Dungeon Siege | Gamer.nl

'Een RPG die voor iedereen te spelen is', een gedachte die in mei 1998 naar boven kwam bij developer Gas Powered Games. Het team, aangevoerd door Total Annihilation god Chris Taylor, begon aan een quest van 4 jaar om de ultieme hack & slash RPG af te leveren. De game ligt nu al een tijdje in de winkel, voor ons de kans om het spel eens tot in de puntjes te bekijken.

'Een RPG die voor iedereen te spelen is', euhm wat moet ik me daar bij voorstellen; iedere RPG kan toch door iedereen gespeeld worden? In zekere zin wel ja, het team van Gas Powered Games wilde echter een role playing game maken die ook door iedereen binnen twee seconden begrepen kan worden. Dit wordt al duidelijk als men een character moet maken. In de meeste RPG's is het namelijk zaak om van te voren punten te verdelen aan de verschillende eigenschappen zoals kracht, wijsdom en accuraatheid. In Dungeon Siege ben je echter na het kiezen van je kleren en naam gelijk klaar met het maken van je karakter. In tegenstelling tot andere games is het namelijk zo dat de vaardigheden van je mensen zich zelf ontwikkelen, gebaseerd op de manier waarop jij speelt. Geef je ëën speler alleen maar een boog in zijn hand, dan zal deze vanzelf zich gaan verdiepen in de nauwkeurigheid en zal zijn vaardigheid in het schieten van afstand toenemen. Geef je de speler een zwaard in zijn handen dan zal de strength toenemen en zal de speler beter worden in de melee combat (gevechten van dichtbij). De skills zijn dus in twee lagen te verdelen, ëën algemene laag die de opties strenght, dexterity en intelligence heeft en een laag waarin men zich verder kan verdiepen met de opties melee combat, ranged skill, nature combat magic en combat magic.

Terug naar waar we oorspronkelijk waren. Na het maken van een character begint Dungeon Siege echt te laden. We zien een oude man halfdood op een brug liggen en in een hatseflats wordt ons het verhaal wijs gemaakt, ëën van de slechtste aspecten van het spel. Je neemt de rol aan van een simpele boer, die in de wereld van Ehb de vrede weder moet laten keren. Dit doe je door simpelweg zoveel mogelijk tegenstanders de pan in te hakken en zo je weg te banen door de levels. De oude man spreekt zijn laatste woorden uit en je eerste quest is binnen. De oude man sterft en het is tijd om wat a es te spanken.

Na een paar seconden komt de eerste van de duizenden vijanden die je zal moeten slopen op je afgelopen, door een simpele klik met de muis valt je character de 'krug' aan, waarna deze wat wapens op de grond gooit. Omdat je skills nog minimaal zijn en je nog geen enkele ervaring hebt, hebben ook deze sterkere wapens voor later nog geen enkele impact. Het is slim om gelijk al vanaf het begin af aan te besli en wat voor speler je wilt creçeren: een groepje van 4 spelers die van alles wat kunnen is leuk, effectiever is echter om de groep te verdelen in een stellletje archers, wat warriors en een aantal wizards. Deze groep verzamel je al spelende door het spel, sommige personen zullen zich vrijwillig aansluiten, voor andere zul je een flinke pot doekoe neer moeten leggen. Dit geld verdien je door vijanden af te maken, bij het neerrammen van een vijand blijft vaak of een atribuut of wat geld liggen.

Het landschap van Ehb ziet er top notch uit. De 9 chapters uit Dungeon Siege zijn gebaseerd op een volledige 3D engine, die voldoet aan alle eisen die gamers tegenwoordig stellen. Zo lopen de resoluties op tot 1280*1024, zijn de animaties erg soepel en pa en de characters zich met nieuwe kleding hier ook aan. Zeker voor een RPG ziet de game er daardoor erg goed uit. Ook met de camera kan behoorlijk gespeeld worden: door de muis naar links of rechts te bewegen draaien de personen en door een verticale of horizontale muisbeweing kan je de camera schuiner of rechter boven de characters verplaatsen. Als laatste kan er ook nog naar hartelust ingezoomd worden door te scrollen met het mousewheel. Omdat de game 3d is kan het nog wel eens voorkomen dat je met de camera in een huis komt te staan, normaal zou je nu niets meer zien. Gas Powered Games heeft hier echter een heel simpel, maar uiterst effectief trucje op verzonnen: zodra je de camera in een gebouw laat glijden, wordt deze vanzelf transparant en kan je rustig verder gaan met hacken.

Er wordt echter niet alleen buiten gelopen in Dungeon Siege, veelvuldig zul je je ook in kerkers, ijsgrotten of andere binnenplaatsen begeven. Het dak van het gebouw of de grot wordt dan weggelaten, waardoor het overzicht bewaard wordt. Het mooiste van dit alles is nog wel dat de engine zo gemaakt is dat er geen laadtijden in het spel zitten, als je begint met spelen krijg je een laadscherm van hooguit 30 seconden, waarna je zo 10 uur kan spelen zonder het scherm maar ëën keer terug te zien.