Electroplankton | Gamer.nl

Muziekgames zijn en blijven een zogenaamd 'niche'-genre. Hoewel veel van de games een behoorlijke hardcore-following weten te genereren, blijft het bijzonder lastig om de mainstream te bereiken. Eén van de weinige producten die het tot nu toe gelukt is, betreft SingStar. Nou heeft Nintendo in het verleden al meermaals bewezen dat ze van werkelijk ieder concept een grote hit kunnen maken, vooral op de Nintendo DS. Kan ze dat ook lukken met Electroplankton?

Als je deze game opstart, wordt al snel duidelijk dat je hier niet met een alledaags product te maken hebt. Je bevindt jezelf onderwater en overal zie je vreemde, vrolijke wezentjes rondzwemmen. Waarschijnlijk is dit de geluidsproducerende plankton uit de bijzondere titel van het spel. Je hebt twee spelmodi tot je beschikking. De Performance-mode en de Audience-mode. Eerstgenoemde laat je zelf muziek maken, terwijl je bij Audience zelf muziek van de planktons voorgeschoteld krijgt. Leuk voor het verra ingselement, maar een spel is toch vooral om mee te spelen en niet om alleen maar naar te kijken en luisteren.

We gaan de Performance-mode maar eens proberen dan. Je hebt maarliefst tien soorten plankton waarmee je muziek kunt maken. Dit zijn Tracy, Hanenbow, Luminaria, Sun-Animalcule, Rec-Rec, Nancarp, Lumiloop, Marine-Snow, Beatnes en Volvoice. Elke type plankton laat zich heel eenvoudig bedienen met slechts het touchscreen en soms je stem. Bij Tracy heb je een aantal planktons tot je beschikking die je een bepaalde baan door het water laat beschrijven door het trekken van een lijn. De lengte van de lijn, de vorm ervan en de snelheid waarmee je hem getekend hebt, bepaald wat voor geluid de plankton zal produceren. Met Hanenbow kun je planktons op een aantal blaadjes van een plant lanceren, waar ze vanaf stuiteren. Je kunt zelf de positie van de blaadjes veranderen, om zo een ander stuiterpatroon te creeëren en daarmee andere muziek.

Luminaria bestaat uit een grid met punten waaraan je pijlen kunt toekennen. Deze pijlen bepalen de richting waarin de vier verschillende planktons zullen bewegen en daarmee ook het geluid wat ze maken. Intere ant is dat je ook een pijl kunt maken die steeds een andere richting op wijst, zodat er meer dynamiek ontstaat. Met Sun-Animalcule kun je plankton-eitjes leggen die geluid en licht produceren naarmate ze groter worden. Rec-Rec bestaat uit vier planktons waar je getimed een stemgeluid aan kunt koppelen. Samen met de beat op de achtergrond zorgt dit voor een muzikaal en ritmisch geheel. Nanocarp bedien je door met je handen te klappen en zo golven in het water te maken die de plankton geluid en licht laten produceren. Lumiloop vraagt je om vijf cirkelvormige plankton te spinnen met je stylus zodat ze steeds meer geluid gaan maken. Marine-Snow bestaat uit plankton in de vorm van sneeuwvlokjes die je bepaalde patronen kunt laten vormen wat weer voor geluid zorgt. Beatnes levert een mixer bestaande uit allerlei kla ieke Mario-geluidseffecten die je kunt mixen met de welbekende 'Star-Man Theme'. Met Volvoice tenslotte kun je stem en geluid opnemen en compleet vervormen.

Een beetje spelen met deze verschillende plankton is een bijzondere ervaring en ook best leuk. Het is een heel mooi samenspel van beeld en geluid zoals je maar zeer zelden in games ziet. Wanneer je aan wilt dragen dat je ook games tot kunst mag rekenen, dan is Electroplankton een goed product om die stelling mee kracht bij te zetten. Deze game heeft echter één groot probleem, het mist de basi tructuur van een game. Je hebt in deze game geen challenges, time trials of een high-score systeem. Ook een eventuele co-op of competetieve multiplayer-mode ontbreekt. Kortom, het spel heeft totaal geen doel en biedt geen enkel gevoel van progre ie. Ook een gevoel van uitdaging ontbreekt hierdoor. Nou was dit nog geen enorme ramp geweest, mits je zelfgemaakte muziek op zou kunnen slaan en eventueel zou kunnen distribueren, maar ook dat is niet mogelijk. Het is eveneens jammer dat je de verschillende soorten plankton niet tot één geheel kunt combineren. Daardoor blijf je nu steeds steken op onvolledige muziekstukken. Deze game biedt dus maar één doel: een beetje aanklooien met die plankton wanneer je jezelf verveelt.