Dragon Ball Xenoverse 2 | Gamer.nl

Dragon Ball Xenoverse 2 | Gamer.nl

Dragon Ball Xenoverse 2 heeft historisch besef. De game schat de vele confrontaties en interraciale relaties uit de animatieserie op waarde. De komst van Frieza heeft gewicht, juist omdat je tevoren urenlang met je sensei getraind en gezwoegd hebt. De voortdurende rivaliteit tussen Goku en Vegeta vindt plaats op het scherpst van de snede, zelfs al weet je dat ze op een gegeven moment fuseren tot Vegito. Het belangrijkste: je voelt je lange tijd nietig in de nabijheid van deze fenomenale en bijkans mythische strijders.

In Dragon Ball Xenoverse 2 corrigeer je de geschiedenis. Dat wil zeggen: er zijn tijdreizigers die de uitkomst van cruciale gevechten willen veranderen en daar mag jij—als nauwelijks afgestudeerde tijdmanipulator—een stokje voor steken. Oftewel, je geeft je eigen Dragon Ball-krijger vorm, daalt af in de geschiedenis en helpt Goku en Piccolo om Raditz een halt toe te roepen. Vervolgens studeer en train je onder een trainer naar keuze, om langzaamaan de inmiddels bekende voortgang van de animatieserie te doorlopen.

Dragon Ball

Hier en daar bevat krijg je te maken met een aardige twist, maar de precisie en kwaliteit van verhaalvertelling getuigen vooral van erkenning en waardering voor de oorspronkelijke verhaalvertelling. Wel is het zonde dat een aanzienlijk deel van dit tijdreisverhaal stamt uit Xenoverse 1, subtiele veranderingen en een andere (gavere!) epiloog daargelaten.

Groter, verfijnder, gedetailleerder

De kracht van Xenoverse 2 zit ‘m in de manier waarop het voortborduurt op het eerste deel. Wederom ligt de nadruk op de online functionaliteiten. Je kunt veel verhalende mi ies gezamenlijk spelen en alsof het een mmo is kun je met z’n ze en tegen een almachtige eindbaas strijden. Hoewel de nadruk op de gevechten ligt, is het sociale aspect van de game noemenswaardig. Waar Toki Toki City uit het eerste deel vooral dienst deed als hub, is Conton City een volwaardig onderdeel van de game. Niet alleen kun je hier mi ies selecteren en verschillende winkels bezoeken, het is ook daadwerkelijk de moeite waard om de stad te verkennen. Het oog voor detail is indrukwekkend en het is een bijzonder aantrekkelijke plek om met andere spelers over Dragonball te praten, wat moves eruit te gooien (Fusion Kamehameha!) of met je sensei je vaardigheden bij te schaven.

Dragon Ball
Dragon Ball
Dragon Ball

Bandai Namco pronkt met het feit dat Conton City zevenmaal groter is dan Toki Toki City en ruimte biedt aan driehonderd spelers per server. Dat is indrukwekkend, maar duidt ook meteen aan met wat voor soort game we te maken hebben. In alles is Xenoverse 2 een conventioneel en zelfs voorspelbaar vervolg. De game is groter en grootser, het overkoepelende verhaal grotendeels inwi elbaar, de functionaliteiten uitgebreider en de vechtmechanieken verfijnder. Vooral dat laatste levert vloeiendere en in sommige gevallen spectaculairdere gevechten op. Het locksysteem is bijvoorbeeld grondig aangepakt. Het luistert nu weliswaar preciezer om iemand te raken, maar het komt nu beter overeen met de positionering van je personage. Oftewel, het komt nauwelijks nog voor dat je het gevoel hebt je tegenstander reeks aan rake klappen te verkopen, zonder dat de game ze registreert.

Het manco van vervolggames

Bovendien zijn transformaties nu beschikbaar voor ieder personage, of je nu als Saiyan, Majin of Human speelt. Het voegt een scala aan vechtopties en vaardigheden toe, maar het is wel zonde dat deze transformaties verborgen zitten achter een te grote hoeveelheid matige zijmi ies. Dit is overigens tekenend voor wellicht het grootste kritiekpunt. De hoeveelheid mi ies, trainingen en evenementen is indrukwekkend, maar ze spreken lang niet altijd tot de verbeelding. Het contrast tu en de verhalende mi ies en alles eromheen is te groot. Je kunt ze ten dele overslaan, zolang je kundig genoeg bent om de belangrijke mi ies te doorlopen. Toch komt het geregeld voor dat je enkel noemenswaardige progre ie kunt boeken nadat je een dozijn aan weinig bijzondere opdrachtjes volbracht hebt. Het geeft Xenoverse 2 een lange adem en het maakt de confrontaties met grootheden uit de serie des te intere anter, maar het levert niet altijd een fijne, evenwichtige spelervaring op.

Dragon Ball

Dragon Ball Xenoverse 2 houdt als vervolg stand, maar lijkt tegelijkertijd de route van de Naruto Ultimate Ninja Storm-reeks te bewandelen. Deze serie, eveneens uitgegeven door Bandai Namco, bestaat uit sterke en prachtig ontworpen vechtgames. Heb je er één gespeeld, dan is het gezien de geringe verbeteringen per deel niet per se de moeite waard over te stappen naar een nieuwe versie. Net als Xenoverse herhaalt Ultimate Ninja Storm dezelfde verhaallijn en dienen eenzelfde vechtsysteem en mi iestructuur als basis voor vervolgdelen. Desondanks bevindt Xenoverse 2 zich nog niet op dat nivellerende niveau; het is in haar huidige vorm een volwaardig vervolg dat mede gezien de online mogelijkheden excelleert.

Dragon Ball Xenoverse 2 is nu verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4. De Xbox One-versie is getest voor deze recensie.