Echelon, wat een rare naam voor een spel zul je denken. Maar ach, in deze komkommertijd in de gamesindustrie zijn we al vrij snel tevreden, en als het ons echt niet kan boeien, dan spelen we gewoon een game van een jaar of 2 oud dat qua gameplay beter is. Dat Echelon naar mijn mening een goed spel is kan ik alvast verklappen. Het spel dat geproduceerd is door Buka Entertainment, en uitgegeven door Bethesda Softworks (steekwoord = bugs ) moet de honger gaan stillen van de mensen die Freespace 2 van Volition ziek hebben gespeeld. (in hoeverre dat mogelijk is, is mij een raadsel). Echelon is een space-tactical-shooter zoals Privateer, Wing Commander, Freespace en Independance War. Met één verschil, en dat is dat Echelon zich afspeelt op een bewoonde planeet. Hoe verhoudt Echelon zich met deze toppers in het genre waar vaak de Full Motion Videos je om de oren vliegen en het verhaal spannend en pakkend is in combinatie met een gameplay vol actie en avontuur. Ik weet het en heb er een mening over, maar eerst het verhaaltje..

The Story

Er was eens... rond het jaar 2300 een Galaxy Empire dat een groot deel van het heelal omspande, totdat er een burgeroorlog ontstond waardoor vele bewoners van het rijk naar verre onbewoonde planeten moesten vluchten voor een beter onderkomen. In een periode van 150 jaar na het einde van de burgeroorlog werd de Galaxy Federation gevormd waar vele kolonies zich toe voegden, economie en wetenschap leefden op. Twee decennia later werden de eerste contacten gelegd met de Veliaanse kolonie. Wie zijn dat? Dat weten wij ook niet, we weten alleen dat de Velians vele planeten bewonen. En dat één van die planeten ooit was verlaten om onverklaarbare redenen. De technologie was intact maar alles was verlaten. (Lost in Space, Event Horizon? ) Hierdoor kon de Federatie allerlei technologie overnemen: bio-engineering (genetic design, clones, cyborgs) en Zero-Transport. De Velians werden door de Federatie geaccepteerd als een volwaardige kolonie, alhoewel de technologie van bio-engineering op mensen strikt verboden werd. Desalniettemin werd de Zero-Transport technologie een veelgezien verschijnsel binnen de koloniën. De handel vierde hoogtij en de economische welvaart onsteeg de cijfers van de tijden van de Galaxy Empire. Het ging goed… totdat de Velians controle namen over alle Zero-T stations, die feitelijk gewoon Trojaanse paarden waren. De geheime mogelijkheid om een sterk elektrisch veld rondom zo'n station te plaatsen maakten de stations onaantastbaar voor militaire voertuigen en alle elektrische apparatuur rondom het station stopte met functioneren. Door deze Trojaanse paarden kon de invasie van de Velians op de Federatie beginnen. Cyborgs plunderden alle vredevolle koloniën. Ze leken onverslaanbaar.....