Evoland 2

Een link met het verleden

Geschreven door Tamara van Staalduinen op

• <p>Evoland 2 is meer dan een parodie en hommage. Voor wie onder een steen woont is het een competente tijdreis-rpg met afwisselende gameplay, maar wie meer van de gamegeschiedenis heeft meegemaakt is het een dubbele reis door de tijd en een feest van herkenning.&nbsp;</p>
    Score: 80 Uitstekend
    • Lekker retro, afwisselende gameplay, geslaagd eerbetoon, toch een eigen identiteit
    • Uitstapjes naar andere genres zijn soms oppervlakkig
Niet lang geleden hadden we het over Grandia, een rpg zoals je ze tegenwoordig zelden nog ziet: zo puur en zelfkennisloos als de jonge helden die doorgaans de hoofdrol spelen in dat soort games. Evoland 2 is een perfect voorbeeld van hoe grote avonturen nu uitpakken: met veel knipogen, verwijzingen en grapjes. Evoland 2 is zich bewust van de hele rpg-geschiedenis – nee, de hele gamegeschiedenis zelfs – en neemt je maar al te graag mee op een nostalgische reis door de tijd.

De naamloze held begint zijn avontuur zoals veel grote helden voor hem een avontuur begonnen: in bed. Hoe hij daar gekomen is, weet hij niet meer – ook geheugenverlies is onderdeel van het vak. Het groenharige meisje Fina legt uit dat ze hem in het bos heeft gevonden. De timing van onze held is perfect: niet alleen nadert het jaar 1000, het is 50 jaar geleden dat het keizerrijk de oorlog met de demonen won – tijd voor een feestje! Uiteraard komt er weinig van feesten, want tijdens een trip naar de introductie-kerker (een bos – wat anders?), belanden de twee per ongeluk in het verleden.

Als je nu flashbacks krijgt naar Chrono Trigger, geen zorgen: dat is precies de bedoeling. Alleen al het eerste uur zit bomvol met verwijzingen naar klassieke en moderne games. Sommigen kun je niet missen. Zo moet je een Professor Layton-achtige puzzel voltooien om een sleutel te bemachtigen. Anderen zijn subtieler, zoals de muziek die speelt tijdens een uiteenzetting over de verplichte geavanceerde beschaving die op mysterieuze wijze is verdwenen – als je Secret of Mana hebt gespeeld, klinkt het bekend in de oren. Ook zijn er grapjes die alleen opvallen wanneer je echt bekend bent met bepaalde klassiekers. In het begindorpje staat een put en de game merkt op dat alleen domme avonturiers in putten klimmen. Waarom zou de speler in een put proberen te klimmen? Omdat Dragon Quest ons heeft geleerd dat daar mooie spullen te vinden zijn!

Parodius

Hoewel Evoland 2 zich vooral bezighoudt met rpg's en aangrenzende genres, verklaart het ook regelmatig de liefde aan andere – voornamelijk klassieke – genres. In veel kerkers moet je je beste platformbeentje voorzetten, maar de inspiratiebron verschilt per locatie. Soms voelt het als Metroidvania, andere keren wordt Mega Man in het zonnetje gezet. Verder bevat de game odes aan Fire Emblem, Double Dragon, Gradius en meer. Ook de op visueel vlak is Evoland een nostalgie-mitrailleur. De vier tijdperken waarover het avontuur is verdeeld hebben allemaal een ander uiterlijk. De speler zet zijn eerste stapjes in een GameBoy-achtige groene wereld, terwijl de tijd waarin Fina leeft direct doet denken aan bekende 16-bit rpg's.

Niet alle uitstapjes naar andere genres komen even goed uit de verf. Soms voelen ze als verplichte nummertjes; segmenten die alleen bestaan omdat het kan, en uiteindelijk niet meer zijn dan oppervlakkige ervaringen. Zo speelt één eindbaasgevecht als een Street Fighter-match, maar je hebt geen echte kans om combo's te leren. Ouderwets knoppenrammen blijkt al snel de beste strategie.

Houdbare humor

Tegelijkertijd doet Evoland 2 er goed aan andere genres te verkennen. Het probleem met veel parodiegames is dat de houdbaarheid van de humor beperkt is. Neem nu 3D Dot Game Heroes: het begin is fantastisch, omdat je er direct de oude Zelda-games in herkent. Na een kerker of twee is de nieuwigheid er echter vanaf en blijft alleen een redelijk geslaagd avonturenspel over. Evoland 2 heeft daar door alle afwisseling minder last van. En als een hommage eens wat minder geslaagd is, kun je er in elk geval op vertrouwen dat je een kwartier later een andere krijgt voorgeschoteld.

Bovendien voelt de game ondanks de grote verscheidenheid aan genres en visuele stijlen toch als één geheel. Een omschakeling naar een ander genre vindt meestal op een logisch moment plaats en de verschillen in bits geven het verloop van tijd weer: hoe verder je teruggaat, hoe primitiever de beelden. Ergens doet het denken aan zwart-wit foto's. We weten allemaal dat de wereld vroeger niet zwart-wit was, maar wanneer we kleurenfoto's zien uit de jaren 40, voelt dat heel vreemd.

Overtreffend eerbetoon

Natuurlijk is de grote aantrekkingskracht het spotten van alle verwijzingen, maar Evoland 2 is gelukkig meer dan twintig uur aan videogamegrapjes. Het verhaal is niet simpelweg een samenraapsel van clichés, maar een op zichzelf staand narratief dat niet zou hebben misstaan in een Super Nintendo-rpg: simpel maar effectief. Ook de kerkers steken goed in elkaar en bieden bakken originele puzzels en leuke platformuitdagingen. Terwijl je in nieuwe Final Fantasies en Tales-games door eindeloze gangen holt, vind je in Evoland 2 puzzelkerkers waarin je bijvoorbeeld door drie verschillende tijdperken moet reizen om kwaadaardige geesten te vernietigen met behulp van vuurspuwende bomen en een praatgraag feetje. Ergens is het wel triest: het eerbetoon overtreft soms de ontwikkelaars die het zo bewondert.

Evoland 2 is nu verkrijgbaar voor pc en Mac voor 19,99 euro via Steam.

Mighty Switch Force! Academy beschikbaar via Early Access Fifa 16-demo vanaf 8 september verkrijgbaar
6