Europa Universalis | Gamer.nl

Europa Universalis (EU) speelt zich af in één van de meest intere ante periode in de geschiedenis van europa, 1492 tot en met 1792. Het huidige Amerika is net ontdekt door Christopher Columbus, de renai ance is bezig en ook op het gebied van godsdienst zijn er flinke spanningen. Er komen dus grote veranderingen aan in europa en dit spel geeft je de kans om deze veranderingen naar eigen wil door te voeren. Gebaseerd op een bordspel met dezelfde naam lijkt EU sterk op Civilization. Ook hier moet je aan handel, wetenschappelijke vooruitgang, diplomatie, oorlog, religie en kolonisatie denken. Alleen nu in real-time.

Voor je aan het spel wilt beginnen is het zeker aan te raden de (dikke) handleiding door te lezen. Naast enorm veel informatie over het spel gaat de handleiding ook dieper in op de omstandigheden in een bepaald tijdperk en de invloed die dit heeft gehad op andere gebeurteni en. Meestal gooi ik de handleiding gelijk in een hoekje, maar die van EU kon me lang genoeg boeien om helemaal uit te lezen .

Als je eindelijk bent uitgelezen kan het spel gaan beginnen. Stel dat je de handleiding hebt gelezen is het nog steeds aan te raden om te beginnen met de tutorial. Als je de handleiding helemaal niet hebt gelezen moet je wel met de tutorial beginnen, alleen de ultieme die-hards zullen anders snappen hoe het spel werkt. In de tutorial worden alle belangrijke functies van het spel duidelijk en rustig uitgelegd en de speler komt op deze manier rustig in het spel, al kan het in het begin nogal saai zijn.