Etherlords II | Gamer.nl

In iedere kantine kom je ze tegen, tieners die verwoed Magic: The Gathering, Pokémon of Yu-Gi-Oh spelen. De kaartspellen werken met creatures, spells en upgrades. Begin 2001 verscheen de eerste poging van Nival Interactive om deze kaartspellen in een game te transformeren, nu is het tijd voor het tweede deel.

De eerste Etherlords werd in 2001 goed ontvangen, waardoor nu een opvolger in de schappen ligt. Etherlords 2 is in wezen een turn-based strategy game, een genre dat de laatste jaren langzaam doodbloedt. Gelukkig heeft ontwikkelaar Nival Interactive hierdoor zich niet laten afschrikken. Bij het ontwikkelen van het tweede deel heeft Nival zich vooral gericht op het wegwerken van de kleine minpunten uit het eerste deel, en de originele en goede gameplay te bewaren. Opvallend is dat Etherlords II al op 1 oktober 2003 in Amerika is verschenen, en de Europese release 19 maart dit jaar was. Het spel is dus al wat ouder, wat vooral aan de graphics te zien is.

Het spel speelt zich af in de World of Lords. Net als in Magic: The Gathering zijn er een aantal basiskleuren waar alle magie om draait. In Etherlords zijn dit Kinets (wit), Chaots (rood) , Synthets (black) en Vitals (groen). Alle vier de ra en hebben hun eigen filosofie over de wereld, wat doorwerkt in hun manier van spelen. De Chaots moeten het hebben van hun kracht, terwijl de Kinets veel tactvoller spelen. De ra en hebben allemaal hun eigen verhaallijn, verwerkt in een campain. Als laatste is er nog een vijfde campain, die de verhaallijnen dichter bij elkaar brengt.

De gameplay van Etherlords 2 bevat de nodige RPG elementen. Het spel begint op de worldmap, waar vandaan je kunt reizen. Door de map te verkennen kun je resources vinden, items ontdekken, quests verkrijgen en vijanden uitdagen. Meestal moet je op de map één hoofdquest vervullen, voordat je naar de volgende map kunt doorreizen. Het loont wel om de map goed te verkennen. In de meeste maps zijn krachtige tegenstanders verstopt die, als je ze verslaat, veel experience en waardevolle items opleveren. Dit vergemakkelijkt dan weer het vervullen van de hoofdquest. De resources die je vind tijdens het spelen kun je gebruiken voor het kopen van nieuwe speelkaarten.