Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
None

Everything

Iedereen is de wereld, en de wereld is iedereen

Geschreven door Arthur van Vliet op

Conclusie

  • Everything is het onderwijs van de 21ste eeuw.
    Score: 90 Fantastisch
    • Everything is het onderwijs van de 21ste eeuw.
    • Even wennen aan de stijl
Games zijn vermaak, kunst, educatie en nog veel meer, zo bewijst Everything.

In een interview met i-D verzucht kunstenaar David OReilly dat 3D-animatie als kunst amper zijn weg vindt naar het collectieve bewustzijn. De subcultuur, zoals hij het zelf noemt, is voor de mainstream niet cultureel of commercieel interessant. Toch ken je David OReilly. Van de Kinect-achtige videogame die hoofdpersoon Theodore constant speelt in Her, van Adventure Time en van de game Mountain. De drie hebben één gemende deler: 3D-animatie – het penseel van kunstenaar OReilly – is niet het eindproduct, maar slechts een middel binnen een ander medium.

Alles

Everything is het volgende project om OReilly’s kunst aan de man te brengen. En het meest ambitieuze. Zoals de naam weggeeft ben je in Everything namelijk alles. Je begint als hert, al gauw ben je een kiezelsteen, voor je het weet ben je een continent. Je kunt een microbe zijn of een planeet, de zon of een krekel, een ijskristal, een bulldozer, een lantaarnpaal, een sterrenstelsel, een olifant, een beer, een luis in de pels van die beer, een bacterie in de traanbuis van die luis, een fabriek, een higgs-deeltje.

None

En dat is het. Everything maakt weinig onderscheid tussen speelbare dingen. Met zowel je hertenroede als je Andromeda-sterrenstelsel beweeg je door je respectievelijke omgeving, verzamel je soortgenoten om je heen of laat je die weer gaan, en creëer je nieuwe hertjes en Andromeda’tjes door een collectieve dans te beginnen.

Filosofieles

Het gebrek aan onderscheid is geen luiheid vanuit ontwikkelaarsoogpunt, maar juist een punt dat Everything wil maken. Je kent het feitje wel: een mens en een banaan delen 50% van hun DNA. Via geluidsfragmenten van lezingen van de (in 1973 overleden) Engelse filosoof Alan Watts bouwt Everything verder op dat concept. Wat is leven? Wat is onze plek in het universum? Wat maakt de mensheid uniek? Of zijn we juist hetzelfde als alles om ons heen? Wat is ruimte zonder dingen in die ruimte? En wat zijn dingen zonder ruimte tussen dingen? Kijk onderstaande trailer en je krijgt een idee van de vragen en theorieën die Everything als startpunt gebruikt.

De gameplay sluit aan bij de inhoud. Heel letterlijk (Watts spreekt van een hiërarchie van dingen – in de game schakel je constant tussen grotere en kleinere dingen), maar vooral figuurlijk. Door jou alles te laten besturen, laat Everything jou de theorieën van Watts ervaren. Andersom fungeert de game als een interactieve biologie- en natuurkundeles waarbij Watts de feiten van duiding voorziet.

Everything ontpopt zich, meer dan een ontnuchterend kunstwerk, tot een educatief middel voor de 21ste eeuw. De game beoordelen als game zou het werk tekortdoen. Soundtrack, graphics, physics, framerates – dat zijn middelen om de boodschap over te brengen. De vorm is alleen interessant omdat het Everything verheft tot een aangenaam substituut voor drie kwartier slapen in een klaslokaal.

Youniverse

In hetzelfde interview met i-D noemt David OReilly de twee vragen die hem leiden in zijn werk. Hoe kan ik iemand iets beter laten voelen? Hoe kan ik nauwkeuriger iets uitdrukken over de wereld? Het antwoord op beide lijkt hij te hebben gevonden. Everything gebruikt het gamemedium om zijn publiek te onderwijzen over onszelf en het universum. Eén simpel gameplay-element (je kunt alles zijn) gekoppeld aan één simpel doel (je wilt alles zijn) blijkt een doeltreffende manier om een boodschap over te brengen.

None

Wat bijblijft na urenlang Everything spelen is namelijk dit: de zegen van het menselijk bewustzijn, en het bewust zijn van dat wij als soort na kunnen denken over onze plek in het universum. De verwondering van het spelen als een ziektekiem. De trip van de synthesizer-soundtrack wanneer je beweegt door een ruimte met abstracte wiskundige vormen. De glimlach om koeien, geiten en leeuwen die koprollend voortbewegen. En de motivatie om jezelf te onderwijzen over alles wat er bestaat.

Everything is beschikbaar voor PlayStation 4 en pc. Voor deze review speelde Gamer.nl de PlayStation 4-versie.

Dit artikel delen:

Lees meer

Eerste afbeeldingen van Project Scorpio-devkit verschenen Ubisoft brengt Monopoly en Rayman Legends naar Switch
4

Reacties op: Everything

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    haastnooit

    • 1 maand, 1 week geleden
    Dat moet een takkeklus geweest zijn om alles te reviewen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tweewh33ler

    • 1 maand, 1 week geleden
    Mooi en leerzaam concept, komt wel aardig vertript over op sommige stukken
    met al die rollende koeien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Sander999

    • 1 maand, 1 week geleden
    Ontzettend goed geschreven review zeg, petje af. Moeilijk om een 'game' als deze te reviewen, maar je krijgt het toch voor elkaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    arthurvv

    • 1 maand, 1 week geleden
    @sander999 thanks!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.