Etrian Odyssey Untold 2

Etrian Odyssey Untold 2: The Fafnir Knight

Legt de lat nóg wat hoger

Geschreven door Guan van Zoggel op

• Etrian Odyssey Untold 2: The Fafnir Knight corrigeert waar zijn voorganger de mist in ging en combineert nieuwe ideeën op fantastische wijze met bestaande spelmechanieken. Of je nu de nieuwe verhaalmodus speelt of het avontuur op klassieke wijze benadert, The Fafnir Knight biedt de beste Etrian Odyssey-ervaring tot op heden.
    Score: 90 Fantastisch
    • Verfijnt formule van de serie, interessante nieuwe spelmechanieken, veel flexibiliteit zowel binnen als tussen de klassen
    • Doel van de dorpsontwikkeling onduidelijk

Na de lancering van Etrian Odyssey IV is ontwikkelaar Atus begonnen met het opnieuw uitbrengen van de oorspronkelijke DS-trilogie voor 3DS. Deze zogenaamde Untold-games bevatten naast een standaardmodus waarin je zelf een vijfkoppig team samenstelt ook een verhaalmodus waarin je met kant-en-klare personages aan de slag gaat. Etrian Odyssey Untold: The Millennium Girl uit 2014 was een minder geslaagde eerste poging: slecht geïmplementeerde systemen en een verhaal dat verdrinkt in clichés zorgden ervoor dat de game niet het niveau wist te halen waar de serie om bekend staat. Met die feedback ging Atlus aan de slag voor de remake van het tweede deel, genaamd Etrian Odyssey Untold 2: The Fafnir Knight.

In de eerste uren lijkt The Fafnir Knight in een soortgelijke zee van clichés te verdrinken als zijn voorganger. Prinses Arianna is afgereisd naar het koninkrijk van High Lagaard om aldaar een ritueel uit te voeren dat de wereld beschermt van het kwaad. Het naamloze hoofdpersonage en zijn compagnon Flavio accepteren de missie om haar te vergezellen en beschermen in de trektocht door de kerkers. Onderweg stuiten ze op Chloe en Bertrand, een kleine tovenares en reusachtige beschermer die het kwintet van de verhaalmodus compleet maken. Een originaliteitsprijs zal het verhaal niet winnen, maar met name twee laatstgenoemden zorgen voor interessante dynamieken binnen de groep en voorkomen dat The Fafnir Knight in eenzelfde dertien in een dozijn-verhaal belandt als zijn voorganger.

Etrian Odyssey Untold 2
Etrian Odyssey Untold 2

Als je de standaardmodus kiest en zelf je team samenstelt, beleef je in principe hetzelfde verhaal als in de verhaalmodus, zonder dat de game de nadruk legt op de ontwikkeling van personages. The Millennium Girl stuitte op hevige kritiek door twee klassen, de Highlander en Gunner, te beperken tot de verhaalmodus en die alleen beschikbaar te maken in de standaardmodus na het uitspelen van de game. The Fafnir Knight stelt gelukkig zijn twaalf beschikbare klassen in beide modi gelijk, waarvan een dertiende, de Highlander uit de eerste Untold, beschikbaar is als betaalde dlc.

Grimoires

The Fafnir Knight voegt een aantal nieuwe systemen toe die samen voor een sterk geheel zorgen. Naast de skill trees, waarvoor je één punt per gestegen level ontvangt, kun je ook personages naar wens aanpassen via Grimoire Stones. Op willekeurige momenten in een gevecht maakt een personage kans om zo’n Grimoire te winnen, waarin skills van dat personage of juist van de vijand zitten opgeslagen. Je kunt elk personage uitrusten met een aantal van deze Grimoires, zodat zij toegang krijgen tot ofwel vaardigheden die geen onderdeel zijn van hun skill tree, of de skills die ze al hebben boven het toegestane limiet tillen.

Etrian Odyssey Untold 2

The Millennium Girl introduceerde dit systeem maar sloeg met de implementatie ervan de plank finaal mis, waardoor het in de praktijk amper bruikbaar was. The Fafnir Knight maakt hier een enorme verbeterslag in door de mogelijkheid om zwakke Grimoires in te ruilen voor een krachtigere variant. Je ruilt deze met personages die het lokale restaurant bezoeken en met Guild Cards die je via StreetPass of ingescande QR-codes ontvangt.

Men neme iets

Datzelfde lokale restaurant, waarvan je de naam zelf mag verzinnen, is een nieuwe toevoeging in de Etrian Odyssey-serie. Chefkok Regina probeert in de voetsporen van de legendarische plaatselijke kok te treden en is daarvoor op zoek naar zijn recepten, die op cryptische wijze beschrijven welke ingrediënten op welke manier bereid moeten worden. Tijdens het verkennen van de doolhoven verzamel je ingrediënten door het verslaan van monsters en het bij elkaar sprokkelen op daarvoor aangewezen plekken. Op basis van het cryptische recept probeer je de juiste ingrediënten te overhandigen aan Regina, die vervolgens probeert om nieuw leven in het eeuwenoude gerecht te blazen.

In eerste instantie dienen deze gerechten enkel om de gameplay op bepaalde manieren te beïnvloeden. Denk hierbij aan het verhogen van de kans om uit een gevecht te ontsnappen, het elke beurt herstellen van TP of een kleine boost in de hoeveelheid ervaringspunten die je verdient. Later in de game stelt de minister van Lagaard jou verantwoordelijk om de zes districten van High Lagaard te ontwikkelen. Dit kost telkens een flinke som geld, maar het is wel een investering die je ook weer relatief snel kunt terugverdienen.

Etrian Odyssey Untold 2
Etrian Odyssey Untold 2

In deze districten kun je namelijk gerechten adverteren. Hoe beter het gerecht aansluit op de wensen van de inwoners, hoe meer exemplaren Regina kan verkopen en hoe meer geld er in het laadje van jouw team belandt. Hoewel dit samenspel tussen restaurant en dorpsontwikkeling goed werkt, geeft de game verder geen stimulans om hier ook consequent aandacht aan te besteden, waardoor het al snel als bijzaak voelt.

Ademruimte

Het corrigeren van het Grimoire-systeem en de toevoeging van het restaurant zijn slechts twee van de vele toevoegingen die van The Fafnir Knight een memorabel avontuur maken. Daarnaast krijgen nieuwkomers net dat beetje extra ademruimte door de beschikbaarheid van meerdere saveslots en de mogelijkheid om op elk gewenst moment te kunnen schakelen tussen de drie moeilijkheidsgraden. Echter, niet alleen voor nieuwkomers zullen deze wijzigingen welkom zijn; ook liefhebbers van de serie kunnen nu opgelucht aan de verhaalmodus beginnen zonder daarvoor hun zelfverzonnen team op te hoeven geven.

Etrian Odyssey Untold 2: The Fafnir Knight is nu verkrijgbaar voor 3DS.

Bron: null

Firaxis rekende niet op veel technische problemen XCOM 2 Nieuws van de week: Assassin’s Creed komt mogelijk niet meer jaarlijks uit