Dungeon Lords | Gamer.nl

Dungeon Lords is de jongste hack&slash creatie van ontwikkelaar Heuristic Park. Het bedrijf schonk de wereld in 2000 de first person RPG Wizards & Warriors en is verantwoordelijk voor delen uit de geroemde Wizardry reeks. Geen nieuwe speler op fantasy gebied, dat moge duidelijk zijn. Met een dergelijk team moet het uitbrengen van een succesvolle nieuwe RPG franchise geen probleem zijn, zou je zeggen. Of toch wel? Gewapend met zwaard en toverstaf doken we Dungeon Lords in voor een nadere inspectie.

Het verhaal in een notendop. Het koninkrijk is in gevaar! De slechte heer Barrowgrim heeft zijn zinnen gezet op een nieuw landgoed en gaat de strijd aan met koning Davenmor. Een bloederige oorlog volgt. Na het uiteenvallen van zijn raad der magiërs, ziet koning Davenmor zijn troepen snel ten onder gaan en geeft zich over. Om de overwinning smakelijk te bezegelen, wil heer Barrowgrim ook de hand van Davenmor's dochter Ellowyn. Die had echter al plannen met een kapitein uit de koninklijke garde en vertrekt met stille trom. De kapitein wordt opgepakt en koning Davenmor wordt beschuldigd van verraad, op verdenking van het opzettelijk verbergen van zijn dochter. De toorn van Lord Barrowgrim lijkt onvermijdelijk, maar er rest nog een profetie. Een profetie waarin wordt gerept over een onbekende held die opstaat uit een van de zeven ra en die het koninkrijk kent. Drie keer raden wie die held mag gaan uithangen.

Juist. Aanvankelijk valt van deze last op je schouders weinig te merken en begint Dungeon Lords zoals ieder ander roleplaying spel: eerst een character ontwerpen om daarna hordes beestjes van lage levels te slachten. Zoals gezegd kent Dungeon Lords zeven ra en: mens, Urgoth (gorilla), dwerg, elf, Wylvan (weerwolfachtig), Zaur (hagedis) en Thrall (kleine Orc). Van enkel de mensen en elfen is een vrouwelijke variant te kiezen. Heb je het ras van je smaak gevonden, dan zijn er vier kla en om een profe ie uit te kiezen: Rogue, Warrior, Mage en Adept. Vanzelfsprekend moet de Rogue het hebben van stelen, sluipen en boogschieten, de Warrior hakt zich een weg door het spel en de Mage doet zijn ding met vuurballen en magische wapens. Ieder krijgt in het spel bonu en bij het aanleren van vaardigheden hierin. De Adept kla e lijkt op de Mage, met het verschil dat deze geen bonus krijgt op Arcane Magic (vuurballen, Magic Mi iles) maar op Celestial Magic (genezing & bliksem), plus dat hij een bonus krijgt voor het dragen van een harnas.

Het samenstellen van je character.

De bonu en die met de keuze van je kla e gemoeid gaan, uiten zich in een penalty bij het gebruik van items waar geen training voor is gedaan. Daarnaast krijgt de speler een korting bij het aankopen van vaardigheden die bij de kla e pa en. Zo kost het een Mage minder zogeheten Advancement Points (AP) om zich te trainen in het gebruik van magische wapens en betaalt hij meer voor het dragen van stevige harna en. Een voordeel is wel, dat in het spel iedere kla e de gelegenheid krijgt, vaardigheden te leren die totaal niet hoeven aan te sluiten bij de kla e van je karakter. Advancement Points vergaar je tijdens het spelen door experience te verkrijgen na het verslaan van vijanden. Bij ieder volgend level komt er ook een lading bij. Voor een bepaalde hoeveelheid AP, zijn extra punten toe te kennen aan je attributen. Karakters in Dungeon Lords bestaan uit zes attributen: Strength, Intellect, Dexterity, Agility, Vitality en vreemde eend in de bijt: Honor. Honor geeft je mate van moed en dapperheid in de strijd weer.

Geen overdaad aan kla en en een toegankelijk RPG systeem zetten de deur open voor beginners in het genre. Er zijn echter een aantal zaken die roet in het eten gooien en het spel moeilijker maken dan bedoeld. Een voorbeeld zijn de quests. Iemand uit gebied A stopt je een pakketje in handen en geeft opdracht het naar een persoon in gebied B te brengen. Geen ongewoon verschijnsel in een roleplaying game. Na enkele andere quests tu endoor wil je het pakketje gaan afleveren in gebied B. Maar waar is gebied B? Het quest logboek toont enkel dat er een pakket moet worden afgeleverd; hoe er te komen wordt niet vermeld. Wil je de route weer weten, zul je eerst naar de persoon uit gebied A terug moeten. Of je moet de opdracht buiten het spel hebben genoteerd op papier, want het spel ondersteunt geen taskswitching. Alt-tabben is er dus niet bij. Een eigen dagboek waar aantekeningen worden gemaakt ontbreekt eveneens.Maar is er dan ook geen kaart a lá Morrowind waarop je verkendegebieden worden bijgehouden of quest locaties worden aangegeven? Nee,helemaal nergens. Na enig zoeken, vermelden Dungeon Lords fora dat ditwaarschijnlijk met een latere patch wordt geïmplementeerd. Jammer,zeker in de grotere steden. Ten tijde van het plaatsen van dit artikelzal patch 1.2 inmiddels zijn verschenen, waarbij niet meer enkel op hetkompas hoeft te worden vertrouwd.

Een andere negatief punt is het random encounter systeem. Bij turnbasedspellen als Final Fantasy komt dit nog goed uit de verf, maar in eenrealtime avontuur als Dungeon Lords voegt het systeem vrij weinig toe.Heb je met pijn en moeite een dungeon schoongeveegd en het voorwerp vande quest gevonden, kun je bij het verlaten opnieuw door een leger aangoblins heen hakken.

Met variëteit zit het bij de random encounters wel goed: zet jekarakter in een bos en er komen wolven, spinnen, ratten, goblins,dieven, vleermuizen, ninja’s en ander gespuis op je af.

Beetje jammer van de clipping problemen.

Grafisch levert Heuristic Park enerzijds goed werk af. Karakters en denatuur ogen strak, scherp en kleurrijk. Qua effecten is het wat mindergesteld. Hoog gras wuift sfeervol en bomen lijken in plaats van platte spritesook echt vol in bloei te staan. Let wel: lijken. Zowel het platte grasals de boomtakken draaien naar je toe tijdens het spelen, een techniekdie al bij de vijanden uit de eerste Doom van meer dan 10 jaar terugwerd toegepast. De objecten zijn dus niet echt driedimensionaal en datkomt vrij onnatuurlijk over. Dit geldt ook voor de schaduwwerking op jekarakter. De steden zien er realistisch uit maar kennen veel herhalendetexturen. Erg levendig zijn ze ook niet. Op de ‘verplichte’ plaatsenstaan wat wachters en in de gebouwen van gilden is eenvertegenwoordiger aanwezig, maar dan heb je de meeste aanwezigen welgehad. Eerdergenoemde Morrowind of Gothic weten dan een betereatmosfeer te scheppen.

Let op de 'paal' op beide plaatjes.

Dan het geluid. Daar waar de muziek in het hoofdmenu hoge verwachtingenschept, blijft het tijdens het spelen over het algemeen opvallendrustig met hier en daar een vogeltje. Geluidseffecten tijdens gevechtenkomen natuurgetrouw over, op het lopen na. Het maakt niet uit waar jeop loopt, hetzelfde mo ige geluid komt steeds naar voren en deloopanimatie blijft iets te lang doorgaan. Vreemd is ook de optie om jelichaam te draaien waar het ligt, ook al ben je gestorven. Eenlichtpuntje is de multiplayer, die je toestaat om met maximaal achtpersonen de campagne via LAN of de ingame online browser samen over tedoen. Totnogtoe sieren slechts enkele fanatieke Duitsers de lobby, maardaar komt mi chien nog wel verandering in.

Heuristic Park doet met Dungeon Lords een verwoede poging voet aan degrond te krijgen op de 3D RPG markt, maar slaagt hier niet in. Het spelziet er leuk uit, maar er zijn voldoende speelbare alternatieven op demarkt die een grotere diepgang of een verfijnder hack&slash elementbieden. Liefhebbers van een nieuw 3D RPG avontuur kunnen beter uitkijken naar The Elder Scrolls IV: Oblivion, Dungeon Siege II of GothicIII.