FIFA 14 voor Android en iOS | Gamer.nl

FIFA 14 voor Android en iOS | Gamer.nl

In de historie van FIFA was een opvolger vaak slechts een evolutie in plaats van een revolutie. Met het sterke fundament van de mobiele FIFA 13 lag dat ook voor FIFA 14 in de lijn der verwachtingen. Echter, de game neemt het risico iets volledig nieuws te proberen.

Als je FIFA 14 voor de eerste keer opstart word je geïntroduceerd met een volledig op touch gebaseerde besturing. Zonder virtuele sticks en knoppen dus. Een pa wordt uitgevoerd door op een andere speler te tikken, schieten doe je door te vegen en sprinten door je duim ergens in te houden op het veld. De spelers lopen daarbij automatisch, alhoewel je dat wel over kunt nemen door spelers een richting in te slepen. Je zult even moeten wennen aan het enigszins verliezen van de directe controle, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, is het een verfri ende manier om FIFA te spelen. Het geeft je de mogelijkheid om op een meer strategische wijze een wedstrijd te benaderen en je vooral druk te maken om de looplijnen.

Helemaal perfect werkt de besturing echter nog niet. Als een speler bijvoorbeeld in het midden loopt en je een gerichte sprint wilt inzetten, zitten je beide duimen midden op het scherm. Op een telefoon bedek je daar je hele scherm mee, waardoor je het overzicht kwijtraakt en onmogelijk op tijd kunt reageren. Ook komt het voor dat je op drukke of snelle momenten net de verkeerde besli ing maakt. Het verschil tu en een veeg en een sleep is immers een kwestie van precisie, waardoor het willen bewegen van een speler nog wel eens wil resulteren in een schot in de tribunes.

FIFA 14 Android en iOS

Traditioneel voetbal

Als je niet kunt leven met het gebrek aan controle, dan is het ook mogelijk te kiezen voor de ouderwetse besturing met virtuele knoppen en een stick. Die besturing werkt op dezelfde manier als in FIFA 13. Simpele acties als sprinten, schieten en pa en zitten verwerkt in de knoppen, terwijl geavanceerde acties als een voorzet, een één-tweetje of een steekbal opeenvolgende bewegingen vereisen. Een voorzet geef je bijvoorbeeld door aan de zijkanten van de zestien vanaf de schietknop omhoog te vegen.

Met deze besturing kun je verra end uitgebreid uit de voeten. Skill moves werken toegankelijk en het geven van een korte of lange pa voelt heerlijk precies aan. Het is daarbij alleen jammer dat een steekpa diezelfde precisie ontbeert. Doordat je over de pa -knop moet vegen is het namelijk lastig nuance en richting mee te geven aan de pa . Ook zijn de bewegingsmogelijkheden ietwat beperkt. Zo kun je niet variëren in dribbeltempo’s en kun je praktisch gezien alleen kiezen om te lopen of te sprinten. Desondanks worden deze beperkingen prima gemaskeerd om het spelplezier niet te schaden. Dat komt vooral door het enorm hoge speltempo en de hoge snelheid waarmee pakweg elke speler kan draaien.

FIFA 14 voor Android en iOS

Geen storende conce ies

Qua content heeft deze versie van FIFA 14 absoluut geen storende conce ies gedaan. De game beschikt niet alleen over alle teams die het ook op de console heeft, maar ook over nagenoeg dezelfde modes en dezelfde metro-achtige interface. Ultimate Team en het spelen van online potjes zijn daarbij gratis beschikbaar, terwijl je voor de offline modi als de carrièremodus, de aftrap of toernooien een bedrag van ongeveer 6 euro moet neerleggen. Maar als je onbeperkte data hebt of alleen speelt in de buurt van Wi-Fi, dan heb je aan Ultimate Team meer dan genoeg.

Ultimate Team heeft zich namelijk ontwikkeld tot de sterkste mode van de hele FIFA-serie, waar het opbouwen van je team uitermate verslavend werkt. Je kan er uiteraard voor kiezen de FIFA-punten gewoon te kopen met echt geld, maar het winnen van toernooien, lo e wedstrijden of een potje in Seizoenen levert je ook al een aardig aantal punten op.

Uiteindelijk biedt FIFA 14 veel meer dan alleen een snelle afleiding. Natuurlijk komt het met een gebrek aan tactical defending of ball defending een stuk meer arcade over, maar wat overblijft is een plezierige voetbalervaring die prima op zichzelf staat. Met twee fijne besturingen geeft de game je de vrijheid zelf je ideale manier van spelen te vinden en met Ultimate Team beschik je meteen over de rijkste mode van heel de serie. Er zijn weinig redenen om FIFA 14 nu niet meteen te gaan downloaden.

FIFA 14 voor Android en iOS