Review
f1 2019

F1 2019 gaat voor een lagere klasse

En dat is de beste beslissing in jaren

Geschreven door Sander Hölsgens op

Conclusie

Op het circuit maakt F1 2019 geen baanbrekende sprongen. Het blijft een degelijke benadering van de autosport. Vooral de toevoeging van Formule 2, een moderne multiplayer en kleine verrassingen binnen de carrièremodus maken dit de leukste editie in jaren.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Formule 2, meer variabelen in de uitgebreide carrièremodus, verfijnde multiplayer
  • Minpunten
  • Verhoudingen tussen teams kloppen niet met werkelijkheid
In F1 2019 is Ferrari sneller dan Mercedes – en is Renault best of the rest. In werkelijkheid liggen de verhoudingen behoorlijk anders. Het is een beetje slordig, zeker als je de uitstekende kwaliteit van de game zelf in ogenschouw neemt.

F1 2019 is namelijk het leukste en compleetste deel in jaren. Of je nu de zenuwslopende rivaliteit tussen Ayrton Senna en Alain Prost wilt naspelen of online aan een competitie wilt deelnemen: overal heb je de ruimte om dit naar eigen smaak vorm te geven. En nergens heb je echt last van spelbrekende bugs of steeds terugkerende fouten.

Aan finesse op de baan was al geen gebrek. F1 2019 is toegankelijk waar nodig en realistisch waar gewenst. De force feedback is zelfs op de betaalbare sturen indrukwekkend, de wegligging heerlijk en de AI uitstekend. Qua niveau en complexiteit slaagt Codemasters er steeds beter in om simracers als Assetto Corsa te benaderen.

f1 2019

Wereldkampioenschappen

Dit zal de groeiende e-sports-gemeenschap zeker ten goede komen. Al een jaar of twee investeert de Formula One Group, onder leiding van Liberty Media, samen met Codemasters in F1 als e-sport – met redelijk spannende en goed georganiseerde wereldkampioenschappen als gevolg. Als minder getalenteerde gamer had je hier tot voor kort maar weinig aan. De F1-games kenden een behoorlijk archaïsch multiplayersysteem, waar je nooit echt makkelijk een competitie, kampioenschap of losse race met vrienden kon opzetten.

In F1 2019 is dit een stuk eenvoudiger. Enkel de menustructuur biedt al tig keer meer overzicht en mogelijkheden. Het opzetten van een league was nog nooit zo makkelijk en overzichtelijk. Maar het is bijvoorbeeld ook handig dat je vanuit de game e-sports-wedstrijden kunt zien, zelfs al word je vervolgens naar een externe webpagina gestuurd. Belangrijker: je kunt nu zelf bepalen hoe je bolide er online uitziet, met behoorlijk wat sjablonen en kleurencombinaties om uit te kiezen. In een tijdperk van skins en seizoenen in elke multiplayergame is dit wel zo relevant. Wel is het zo dat je voor enkele ‘premium liveries’ extra moet betalen, zoals zoveel online games skins en andere visuele opsmuk tegen betaling aanbieden.

F1 2019 is toegankelijk waar nodig en realistisch waar gewenst

Rollenspel voor racers

Dit soort toevoegingen zijn klein doch doorslaggevend: waar F1 2017 en 2018 qua gameplay veel vooruitgang boekten en ook een uitgebreide carrièremodus op poten zetten, daar maakt F1 2019 het plaatje compleet. De carrièremodus is daar een goed voorbeeld van. Vorig jaar reed je maximaal tien seizoenen lang tegen dezelfde teams en coureurs. Ook al veranderden de verhoudingen tussen de teams continu doordat ze hun auto sneller probeerden te maken, op een gegeven moment had je deze opzet wel gezien.

F1 2019 voegt daar een aantal belangrijke variabelen aan toe. Ten eerste begin je met een paar korte races in de toegevoegde Formule 2-klasse, waarin je niet alleen kunt laten zien wat je waard bent, maar ook direct vriendschappen en rivaliteiten hebt met twee fictieve coureurs. Als je vervolgens de overstap naar de Formule 1 maakt, kom je er bij de eerste race achter dat deze coureurs ook een zitje in de topklasse hebben bemachtigd.

Middels veelal dramatische en soms komische tussenfilmpjes worden deze relaties uitgediept en probeert Codemasters meer persoonlijkheid aan de carrièremodus toe te voegen. Dat lukt deels, al blijft dit alles wel behoorlijk oppervlakkig. Het doet vooral denken aan de (matige) verhaalvertelling van een eerdere Codemasters-game: de in 2002 verschenen ‘race-pg’ DTM Race Driver.

f1 2019

Pensioen

Leuker en misschien verrassender is dat bestaande coureurs nu regelmatig van team verwisselen – en dat Formule 2-talenten de overstap naar F1 kunnen maken wanneer de wat oudere racers als Kimi Räikkönen met pensioen gaan. Vooral op de lange termijn is dit van meerwaarde, omdat je zo daadwerkelijk het gevoel hebt dat je progressie boekt en echt tegen andere coureurs strijdt. Ook is de carrièremodus nu iets gestroomlijnder: als je niet alle trainingen wilt doorlopen, kun je deze bijvoorbeeld door de AI laten uitvoeren. In die zin komt F1 2019 dichter in de buurt van bijvoorbeeld de master league uit Pro Evolution Soccer, waarin je carrière gevoelsmatig echt uniek is en past bij jouw benadering van de sport.

De toevoeging van de Formule 2 is daarnaast een hoopvolle voorbode voor komende jaren. Nu al is het gaaf om het 2018-seizoen van deze klasse na te spelen, met onder meer de Nederlandse Nyck de Vries en de toptalenten George Russell, Alexander Albon en Lando Norris. Maar de raceklasse voelt nu vooral als een (verder uitstekende) extra en niet als een integraal onderdeel van de game. Voor dit deel is het in ieder geval een extra type bolide om onder de knie te krijgen: qua aerodynamica en racestijlen van je tegenstanders biedt Formule 2 al een totaal andere ervaring, net zoals dat voor het uitgebreide assortiment aan klassieke bolides geldt.

Met andere woorden: F1 2019 verfijnt, breidt uit en stroomlijnt. Veel meer valt er niet te wensen voor een nieuw deel in een raceserie met een reeds uitstekend fundament.

F1 2019 is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze review is de game getest op een PlayStation 4 Pro.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Dit artikel delen:

Lees meer

League of Legends verbannen in Iran en Syrië Dream Daddy: Dadrector’s Cut komt naar Switch en mobiel
6

Reacties op: F1 2019 gaat voor een lagere klasse

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • MelvinChowder

    • 24 juni 2019 10:43
    Raar dat ze hebben gekozen voor Ferrari boven Mercedes, en dan Renault op best of the rest.. iemand die maar een beetje F1 kijkt weet dat hier iets niet klopt :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 24 juni 2019 12:19
    Die verhoudingen kun je makkelijk aanpassen met een update. Wel erg slordig inderdaad. Ik snap alleen niet de toegevoegde waarde van F2.

    Een tutorial met F3 en F2 auto's zou dan wel weer een goed idee zijn.

    Voor velen is F1 racen een brug te ver. Voor mij lig wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • controvi

    • 24 juni 2019 12:46
    Mag ik weten of de bug met de safety car situatie al eens is opgelost?
    Ik kan niet op 1 hand tellen hoevaak ik door die bug mijn race ergens achterin geeindigd ben -_-

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SeyoxSem

    • 24 juni 2019 17:22
    De verhoudingen kloppen nog niet omdat deze van de winter testing zijn, nieuwe verhoudingen tussen de teams komen als het goed is in de day 1 patch, beetje jammer dat dit aan het cijfer van jullie zit verbonden omdat dit ieder jaar zo is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Floks

    • 24 juni 2019 17:37
    Ik heb 2017 gespeeld met een xbox one controller op de pc (3 schermen)
    Ben nu begonnen aan 2018 op de ps 4 met een playseat en stuur.
    Wat een verschil! Ga deze denk ook wel halen, misschien sla ik hem over voor 2020 (zandvoort)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Brent6285

    • 24 juni 2019 17:54
    De verhoudingen worden aangepast met de day one patch, zijn nog van vorig jaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.