FarmVille 2: Country Escape (iOS) - Tegenvallende oogst | Gamer.nl

FarmVille was de koploper van de Facebook-gamesrage. Het was enorm verslavend om virtueel boerderijtje te spelen op het sociale netwerk. Niemand pretendeerde dat het spel al te diepgaande gameplay bood, maar wanneer je eenmaal begon met gewa en zaaien en oogsten, koeien melken en taarten bakken om ze vervolgens voor veel te veel geld te verkopen, was het moeilijk om nog te stoppen. Hoewel Zynga eerder al voorzichtig de smartphone- en tabletmarkt betreedde, behaalde de ontwikkelaar daar niet hetzelfde succes. Gevolg was dat de concurrentie ruimte had om de mobiele leegte op te vullen.

SuperCells Hay Day biedt dan ook alles wat de virtuele boer wil: een boerderij waar je je kunt uitleven, een prima besturing die nergens frustreert en enorm veel customization-opties. De game is sinds 2012 verkrijgbaar maar door een constante stroom aan updates en nieuwe content blijft de game heer en meester over het boerenlandschap op mobiele platformen. Tja, dan heb je als Zynga wat te bewijzen, wil je het stokje weer overnemen.

FarmVille 2, je haar danst!

In eerste instantie lijkt de ontwikkelaar dat met FarmVille 2 te flikken. De game draait op de Unity 3D-engine en dat levert fabelachtig mooie graphics op, zeker als je het tekenfilmachtige 2D-landschap uit Hay Day gewend bent. Gewa en waaien in de wind, boerenknechten spelen leuk geanimeerd een spelletje terwijl ze wachten op een opdracht en wilde dieren komen het gras van je veld wegeten als je een nieuw stuk land hebt gekocht. FarmVille 2 leeft, alsof de game ademt. Je zou bijna zeggen: FarmVille 2, je haar danst!

Met gezonde werklust begin je aan het uitbouwen van je boerderij. Dit werkt zoals je gewend bent van dit soort games. Je begint met een klein stukje grond en een minstens zo kleine opbergschuur en plant wat graan en maïs. Je watert het land en wacht tot de gewa en volgroeid zijn, waarna je ze verkoopt of gebruikt om je eerste koeien en kippen te voeren. Gestaag loopt je experience-meter vol, en de eerste paar uur ga je het ene na het andere niveau omhoog, waarna je telkens nieuwe dieren, gewa en en apparatuur ontgrendelt om je boerderij uit te breiden en meer geld te verdienen.

FarmVille 2: Country Escape

Eerste irritaties

Tijdens die eerste uren liepen we wel al tegen de eerste irritaties, die ons waarschijnlijk niet op zouden vallen als we nooit Hay Day hadden gespeeld. We moeten elk stuk grond afzonderlijk water geven en de gewa en er van af plukken, terwijl we in Hay Day in één swipe alles wateren of maaien. In FarmVille 2 moet je constant richting put lopen om water te halen, in Hay Day is dat niet nodig. Het zijn kleine puntjes, maar realiseer je dat een gemiddeld veldje maïs of graan in een minuut van zaadjes naar volgroeide gewa en gaat. Stel dat je tien lappen grond hebt en die in een half uur spelen constant wil verversen. Dán is het opeens enorm frustrerend om voor elk veldje opnieuw de juiste acties te moeten selecteren.

Een andere tegenvaller duikt na een paar dagen spelen op. Je kunt veel minder verschillende soorten decoraties ontgrendelen en daardoor dus je boerderij minder uniek maken. Zynga gaf aan dat teveel spelers FarmVille speelden om maar zoveel mogelijk objecten te verzamelen, maar dat is wat ons betreft één van de redenen om dergelijke games überhaupt te spelen. De voldoening van een zo compleet mogelijke boerderij bereiken, dingen op je boerderij hebben staan die je vrienden niet hebben. Dat ene standbeeld dat je alleen kon krijgen door op een bepaalde dag noeste arbeid te verrichten. We kunnen potver niet eens onze opbergschuur ergens anders zetten!

Irritatiepunt nummer drie is een beetje gevoelsmatig. Wij hadden namelijk het idee dat na de eerste snelle uren het een stuk moeilijker is om je boerderij uit te breiden dan in Hay Day. Voor extra lappen grond of een grotere opbergschuur heb je opeens heel veel sleuteltjes nodig, en het spel is zéér zuinig met het uitdelen hiervan. Tenzij je natuurlijk je echte portemonnee trekt en voor een kistje sleutels betaalt. FarmVille 2 hier keihard op afrekenen is niet helemaal eerlijk: in Hay Day word je ook gemotiveerd af en toe echt geld uit te geven om het allemaal wat sneller te laten verlopen. Maar voor ons gevoel is de progre ie die je in die game boekt toch meer in balans. Nogmaals, het is een gevoelskwestie, maar wel eentje waar we vrij zeker van zijn.

FarmVille 2: Country Escape

Lekker sociaal

Voordat je lacht als een boer met kiespijn: FarmVille 2 heeft ook positieve aspecten waar Hay Day niet aan kan tippen. Naast de fenomenale graphics is de integratie met Facebook goed gedaan. Je kunt bijvoorbeeld water verzamelen in Country Escape om die naar je Facebook-boerderij te brengen, waar water een schaars goed is. Zoals in Hay Day het geval is, kunnen vrienden ook in dit spel goederen van je kopen, maar uniek is dat je samen kunt werken met andere virtuele boeren om als het ware een ‘guild’ te vormen. Je kunt dan met elkaar chatten, tips uitwi elen en elkaar zelfs helpen op de boerderij. En ook niet onbelangrijk: FarmVille 2 is geheel offline te spelen. De eerstvolgende keer dat je online gaat met je iPhone, wordt je progre ie gewoon geüpdatet. In een tijd waarin providers datalimieten als prioriteit zien, is dit een zeer belangrijke toevoeging.

Wanneer je twee games hebt die zó veel op elkaar lijken als FarmVille 2 en Hay Day, dan ontkom je niet aan een conclusie waarbij één spel de winnaar is. Hoe mooi FarmVille 2 ook oogt, dit soort spellen speel je niet voor de graphics. Je speelt het voor de verslavende gameplay en blijft het spelen vanwege gebruikersgemak en een gebalanceerd progre iesysteem dat je constant terug laat komen voor meer. In al deze facetten is Hay Day de sterkere partij. Feit blijft dat beide games gratis zijn, en je ze beiden dan ook prima uit kunt proberen. Onze voorkeur gaat in ieder geval uit naar SuperCells boerensimulatie.