Geen nieuwe FIFA-game zonder mensen die lopen te klagen dat er zo weinig veranderd is sinds het vorige deel. En dat heeft dan meestal betrekking op de consoleversies van de game, waar vergelijken met de Nintendo DS-versie wereldschokkende aanpassingen in zijn doorgevoerd. FIFA 07 op de Nintendo DS is namelijk vooral dezelfde game in een nieuw doosje, met enkele minimale aanpassingen en up-to-date teams en competities. An sich is FIFA 07 voor de DS overigens best een degelijke game, als we de geschiedenis buiten beschouwing laten. Het spel biedt alle competities en teams die je ook in zijn grote broer kunt verwachten. De Nederlandse Eredivisie is ook van de partij, onze nationale ploeg schittert net als in de consoleversie door afwezigheid, waarschijnlijk omdat de oude lullen van de KNVB weer dwars lagen. Het spel is volledig in 3D en loopt grafisch best soepel, al valt het detail in close-up vanzelfsprekend wat tegen. Het Engelse commentaar bij de wedstrijd is misschien wat beperkt, maar weet ervoor te zorgen dat deze ‘kleine FIFA’ toch aardig wat beleving in zich heeft. Het spel kent een carrièremode waarin je een team in zowel door de nationale competitie als de beker moet zien te loodsen. Dit zijn behoorlijk wat wedstrijden, maar de uitdagende opzet zorgt ervoor dat het niet bijzonder snel gaat vervelen. Je krijgt extra punten als je bijvoorbeeld de nul weet te houden of met drie punten voorsprong weet te winnen, wat het toch net wat aantrekkelijker maakt om je best te doen. Nieuw in FIFA 07 (zowaar, iets nieuws) zijn de trainingen, die je om de vier wedstrijden kunt doorlopen. Denk bijvoorbeeld aan oefeningen om te passen, schieten en penalty’s tegen te houden. Dergelijke minigames zaten weliswaar al in een vorige versie van FIFA, maar zitten nu meer geïntegreerd in de competitie zelf. Als je meer dan drie punten scoort op een onderdeel, dan zal je speler in kwaliteit toenemen. So far so good, ware het niet dat al het bovenstaande ook in FIFA 06 aanwezig was. Aan het voetballen zelf is weinig veranderd. De tactische opties op het onderste scherm zijn nog steeds even beperkt en nutteloos, de besturing is identiek, de AI laat nog steeds dezelfde steekjes vallen. Het is, op elk moeilijkheidsniveau dan ook, doodeenvoudig om vrijwel continu in balbezit te blijven en met de renfunctie hol je moeiteloos van de middenstip dwars door de verdediging heen. De AI tegenstander zal nauwelijks kansen krijgen, maar verzilvert ze wel vrijwel allemaal.  Het commentaar is weliswaar sfeervol, maar precies identiek aan die in FIFA 06 en de World Cup-editie waar we van de zomer mee opgezadeld werden. ‘Goal keepers don’t get as much praise as goal scorers, but they should’, op een gegeven moment weet je zelfs te voorspellen welk commentaarzinnetje op welk moment wordt ingezet. Wat nieuwe zinnetjes, vooral bij de normaliter wat zeldzamere uitspraken, waren welkom geweest. De up-to-date-heid van de competities valt overigens ook een beetje tegen. Bepaalde transfers die wel in de consoleversies van FIFA 07 aanwezig zijn, ontbreken nog in de DS-versie. Gewoon Ooijer bij PSV dus, Van Bommel bij Barcalona, Kuyt bij Feyenoord, en Charisteas bij Ajax. Maar buiten deze last-minute transfers lijkt alles wel redelijk in orde. Een nieuwe optie in FIFA 07 is de mogelijkheid je eigen clublied te maken. Je kunt hierbij zelf een sampletje inzingen om er vervolgens een paar trommeltjes en toeters onder te plaatsen. Keuze in toonhoogte heb je niet, waardoor je clublied eigenlijk vooral heel droog en hol klinkt. De mogelijkheid klinkt misschien leuk, maar het is echt op de meest voor de hand liggende manier in het spel verwerkt. Het mag soms wel iets meer zijn dan dat. Het liedje zal gespeeld worden wanneer je met je club gescoord hebt en kan ook via het touchscreen geactiveerd worden. Naar het schijnt heeft het invloed op de motivatie van je tegenstander. Het grootste probleem van FIFA 07 moet echter nog genoemd worden. EA heeft het namelijk aangedurfd om een van de leukste opties van FIFA 06 uit het spel te halen: single-card multiplayer! Blijkbaar heeft men uitgerekend dat je met dual-card multiplayer meer exemplaren van de game verkoopt, maar ik hoop oprecht dat ze het tegenovergestelde bewerkstelligen. Na te hebben bewezen dat de game prima via download play gespeeld kan worden, is er geen geldig excuus meer om die optie niet in het spel te implementeren. EA flikte het ook al met het World Cup-misbaksel van de zomer en krijgt nu opnieuw strafpunten voor deze uiterst dubieuze keuze. Omdat we niet zo heldhaftig waren om zelf maar een tweede exemplaar van het spel te kopen en het ondanks de minimale verandering niet backwards compatible is met FIFA 06, kunnen we verder over de multiplayer dan ook geen oordeel vellen.Een second opinion van FIFA 07 voor de DS lees je in deze review van Willem.