Duke Nukem 3D (XBLA) | Gamer.nl

Nostalgie is eenvervelend fenomeen. Iets laat je met weemoed terugverlangen naar vervlogen, inherinnering betere tijden en ineens ben je niet meer in staat er een objectiefoordeel over te vellen. Alle gebreken worden overschaduwd door het verlangen naarvroeger. Het feest der herkenning, het opvullen van de gaten in de flardengeheugen die er nog resten, geeft zoveel voldoening dat het niet uitmaakt of datwat weer naar boven komt ook in het hedendaagse perspectief nog de moeite waardis. En toch ga ik een poging doen om met een nuchtere blik naar Duke Nukem 3Dte kijken. Vroeger een van mijn favoriete games, nu beschikbaar voor Xbox LiveArcade. Maar is het nog steeds de moeite waard?De Xbox Live Arcade-versie van Duke Nukem 3D is sowieso eenbijzonder degelijke overzetting. Voor de 800 punten die het kost krijg je nietalleen de drie oorspronkelijke episodes, maar ook de inhoud van het lateruitgebrachte Plutonium Pack. Menig andere ontwikkelaar had daar ongetwijfeldintere ante downloadbare content in gezien, maar 3D Realms voegt het gewoon inhet standaard pakket. Daarnaast is er een uitgebreide online multiplayermode,die zowel competitief als coöperatief gespeeld kan worden. Kwantitatief zit hethelemaal goed.

Op een paar kleine aanpa ingen na is Duke Nukem 3D een zeernauwkeurige overzetting van het origineel. Alle levels zijn precies hetzelfdeen ook grafisch is er weinig aangepast. Visueel is het spel behoorlijkgedateerd, maar tegelijk is het verbazingwekkend hoeveel subtiele details mendestijds in de omgeving wist te verwerken. Zelfs vergeleken met veelhedendaagse shooters is Duke Nukem 3D bijzonder interactief. Destijds was dithet speerpunt van Duke Nukem 3D en de reden dat het, ondanks dat het technischachterliep op bijvoorbeeld Quake, toch kon rekenen op een grote schare fans.Ook de humor staat nog steeds als een huis. Parodieën op films, referentiesnaar andere games of gewoon compleet lompe opmerkingen: Duke Nukem zit er volmee.

Toch is het singleplayergedeelte niet over de hele lijn evenbriljant, ook destijds al niet. Zo is de episode in de ruimtebasis aanzienlijkminder leuk en herkenbaar dan de levels die zich in stedelijke omgevingenafspelen. Ook zijn bepaalde spelelementen in Duke Nukem 3D mi chien wat gedateerd,zoals het continu moeten zoeken naar sleutels om verder te kunnen, vijanden dieplotseling om je heen verschijnen en lastig te activeren knoppen (met nameonder water) waarbij je de juiste code in moet drukken. De besturing van de Xbox Live Arcade-versie is in veelopzichten beter dan die van de PC-versie destijds. Duke Nukem 3D was een van delaatste shooters met een kla ieke toetsenbordbesturing, maar kende al welhoogteverschillen en de mogelijkheid omhoog en omlaag te kijken. Dit zorgdedestijds voor een aardig gepriegel, waarbij het behoorlijk wat oefening envingervlugheid vergde om netjes projectielen van tegenstanders te ontwijken enze tegelijkertijd te beschieten. Op de Xbox 360 bestuurt Duke Nukem 3D als iederandere shooter, en dat is een verademing. Het rondkijken en strafen gaat aanzienlijk eenvoudiger.Wat tegelijk opvalt, is dat het spel zelfs zonder de besturingsperikelenbehoorlijk pittig is. Er zijn veel tegenstanders, ammunitie is schaars envijandige projectielen hebben een behoorlijke impact en zijn lastig teontwijken. Het enige minpuntje aan de besturing is het wi elen tu en jewapens. Je dient nu met de bumpers door je negen wapens heen te scrollen,waardoor het behoorlijk lang kan duren voordat je het juiste wapen geselecteerdhebt. Erg vervelend in het heetst van de strijd.Duke Nukem 3D is een bijzonder pittig, hectisch spel, zekernaar hedendaagse maatstaven. Om de verwende gamer tegemoet te komen, heeft 3DRealms de mogelijkheid toegevoegd om de tijd terug te spoelen wanneer jesterft. Je kunt zelf een moment bepalen waarop je het spel wil hervatten, vanhet begin van het level tot net voordat je stierf. Het vervangt eigenlijk dequicksave-functie van het origineel, waardoor je gewoon lekker kunt spelen enbij je dood wel ziet wat het ideale moment is om opnieuw te beginnen. Het maakthet mi chien ook wat vrijblijvend allemaal, maar wanneer je het goed verbruidhebt kun je zelfs met steeds terugspoelen grote, lastige groepen vijanden nietzomaar verslaan. Dan zul je echt terug naar het begin van het level moeten enwat zuiniger moeten omspringen met je ammunitie en gezondheid.Ook de online multiplayermode is de moeite waard. Vroegerheb ik Duke Nukem 3D wel eens via een LAN gespeeld, maar de hectiek van achtmensen die online elkaar bevechten zet het één-tegen-één verstoppertje vandestijds in de schaduw. De multiplayer is pijlsnel en compleet chaotisch, maardaardoor wel erg leuk. Hoewel wapens als de pipebombsen de lasermines leuke tactischemogelijkheden met zich meebrengen, kom je daar nauwelijks aan toe. Je bent alblij dat je eerst een wapen vindt voor je de eerste tegenstander tegen het lijfloopt. Wat wel jammer is, is dat veel multiplayermaps rechtstreeks uit desingleplayercampagne komen. Ze kennen een sterk lineaire opbouw en veeldoodlopende eindes. Sommige ruimtes kun je pas uit zodra een tegenstander jegevonden heeft. En ergens vastzitten terwijl elders het gevecht doorgaat, stemtje niet heel vrolijk. Persoonlijk vind ik het heerlijk om Duke Nukem 3D weer eensin volle glorie en met een lekkere besturing te kunnen spelen. Ondanks dat hetgrafisch gedateerd is, weet de gameplay mede door het oog voor detail en degrove humor, stand te houden. Het is lastig te oordelen of dat ook geldt voor demensen die Duke Nukem 3D niet gespeeld hebben, maar hoeveel zullen dat er zijn?Het spel bewijst in ieder geval terecht een kla ieker te zijn binnen hetgenre. De moeilijkheidsgraad en het flauwe zoeken naar sleutels laten deleeftijd zien, maar tonen ook een soort shooter die tegenwoordig nodeloosgemist wordt tu en de verhalende, betrekkelijk eenvoudige schietspelletjes.