Dungeon Siege 2 | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Het eerste Dungeon Siege deel dateert al weer uit 2002. Ondanks het lineaire verhaal bleek het spel de eerste titel waarbij de hack&slash gameplay van Diablo II in een fatsoenlijk 3D jasje was gegoten. Dungeon Siege werd alom geroemd voor zowel de single- als multiplayer campagnes. Zodoende bracht Microsoft in 2003 de uitbreiding Legends of Aranna op de markt. Legends of Aranna bracht een aantal kleinschalige veranderingen met zich mee en een campagne enkel geschikt voor nieuwe characters van een laag level. De harde kern bleef uitkijken naar Dungeon Siege II.Inmiddels zijn we twee jaar verder en is de markt overspoeld met 3D RPG & hack&slash titels, met als meest recente voorbeeld Dungeon Lords, een gemiste kans voor Dreamcatcher. Dungeon Siege II poogt trouw te blijven aan het origineel maar wel voldoende variatie te bieden om boven het gros van de titels uit te steken.

De intro vertelt over een magisch zwaard en schild, welke elkaar in het verleden troffen bij een veldslag. Tijdens deze veldslag veroorzaakte de confrontatie van de twee artefacten een magische schokgolf die verwoestend inwerkte op het land van Aranna. Het verhaal wordt in een aangenaam stuk video uit de doeken gedaan en de opdoemende legers deden een herinnering aan de Warcraft II intro opwellen. De dialogen in het spel (allemaal gesproken!) en de pa ende soundtrack van Jeremy Soule (Morrowind) trekken je verder in het verhaal. Een andere site waagde zich zelfs aan een vergelijking met het Baldur's Gate universum.

Na de intro zijn we tig jaar verder en er woedt een oorlog tu en de boosaardige Morden onder leiding van koning Valdis en het eens zo vreedzame bosvolk de Dryads. Valdis heeft zich voorgenomen de relikwieën van weleer opnieuw te verzamelen om zo de macht over Aranna en omstreken te verkrijgen. De speler start als huurling onder de Morden en moet zich een weg naar de frontlinie banen, waarbij je onderweg bij wijze van tutorial in de kunst van het vechten wordt voorgelicht.

Bij aanvang is er de keuze uit vier ra en: mens, Dryad, elf of half-reus. Ieder ras biedt specifieke voordelen die elk toepa elijk zijn voor één van de vier kla en die het spel kent. Spelers richten zich net als in het eerste deel op hand-tot-hand gevechten, afstandswapens (bogen, werpme en e.d.), gevechtsmagie of natuurmagie. Gevechtsmagie spitst zich toe op vernietiging en vuur, natuurmagie meer op genezing en ijs. Tijdens je reis zul je gevarieerde personen ontmoeten om in je groep op te nemen, elk met hun eigen specialisatie. Onafhankelijk van je beginkeuze zal er van iedere kla e wel iemand beschikbaar komen om in je groep op te nemen. Neem ook een kijkje voor een huisdier: in tegenstelling tot Dungeon Siege krijg je in dit tweede deel keuze uit een aardige lijst van soorten.

Het spel houdt bij hoe vaak een type wapen of magie wordt toegepast. Hoe vaker je bijvoorbeeld zwaarden gebruikt tijdens gevechten, des te eerder zal je wapens kunnen gebruiken die meer vaardigheden vereisen. Met het stijgen van ieder level krijg je ook een punt om te besteden aan vaardigheden naar keuze. Verdere specialisatie binnen je type van aanval is zo mogelijk. Investeer je voldoende van deze punten in bijvoorbeeld het schema van vaardigheden voor hand-tot-hand gevechten (zie de afbeelding), dan kan je character zo nu en dan een extra verwoestende aanval uitvoeren die het tij in belangrijke gevechten kan doen keren.Voorwerpen zijn er in verschillende soorten en maten. Naast degebruikelijke wapens, harna en en schilden, zijn er sieraden alsringen en amuletten. Deze artikelen komen in zes smaken: normaal,betoverd, zeldzaam, uniek, als onderdeel van een set of ze zijn enchantable(betoverbaar). Betoverde, zeldzame en uniek voorwerpen bieden een reeksmagische extra’s voor de gebruiker. Voorwerpen uit een set ook, maardeze leveren nog een extra bonus op bij het dragen van meer artikelenuit de set. Betoverbare voorwerpen zijn met behulp van verschillendeingrediënten naar eigen wens te voorzien van magische voordelen,vergelijkbaar met de socketed items van Diablo II. Ongetwijfeldzullen de sets online net zo een verzamelwoede veroorzaken als DiabloII. Helemaal doordat er uitrustingen te combineren zijn die de kans ophet vinden van magische voorwerpen vergroten. Om de speler tegemoet tekomen, kunnen natuurmagiërs een spreuk kopen die voorwerpen op de gronddirect in goud verandert, dit scheelt heel wat tripjes naar de lokaledealer.

Met de speelduur zit het bij Dungeon Siege II wel snor. Het spel telt vier zogeheten Acts,wederom zoals in Diablo II. De Acts zelf zijn weer opgedeeld in eenveelvoud aan hoofdstukken. Iedere Act wordt gekenmerkt door zijn eigentypen terrein en de bijbehorende vijanden om te verslaan. Dehoofdopdracht loopt door de Acts heen en bij iedere belangrijkeontwikkeling in het hoofdverhaal begint een nieuw hoofdstuk. Nu kun jejezelf natuurlijk door de hoofdopdracht heen haasten, maar enerzijdsmis je dan een groot deel van de ambiance die het spel omgeeft enanderzijds zullen de monsters op je pad steeds moeilijker worden totdatje genoodzaakt bent extra ervaring op te doen tijdens de sidequests, de extra opdrachten in het spel.

De sidequests vormen een belangrijke moot van het spel. Ze zijn over teslaan, maar leveren veelal bakken ervaring, schatten en zelfs nieuweleden voor je reisgezelschap op. We gingen tot op de bodem en haaldeninclusief alle extra sidequests al een dikke 25 tot 30 uur uit deeerste Act. De volgende Acts verlopen sneller, maar dit komt ookdoordat de leden van mijn reisgezelschap inmiddels ieder met driekwartset rondliepen. Je vorderingen in het verhaal worden gedetailleerdbijgehouden in je journaal, waarin ook de extra opdrachten wordengenoteerd. Tevens is hierin te lezen welke boeken, spreuken enbelangrijke voorwerpen je zoal verzameld hebt. Een kaart en eencatalogus over alle typen tegenstanders en dieren die je totnogtoegezien hebt, zijn ook aanwezig. Heb je de campagne op ‘Mercenary’(makkelijk) eenmaal doorlopen, dan volgt de keuze voor ‘Veteran’ en‘Elite’, waarbij tegenstanders van hogere levels je opwachten en je degrootte van je gezelschap verder kunt uitbreiden.

Na de singleplayer campagne voltooid te hebben, is deze ook metmenselijke medespelers opnieuw te doorlopen. Over LAN, via de ingamebrowser of via Gamespy zijn er coöperatieve campagnes te openen voormaximaal vier menselijke spelers. Het is momenteel nog even zoeken inde lobby, aangezien het spel hier nog niet in de winkels ligt. Heb jeeenmaal leuke partners gevonden, dan wals je gegarandeerd drie keer zosnel door de campagne heen.

Tip van de reviewer: leer in het begin al de leden van je gezelschapminimaal level 1 natuurmagie aan en plaats een genezende spreuk in hetAutocast veld van hun toverboeken. Raakt er iemand gewond tijdens eengevecht, dan zullen ze hem automatisch genezen.

We hebben dus een degelijke grafische weergave, een dieper verhaal metoveral gesproken dialogen, een duidelijk journaal, vaardigheden omgevarieerd uit te bouwen, geen laadtijden, een langere speelduur ennieuwe huisdieren. Zijn er dan geen minpunten? Jawel, maar niet zonderte mierenneuken. Wat het multiplayer gedeelte betreft, had het leukgeweest wanneer Gas Powered Games de spelerslimiet had verhoogd in ruilvoor plaatsen van je eigen reisgezelschap. Mogelijk is dit niet gedaanvanwege de vertraging die de gameplay op zou lopen. Online werd alregelmatig gevloekt vanwege trage respons vanaf servers.

Echt verslavende hack & slash titels zijn schaars tegenwoordig enDungeon Siege II weet de leegte ruimschoots op te vullen in afwachtingvan The Elder Scrolls IV: Oblivion en Gothic III. Kopen die hap!
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou