen hebben we in bijna vijftig wedstrijden, verspreid over verschillende modi, drie punten binnen proberen te slepen. De servers lijken prima stand te houden en met bedraad internet is er geen lag te bekennen. We merken eigenlijk direct dat een aantal zaken beduidend anders werken in dit deel. Zo dien je veel beter na te denken over of het pad tussen twee spelers vrij is voor je een pass geeft, want de AI stapt veel sneller uit om een bal te onderscheppen. Ook crosses worden veel vaker onderschept en kopballen zijn maar moeilijk op doel te krijgen. Dat is lastig, maar dit kunnen we makkelijk toeschrijven aan het feit dat we even moeten wennen aan de gameplay.

Waar we maar niet aan kunnen wennen is de pass-assistentie waarvan Fifa 20 je automatisch voorziet. Je hebt zelf een aardige controle over de richting en snelheid van je pass, maar de AI ondersteunt je hierbij (tenzij je dit expliciet hebt uitgezet) altijd. We hebben maar al te vaak het gevoel dat de AI hierin soms andere spelers denkt aan te moeten spelen dan de bedoeling is. Zelfs wanneer we visuele ondersteuning aanzetten, zien we dat er soms duidelijk op een specifieke speler gemikt wordt, waarna de bal toch een linie verder gespeeld wordt. Dat is frustrerend, want dit heeft vaak balverlies tot gevolg.

fifa 20

De frustratie die we hierbij voelen valt echter in het niet bij de irritatie die het nieuwe dribbelsysteem bij ons oproept. Men kan nu dankzij het ‘strafe dribbling’, wat neerkomt op zijwaarts dribbelen, veel preciezer met de bal in de kleine ruimte spelen. Dat lijkt mede dankzij het lage tempo van deze editie een fijne toevoeging, maar in de praktijk blijkt deze techniek té effectief. Zeker met spelers die een hoge dribbelvaardigheid hebben zijn tegenstanders zo enorm wendbaar dat ze soms onmogelijk af te stoppen zijn. Spelers zijn zelfs zo wendbaar dat ze tijd hebben om een defensieve actie gemakkelijk te ontwijken, zelfs als deze al is ingezet door een verdediger. Het resultaat is dat tactische keuzes bij het opstellen van je elftal soms tenietgedaan worden door een voorhoede middelmatige spelers met dribbeltalent.

Ondanks alle kleine verbeteringen laat de onbalans in de gameplay ons dus meermaals met een naar gevoel achter, zelfs als we winnen. Bij vlagen speelt de game dankzij het lage tempo heerlijk weg, om vervolgens dankzij een vreemde pass of een belachelijke dribbelactie ons weer chagrijnig te krijgen. En geloof ons, er is dan geen clublogo of tifo mooi genoeg om ons weer vrolijk te krijgen.

Fifa 20 is nu verkrijgbaar pc, PlayStation 4, Xbox One en Switch. Deze recensie is gebaseerd op de PlayStation 4-versie van de game.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed

Fifa 20 mag gezien worden als Fifa 19: deel 2. Ondanks enkele wijzigingen blijven een aantal van de frustraties uit het vorige deel overeind staan. Zowel offline als online modi kennen kleine verbeteringen, maar uiteindelijk is de gameplay niet vernieuwend genoeg om je lang bezig te houden. De veelvoud aan vreemde passes en het ongebalanceerde dribbelsysteem zijn de grootste boosdoeners, maar er zijn genoeg andere redenen om slechts gematigd enthousiast te zijn over deze editie van ’s werelds meest populaire voetbalgame.

Verbeterde verdedigende AI

passeermogelijkheden beter in balans

meer aandacht voor menu’s