Fallout 4 - Automatron | Gamer.nl

Fallout 4 - Automatron | Gamer.nl

Bethesda staat in de geschiedenisboeken als producent van de meest onzinnig dure downloadbare content aller tijden: het Horse Armor Pack. Voor enkele euro’s kon je een paar zadels kopen voor Oblivion, wat tot een golf van boze reacties leidde onder consumenten. Sindsdien heeft de uitgever zijn lesje wel geleerd en kwam het met betere aanbiedingen, zoals Point Lookout (Fallout 3) en Dragonborn (Skyrim). Met Automatron voor Fallout 4 glipt de uitgever een tikje terug in zijn oude patroon. Niet zo erg als met de zadels, maar wel weer een twijfelachtige toevoeging voor zijn prijs.

Automatron start met een noodoproep van een karavaan. Ze worden aangevallen door een bende robots en wanneer jij bij de chaos arriveert, blijkt alleen een vriendelijke robot nog overeind te staan. Deze robot ADA gaat vervolgens met de speler op stap om wraak te nemen op de aanslagpleger: The Mechanist. Wie hier een spannend avontuur verwacht met speurwerk, boeiende gesprekken met bizarre personages, verra ende wendingen en mooie locaties komt bedrogen uit. Het verhaal is simpel. Te simpel.

Fallout 4

Zo simpel zelfs dat als we het super vaag zouden omschrijven in een enkel zinnetje, we letterlijk het hele verhaal al weggeven. Dus sla de komende zin over wil je deze dlc blind kopen ondanks alle waarschuwingen: de hoofd-quest bestaat enkel en alleen uit het om zeep helpen van een drietal robots, gevolgd door een afsluitende dungeon. Punt. Loop hier heen, loop daar heen, hier is de eindbaas, okay dat was het, doei. Je mist niets als je deze dlc overslaat en wacht op de eerste échte uitbreiding van Fallout 4; Far Harbor.

Wanneer je de mi ies in een paar uur hebt doorlopen, vraag je je echt af waarom Bethesda hier zoveel mogelijkheden heeft laten liggen. ADA zou een nieuwe companion moeten zijn die je kunt meenemen op al je avonturen door apocalyptisch Boston. Maar ADA heeft niets tegen je te zeggen. Waar je vrienden, vriendinnen en robots als Curie normaal de oren van je kop kletsen met hun problemen, biedt ADA je alleen rotzooi aan. Letterlijk; je vraagt hoe het ermee gaat en je krijgt junk-items als enige reactie. Automatron is dus niet bepaald Portal 2 als het gaat om boeiende robotpersonages.

Fallout 4

The Mechanist blijkt wel een intere ant figuur, maar de eerste keer dat je dit personage ontmoet is tevens meteen de laatste keer. Doodzonde. The Mechanist (en de speler) verdient meer uitdieping dan wat je hier krijgt. Goeie dlc is een klein feestje waarin iedere ontwikkelaar nog één keertje zijn expertise laat zien na jaren aan een game gewerkt te hebben. Automatron is meer een afstudeerproject van de stagiairs en junior designers, terwijl de grote jongens aan de serieuze dlc werken.

Robot Wars!

Goed, de mi ies vallen tegen. Gelukkig is er ook wat positiefs te melden. De toevoeging van zelf te bouwen robots is goed uitgewerkt en past perfect bij het doe-het-zelf-pretpakket dat Fallout 4 is. Alle bekende modellen zoals Mr. Handy en Sentry’s zijn na te bouwen, maar je kunt de boel ook mixen of uitbreiden met potsierlijkere varianten. Bovendien zijn de robots in te zetten als bewoners van je vestingen. Dit betekent dat je ze ook kunt inzetten als tuinier, grensbewaker of als karavaan. Een uitkomst voor de wat eenzamere locaties waar je nooit langskomt of waarvoor je geen tijd hebt om npc’s naartoe te lokken. Hoewel de robots zijn gebaseerd op de bekende varianten, zijn de mogelijkheden behoorlijk groot. Je kunt enorme tankbots met donderende stemmen laten patrouilleren door je dorpen of al je bewoners vervangen door vrolijk zwevende roze robotjes.

Automatron lost helaas verder geen van de wensen in die veel Fallout 4-spelers werkelijk hebben zoals meer zware aanvallen op je vestigingen, sterke levels of meer sociale interacties. Een matig tu endoortje dus. Daarom raden we spelers vooral aan om Automatron alleen als onderdeel van een dlc-pakket of in een Game of the Year Editie te overwegen.

Fallout 4: Automatron is getest op pc. De dlc is verkrijgbaar voor alle platformen waarop Fallout 4 is verschenen, namelijk pc, Xbox One en PlayStation 4.