Exit, de nieuwste game van Taito voor de PSP is maar moeilijk in een hokje te drukken. Werp één blik op de game en je ziet dat we te maken hebben met iets anders dan anders. Zo op het eerste gezicht heeft het veel weg van een platformgame, maar als je eenmaal begint met spelen, kom je erachter dat je met die term de game erg tekort doet. De game is net wat anders dan anders. Lees in deze review of anders ook beter betekent.

In Exit neem je de rol aan van Mr. Esc, een man de taak op zich heeft genomen om mensen uit benarde situaties te redden. Situaties die variëren van een door een aardbeving instortend gebouw tot een ondergelopen winkelcentrum. De beweegredenen van Mr. Esc zijn niet bekend. Gedurende de game blijft hij een anonieme persoon, die ongeacht de situatie zal proberen iedereen te redden. Bij het opstarten van de game valt meteen op dat Exit een unieke stijl heeft. Deze doet nog het meeste denken aan een mix van oude Amerikaanse comics en een art deco stijl uit het begin van de vorige eeuw. De karakters zijn zeer simpel, maar stijlvol weergegeven en de levels zijn juist erg kleurrijk. Het contrast met de dikke zwarte lijnen die gebruikt zijn voor schaduwen en voor de omlijning van objecten, maken het geheel een genot om naar te kijken.

Nu we het grafische gedeelte alvast hebben gehad, kunnen we doorgaan met de gameplay. Puzzelen is waar het om draait in Exit. Je doel is om mensen te vinden die vastzitten op verschillende plekken in een level. Hierbij moet je vlammen blussen, kratten verschuiven en zelfs gewonde mensen meesjouwen. Tijdens het spelen willen de levels ook nog wel eens veranderen. Zo kan het voorkomen dat een ingestort gedeelte ineens de weg verspert die eerder nog toegankelijk was. De grootste factor waar je tijdens je reddingspogingen rekening mee moet houden, zijn de verschillende eigenschappen en beperkingen van de personen die je redt. Deze personen zijn onder te verdelen in vier groepen. Als eerste zijn er de kinderen. Deze zijn in staat om door kleine openingen te kruipen en op plekken te komen die Mr. Esc niet kan bereiken. Ze kunnen echter geen zwaar werk verzetten, zoals kratten verschuiven. Dan zijn er de jonge mensen. Deze hebben capaciteiten die dicht in de buurt liggen bij die van Mr. Esc. Ze kunnen echter niet hoog en ver springen. De volwassenen zijn een stuk zwaarder dan de rest. Zij zijn in staat grote objecten te verschuiven, maar hebben moeite met klimmen en springen. En als laatste zijn er de gewonden. Deze mensen kunnen praktisch niets en zullen naar het einde van het level moeten worden gedragen.

Het uitdagende aspect van de game is de capaciteiten van jouw karakter en de andere mensen te gebruiken om ondanks de beperkingen het einde te bereiken. Met de analoge stick is een cursor te besturen waarmee je de mensen kunt sturen naar verschillende delen van het level. In het begin van de game gaat het allemaal nog redelijk rechttoe rechtaan, maar het is geen uitzondering dat je later in de game moet multitasken tussen drie verschillende personen, die elk een andere taak uitvoeren. Dit is zeker niet makkelijk te noemen, want de mensen die je moet redden zijn nog dommer dan het achtereind van een varken. Enige ervaring in babysitten is dus zeker niet overbodig. Door de levels heen zijn wel een aantal hulpmiddelen verspreid die het je wat makkelijker maken. Denk hierbij aan brandblussers, zaklampen of touwladders. Zowel jij als de mensen die je met je mee hebt lopen kunnen deze objecten gebruiken. Vooral later in de game is dit een vereiste.De unieke gameplay van Exit brengt jammer genoeg wel een aantal nadelen met zich mee. Zoals al eerder werd gezegd, is de AI van de mensen in nood nogal stom te noemen. Dit zal vast en zeker zijn gedaan om de gameplay wat uitdagender te maken, maar vaak wil het ook frustrerend zijn. Zo komt het vaak voor dat de karakters moeite heeft met begrijpen waar ze heen moeten. Vooral als ze naar een andere verdieping worden gestuurd, wil het wel eens voorkomen dat ze hieraan niet voldoen. Dan rest je maar een ding en dat is je cursor opnieuw op dat persoon richten en in meerdere stappen de opdracht te geven. Ook is het vaak nodig om een extra opdracht te geven voor iets dat de persoon in kwestie uit zichzelf zou kunnen doen. Na een tijdje wen je hier wel aan, maar de makers van de game hadden dit aspect net wat meer mogen stroomlijnen.

Een ander aspect dat kan frustreren is de trail & error-aard van de game. Het is geen uitzondering dat je aan het einde van een level erachter komt dat er ergens nog één krat teveel staat om voorbij te komen. Met andere woorden: je zult dan het hele level opnieuw moeten doen om succesvol het einde te behalen. Gelukkig duren geen van de missies meer dan tien minuten, dus veel tijd heb je niet verloren met het maken van een fout. Het wil echter wel ontmoedigend werken om aan een ingewikkeld level te beginnen, waarvan je bijna zeker weet dat het niet in één poging is te voltooien. Het laatste negatieve punt dat nog aandacht verdient, zijn de stemmen van de mensen in nood. Deze blijven continu hetzelfde zeggen. En je blijft ze horen, ook als je niet bij ze in de buurt bent.

Ondanks het feit dat een level soms moeten worden overgedaan, is Exit zeer verslavend. De opbouw van de levels is vaak zeer ingenieus en vereist dat je goed na moet denken over een mogelijke oplossing. Daarnaast is niet zuinig omgesprongen met de hoeveelheid levels. Zo bevat de game meteen al 100 levels, verdeeld over 10 scenario's die je kunt spelen. Bovendien is er een download-optie aanwezig in de game, die je in staat stelt 11 levelpacks te downloaden met elk 10 levels. Dit zorgt ervoor dat de game goed is voor heel wat uurtjes gameplay.

Exit

Uiteindelijk is het moeilijk een eindcijfer vast te stellen. De game bevat een aantal negatieve punten, maar met elk van deze punten is best wel te leven. Positief bekeken kan de domme AI zelfs een extra dimensie toevoegen aan de moeilijkheid van de game, maar dat zal voor velen niet het geval zijn. Uiteindelijk rechtvaardigen de goede punten van de game, waaronder de stijl, levelopbouw, unieke gameplay en de hoeveelheid content, een goed eindcijfer. Wil je een originele game waarbij je je hersenen moet gebruiken? Dan is Exit perfect voor jou.