None

Dropsy

Onbevangen lsd-avontuur

Geschreven door David Kers op

• <p>Dropsy weet op een uitstekende manier de ouderwetse gameplay van een point-and-click-adventure om te toveren tot iets speciaals. Het gebruik van plaatjes in dialogen in plaats van tekst levert een spelelement op dat de speler uit de geschreven lijntjes laat denken en daar houden wij van. Op sommige momenten, met name in het middenrif, zorgt dit er wel voor dat spelers het spoor kwijt kunnen raken, maar over het algemeen werkt dit goed. De bizarre kleurrijke wereld, de interessante personages en de verrassende plot maken van Dropsy een uitstekende point-and-click-adventure met het hart op de juiste plaats.</p>
    Score: 80 Uitstekend
    • Bizarre spelwereld, knuffeladventure, geen tekst, verrassend vermakelijk verhaal
    • Puzzels halverwege de game soms te ver gezocht
De onthulling van Dropsy zorgde voor enige verwarring. Wat de game precies is blijkt de grootste vraag. Ook bij het opstarten van de kleurrijke, excentrieke point-and-click adventure priemt die vraag in ons hoofd. Aan de ene kant lijken we goed te zitten met onze eerste indruk wat betreft Dropsy: een bizar avontuur. Anderzijds weet Dropsy ons gigantisch te verrassen en kan het zomaar een plek in het rijtje met adventuregames uit de hoogtijdagen van LucasArts en Sierra opeisen.

Dropsy vertelt het verhaal van een clown die op zoek is naar eerherstel. Het stadje waarin hij woont verwijt hem voor het afbranden van een circustent vijf jaar terug, waar ook zijn moeder in is overleden. Ondanks alle haat en verwijten is Dropsy vastbesloten de inwoners met hun eigen problemen te helpen. Niet zozeer om te bewijzen dat hij wél goed is, maar omdat dit in zijn aard zit.

Het verhaal wordt op een uiterst minimalistische wijze aan de speler gepresenteerd, met slechts een handjevol tussenfilmpjes die het geheel aan elkaar rijgt. De dialogen die met de personages plaatsvinden worden aan de hand van cryptische afbeeldingen in praatwolkjes weergegeven, gesproken en geschreven tekst ontbreekt hierbij. Hierdoor is het soms een raadsel wat er precies bedoeld wordt, maar meer dan eens wordt dit na verloop van tijd vanzelf duidelijk. Het daadwerkelijk plot gaat gehuld in een wolk van mysterie, maar juist dit verloop zorgt voor een aangename, verrassende, ontwikkeling in Dropsy.

Lsd-dromen

Enkele stukken van het verhaal worden verteld als Dropsy in slaap valt. Door middel van bijzonder ‘spacey’ dromen en nachtmerries duikt het verhaal diep in de vaak duistere psyche van het hoofdpersonage. In het begin lijken deze hersenschimmen uit het luchtledig gegrepen te zijn, maar aan het einde van het avontuur vallen alle puzzelstukken op hun plaats. Op het eerste gezicht weet de bijzondere vormgeving van Dropsy meteen de aandacht te trekken. De ouderwetse 16-bit stijl oogt simplistisch, maar wordt tot leven getoverd door het felle kleurgebruik, een heerlijke soundtrack en de bizarre spelwereld. Er is ook een dag- en nachtcyclus die iedere locatie een verschillende sfeer meegeeft en die ook van invloed is op de gameplay. Sommige gebeurtenissen spelen zich op een bepaald moment af en zorgt voor een extra dimensie in het avontuur. Belangrijker: De combinatie van de audiovisuele vormgeving voelt origineel en niet als een slechte kloon van bekende klassiekers.

None

Deze vertelling is in hart en nieren dus een klassieke point-and-click-adventure. Puzzels worden opgelost door het vinden en gebruiken van de juiste voorwerpen. Dit is op een manier gedaan waardoor de meest basale taken moeten worden opgelost door erg ver buiten de geschetste lijnen te denken. Deze out-of-de-box mentaliteit maakt in combinatie met de bizarre personages de game een vermakelijke uitdaging. Puzzles worden gaandeweg wel steeds moeilijker en zorgen met name in het middenrif van de game voor soms voor eindeloze zoektochten in reeds bezochte locaties.

Knuffelavontuur

Gelukkig hoeft Dropsy niet alle puzzels alleen te lijf gaan. Verdeeld over de game ontmoeten spelers drie handlangers in de vorm van een puppy, een muis en een eendje. Ieder heeft zijn eigen kracht. Zo kan de muis in kleine gaatjes kruipen en moeten spelers de hond gebruiken wanneer er iets opgegraven moet worden. Deze samenwerking zorgt voor een fijne afwisseling in de game, maar spreekt als oplossing ook vaak voor zich. De grootste uitdaging in de game is wellicht om ieder personage in het stadje blij te maken.

None

Dropsy wordt door de maker zelf omgeschreven als een ‘point-and-click-hugventure’ en dat is dan ook precies wat gedaan moet worden. Personages even flink knuffelen activeert een wolkje met daarin een plaatje met de problemen waarmee diegene worstelt. Het uitpluizen van deze problemen en uiteindelijk oplossen geeft voldoening. Dropsy is overigens uit te spelen zonder iedereen blij te maken, maar het oplossen van iemands probleem levert ook een klein foto aan de muur op in Dropsy’s slaapkamer. De game is uit te spelen in vijf tot zeven uur en echt alle problemen oplossen is voor fanatiekelingen daarom zeker het proberen waard.

Dropsy is voor deze recensie gespeeld op de Mac. Dropsy is ook verkrijgbaar voor pc. De game is te downloaden via Steam voor 9,99 euro.

Voormalige ontwikkelaars Metroid Prime onthullen Dead Star Ontwikkelaar The Crew nu onderdeel van Ubisoft
1