Eternal Sonata (PS3) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Eternal Sonata is de eerste RPG die volledig in het teken staat van muziek. En geen dancemuziek, nee: kla ieke muziek. Saai? Nee, allerminst. Een jaar na de Xbox 360-versie van de game mogen we nu ook op de PlayStation 3 stoeien met de componist Chopin, op wie het gehele verhaal van Eternal Sonata gebaseerd is. De twaalf maanden extra componeertijd voor ontwikkelaar Tri-Crescendo zijn goed benut en maken de PlayStation 3-versie superieur aan de Xbox 360-variant.

Japanners zijn vreemd. Zo vreemd dat er een grote markt blijkt te zijn voor een game die het (bijna) volledige verhaal verteld over het leven van een componist. Hoewel de game gebaseerd is op de gebeurteni en rondom componist Chopin, wordt vanzelfsprekend de nodige fantasie gebruikt om het verhaal aantrekkelijker te maken. In de droom die Chopin heeft tijdens zijn langdurige ziekte creëert hij een droomwereld waarin hij zelf in zijn volle bewustzijn in rondloopt. Tijdens zijn droom raakt hij steeds verder betrokken bij de wereld en leert hij mensen kennen die hem doen twijfelen aan de echtheid van de wereld. Terwijl de mensen aan zijn ziektebed zich steeds meer zorgen beginnen te maken over het lot van de componist, raakt hij zelfs steeds verder verstrikt in zijn droom.

Dat het concept van Eternal Sonata uniek is, daar hoeft niemand aan te twijfelen. De uitwerking van het concept kan men echter wel in een vakje plaatsen, namelijk die van de Japanse RPG. De graphics zijn verbazingwekkend mooi en zijn geheel in typisch Japanse tekenstijl, die lichtelijk overeenkomt met de Tales of-serie. Hoewel er geen sprake is van willekeurige gevechten, zijn er wel gevechten aanwezig die in een apart gebied plaatsvinden.  Daarbij komt dat ook de Japanse taaloptie nog in stand gehouden is, wat de game zonder twijfel cla ificeert als JPRG.

Dat Eternal Sonata een zeer sterke game is, kon je al lezen in de review van de Xbox 360-versie. De PlayStation 3-versie is door een aantal verbeteringen zowaar nog beter dan de Xbox 360-versie. Het eerste verschil tu en de twee versies is wellicht het meest opvallende en dat is de toevoeging van extra's die de levensduur verlengen. Er zijn twee nieuwe kerkers in de game aanwezig die niet alleen de speelduur oprekken, maar ook iets aan het verhaal toevoegen. Daarnaast zijn er een aantal nieuwe outfits per personage, zijn er minimale veranderingen gemaakt op het gebied van voorwerplocaties en krijg je minder ervaringspunten voor je gevechten. Hoewel dit laatste in verhouding tot de voorgaande opties wellicht niet als een verbetering klinkt, was dit een mi tap in de Xbox 360-versie. Het opdoen van ervaring ging te snel, waardoor de levensduur van de game verkort werd. De PlayStation 3-versie pakt dit probleem dus aan.

Hoewel voorgaande verbeteringen op zich al een aangename toevoeging zijn, ligt het e entiële verbeterpunt in de uitbreiding van de verhaallijn. De Xbox 360-versie kreeg eerder het commentaar dat er vaak onduidelijkheden aanwezig waren in het verloop van het verhaal. Naar aanleiding van dit commentaar zijn verscheidene tu enfilmpjes met meerdere seconden verlengd en zijn er extra scènes toegevoegd aan de game. Het eindproduct voelt door deze toevoegingen veel completer dan de Xbox 360-versie. Tevens zijn twee belangrijke personages uit de verhaallijn in de PS3-versie speelbaar geworden, wat de volledigheid van de game ten goede komt.

Tot slot zijn er veel kleine verbeteringen in de PS3-versie terug te vinden. De minpunten die echter in onze Xbox 360 review zijn genoemd, blijken echter nog steeds aanwezig te zijn. De momenten waarin er daadwerkelijk over de geschiedenis van Chopin verteld wordt, vallen nog steeds uit de toon bij de rest van het spel. Men heeft tevens weinig tot geen moeite gedaan om extra side-quests toe te voegen. Het spel is dus nog steeds even lineair als het op de Xbox 360 al was. Los van dit minpuntje is de PlayStation 3-versie een duidelijke verbetering ten opzichte van de Xbox 360-versie. Hoewel het in e entie een port is heeft de periode tu en de twee versies de kwaliteit van de game goed gedaan. Mocht je niet overtuigd zijn geweest van de Xbox 360-versie dan is nu wellicht een mooie kans deze unieke game op te pakken.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou