FIFA 12 | Gamer.nl

FIFA 12 | Gamer.nl

Jullie hebben er even op moeten wachten, maar we kunnen nu eindelijk een volledig beeld van FIFA 12 geven. En laten we dan ook maar meteen verklappen dat het online-gedeelte in veel opzichten een absolute meerwaarde vormt voor de game. Na een uitstekend singleplayer-gedeelte hebben we onze supersnelle kicksen aangetrokken en online flink huisgehouden.

Want zoals je eerder hebt kunnen lezen, is het verdedigen in FIFA 12 drastisch veranderd. En dat heeft natuurlijk zijn weerslag op het online-gedeelte. Wat je in ieder geval niet moet vergeten in de ranked-se ies, is het opstellen van de juiste spelregels. Speel je tegen iemand die de besturing uit FIFA 11 hanteert (deze optie zit namelijk in het spel), en jij hanteert de nieuwe besturing, dan zul je toch wel van erg goede huize moeten komen om winnend het veld te verlaten.

Gelijkwaardig

Gelukkig biedt de game de mogelijkheid om alleen tegen mensen te spelen met dezelfde instellingen. Sowieso gaat Fifa 12 veel beter om met het niveau tu en spelers onderling en is het eenvoudiger om tegenstanders uit te zoeken die gelijkwaardig aan jou zijn. Zelfs op het gebied van spelers die voortijdig de douches opzoeken, omdat je nu kunt aangeven of je alleen maar wilt spelen tegen mensen die hetzelfde Did Not Finish- oftewel afhaakpercentage hebben. Een prima toevoeging als je weet hoe vaak spelers online het veld verlaten zodra ze op achterstand staan.

Een nieuw onderdeel dat je ook zeker gaat leren waarderen, is de EA Sports Online Football Club-hub. Met een druk op de knop vind je een veelvoud aan informatie over je vrienden, je ervaringspunten, nieuwe uitdagingen, de stand van je favoriete club en nog veel meer. Gebeurt er wat intere ants, dan krijg je direct een pop-up met de juiste informatie. Uiteraard draait het in deze game om zelf voetballen, maar het vormt een aardige toevoeging en een strakke, gestroomlijnde manier om alle informatie weer te geven. Iets wat eigenlijk geldt voor alle menu’s en de algehele presentatie van FIFA 12.

Ook erg opvallend, is de keuze van de makers om je deze keer zowel on- als offline ervaringspunten te geven. Start je een nieuwe carrière op, dan krijg je meteen een handvol punten. Win je, verlies je of speel je gelijk, dan geeft het spel je ook daar punten voor. Het klinkt hierdoor mi chien wat eenvoudig om ervaring op te doen, maar het zorgt er wel voor dat je deze keer een goed beeld kunt vormen van je tegenstander. In vorige delen kon je een jaar lang niet online spelen, als gevolg daarvan geen punten halen en na dat jaar als ervaren rot met rang één tegen nietsvermoedende groentjes monsterscores halen. Nu zie je direct hoeveel ervaring iemand heeft en zul je niet snel verrast worden door iemand zijn kwaliteiten.

Spel met een mi ie

Bovendien telt je ervaring deze keer niet direct mee in de meest aantrekkelijke online modus: Head to Head Seasons. Deze keer draait het ook om je stand in het online kampioenschap. Je begint namelijk in de tiende divisie en door punten te scoren dien je zo snel mogelijk te stijgen naar de eerste divisie. Ondertu en kun je extra punten scoren door bekerwedstrijden te winnen. Je bent dus constant aan het strijden om zo hoog mogelijk te eindigen in het kampioenschap, in plaats van alleen maar een bepaalde rang te halen. Een originele manier om het online head to head-gedeelte een stuk aantrekkelijker te maken. Leuk detail is dat deze aanpak ook zijn weg vindt naar je vrienden in de vorm van Online Friendlies. Een modus waarbij het onderling resultaat met je individuele vrienden ook wordt weergegeven in de vorm van meerdere seizoenen. Niet de vorm van de dag geldt, maar je constante vorm over het hele jaar.

Naast de Online Friendlies en de Head to Head Seasons kun je natuurlijk ook weer kiezen voor bijvoorbeeld een Ultimate Team-wedstrijd, een Live Season of een custom game. Niets nieuws onder de zon hier, en dat is ergens jammer. In de vorige Fifa hebben hebben we ons mateloos geïrriteerd aan bijvoorbeeld het ontbreken van de mogelijkheid om in online teamplay (nodig om bijvoorbeeld met een vriend tegen twee andere te spelen) een private match te starten. Een optie die ook dit jaar ontbreekt. Bovendien wordt het nu toch echt eens tijd dat spelers mee kunnen kijken met andere wedstrijden. We zien dit al wel terug in andere sportgames, dus waarom niet in Fifa? Wat we echter wel toejuichen is de op het eerste oog stabielere verbinding. Vooralsnog hebben we nog ieder potje zonder al te veel lag kunnen spelen. En dat kon van het vorige deel niet echt gezegd worden.

Nieuw tot slot, is de Support Your Club-optie. Het is niet echt een speelmodus, omdat je er niet specifiek wedstrijden in kunt spelen, maar buiten dat is het wel een aardige manier om bij te houden welke club er nu de meeste supporters heeft en of die een beetje kunnen spelen natuurlijk. In deze modus worden alle ervaringspunten die alle spelers wereldwijd halen, bijgehouden en opgeteld bij de club die zij als favoriet hebben gekozen. Het is dus niet meer dan een veredeld leaderboard, waarin er naast de eer weinig te behalen valt voor de club die bovenaan staat.

Duikelingen

Wat online helaas een beetje tegenvalt, zijn de physics. Tegen onvoorspelbare, menselijke tegenstanders lijkt het voor FIFA 12 bijna onmogelijk om een wedstrijd zonder rare bokkensprongen of stuiterballen te laten verlopen. Tegen de kunstmatige intelligentie merk je hier weinig van, omdat deze zich houdt aan redelijk strakke richtlijnen, maar online krijg je soms de meeste vreemde goals tegen. Alleen maar omdat spelers als halve zolen omvallen of door een bal die uit het niets voor de voeten van een tegenstander stuitert. Erg vervelend als je speelt om de punten.

Al met al is FIFA 12 echter een uitstekende game geworden die het predicaat voetbalsim met trots mag dragen. De game staat bol van de opties en biedt zowel on- als offline een breed scala aan leuke modi. De keuze om constant ervaringspunten te scoren zorgt er tevens voor dat je altijd wel ergens voor speelt. De nieuwe manier van verdedigen is een verademing en biedt ervaren spelers de mogelijkheid om veel vaker de trukendoos open te gooien, maar ook om gewoonweg scherper te zijn in de defensie. Het geeft de game in ieder geval veel meer diepte en dat kon het ook absoluut gebruiken. De toevoeging van de Player Impact Engine hebben we in het eerste artikel toegejuicht, maar al snel bleek dat deze in het online-gedeelte toch een beetje door de mand valt. Het is gewoon nog niet goed genoeg uitgewerkt. Desalniettemin staat de rest als een huis en zullen de meesten van jullie weer uren en uren aan het virtuele gras gaan ruiken.