Euro Fishing

Euro Fishing

Vist achter het net

Geschreven door Pascal Badenbroek op

• Euro Fishing heeft potentie, maar weet het predikaat ‘simulatiegame’ nauwelijks waar te maken. Echte vissers prikken zo door de mooie buitenkant heen en zien direct dat er een hoop haken en ogen aan deze game zitten.
    Score: 45 Slecht
    • Sfeervol, visualisatie en details vissen
    • Geen echte simulatie, bugs, matige inhoud

Euro Fishing is volgens ontwikkelaar Dovetail games een simulatiegame, waarin je alle aspecten van het vissen onder de knie moet krijgen om te winnen. Of in ieder geval om de grootste vis te vangen. De game slaagt echter maar gedeeltelijk in die opzet. Toegegeven, in eerste instantie maakt Euro Fishing een goede indruk, zeker wanneer je zelf ooit hebt gevist. Maar de game weet dat gevoel niet vast te houden.

Het water, je hengel, de omgeving: visueel klopt alles. Ook de geluidjes en details, zoals de manier waarop je dobber over het water dobbert. Alles lijkt te kloppen. Ook de vissen, zoals de diverse karpersoorten, brasems, voorns en zelfs meervallen, zien er gelikt uit en doen ons af en toe denken aan de tijd dat we met onze slijmerige handen de vissen zelf uit het water trokken. In dat opzicht is de game ook ruim geslaagd. Maar hoe sfeervol Euro Fishing er op sommige momenten uitziet, het draait uiteindelijk om het vissen zelf. En daar gaat het mis.

Een lijntje uitgooien

Maar voor je bij die minpunten belandt ben je al goed en wel onderweg. Op de tutorial is nauwelijks iets aan te merken. Het werpen van je aas en de manier waarop je de vis drilt (vakjargon voor de vis binnenhalen) voelt goed aan en de mechanieken die de game gebruikt lijken erg op die van echt vissen. Houd je hengel naar links als de vis naar rechts moet en haal de lijn alleen binnen als de spanning niet te hoog is. Kinderspel voor de vissers onder jullie.

Euro Fishing

Als je vervolgens een poging waagt in een van de singleplayer- of multiplayermodi, dan blijkt er van een gedegen simulatie niet heel veel meer over. Dan blijkt ineens dat het vangen van een vis helemaal niet zo spannend meer is. Zo maakt het bijvoorbeeld helemaal niet uit hoe vaak je de lijn verkeerd gooit en hoeveel herrie je maakt. En vislijnen lijken visueel weinig indicatie te geven waar de vis daadwerkelijk zit. In plaats van te kijken naar het water en de manier waarop de vis zwemt, moet je vooral links in het hoekje naar een metertje kijken dat rood aandoet wanneer de lijn te strak staat. En dat staat eigenlijk in schril contrast met de werkelijkheid. In het echt kijk je juist naar de manier waarop je lijn afloopt, je hengel doorbuigt en hoeveel meter de vis neemt, om daar vervolgens op te anticiperen.

Bovendien zie je tijdens een wedstrijd helemaal niet meer welke vissen je hebt gevangen en kloppen de gewichten vaak niet. Ook valt op dat de vissen belachelijk snel bijten en je eigenlijk nauwelijks moeite hoeft te doen om er eentje te vangen. Bovendien is het niet mogelijk om te bepalen hoe hoog of hoe laag je aas hangt (bij karpervissen zeer belangrijk) en zijn er nauwelijks verschillen tussen de manieren waarop je jouw aas kunt aanbieden.

Euro Fishing

Het zijn allemaal dingen die je niet zou verwachten bij een serieuze game over vissen. Het maakt van de vissport eigenlijk een grapje en dat lijkt ons niet de bedoeling. In dat opzicht had de ontwikkelaar er beter een arcadegame van kunnen maken.

Vlees noch visch

Qua content is het eveneens treurig gesteld. Met een naam als Euro Fishing zul je toch echt met meer aan moet komen dan een handjevol vissoorten en slechts vijf meren. Wie een beetje bekend is met de Europese wateren weet dat er veel meer te vangen is dan een karper, een brasem en een meerval. Daarmee willen we niet zeggen dat het niet ontzettend leuk is om op karper te vissen, maar dat is vissen op snoek, baars, forel en zalm ook. Het zou ons echter niet verbazen wanneer Dovetail Games de komende maanden met de nodige dlc op de proppen komt.

Tenslotte gaat de game gebukt onder rare bugs. Zo lijken vissen van plek naar plek te teleporteren tijdens de dril en springen ze al automatisch in je net wanneer je ze probeert te vangen. Daarnaast kun je amper je hengel in de steun plaatsen (om bijvoorbeeld te wisselen van hengel), omdat het gebied waarin je moet staan om die handeling uit te voeren schijnbaar heel klein en heel specifiek is. Bovendien hadden we veel problemen met de configuratie van een gamepad en moesten we een paar keer de game opnieuw opstarten om überhaupt de besturing weer terug te krijgen. Overigens een tip voor de makers, een game optimaliseren voor een gamepad houdt niet in dat je de cursor met je analoge knoppen bestuurt.

Euro Fishing

Eerlijk gezegd doet Euro Fishing eigenlijk één ding heel goed en dat is reclame maken voor de vissport zelf. Want de sfeer en de visuele onderdelen laten zien dat vissen heel mooi kan zijn - als je tenminste de mooiste plekjes weet te vinden en zo’n dikke karper aan je hengel weet te krijgen.

Euro Fishing is voor 24,99 euro te koop op Steam.

Bron: null

GTA-mod voegt Watch Dogs-hackingtools toe Firewatch is ongeveer zes uur lang